arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

فرار ناکام یانکوویچ به روسیه/گارد مرزی اوکراین رشوه رئیس جمهور را قبول نکرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کیف پایتخت اوکراین نوشت: فشار بر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع اوکراین و معاونان نزدیکش که از خروج از اوکراین منع شدند هر لحظه افزایش می یابد و حزب آنها نیز آنها را مسئول به راه افتادن حمام خون در کیف دانسته است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، یانوکوویج روز شنبه بیهوده تلاش کرد به نیروهای گارد مرزی در منطقه دانتسک در شرق اوکراین که اصالتا اهل آنجا است رشوه بدهد تا به هواپیمایش اجازه برخاستن داده شود.

نمایندگان پارلمان در جلسه روز یکشنبه پارلمان بر لزوم مشخص شدن محل حضور یانوکوویچ تاکید کردند ولی پاسخی نشنیدند. هنوز رسما هیچ گونه پیگرد قضایی علیه رئیس جمهور برکنار شده آغاز نشده است.

سرگئی استاکوف سخنگوی گارد مرزی اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت: «هواپیمای خصوصی که قرار بود از فرودگاه دانتسک بلند شود مجوزهای لازم را نداشت و زمانی که مسئولان برای بررسی مدارک به آنجا رفتند افراد مسلح به آنها پیشنهاد رشوه کردند تا بتوانند بدون مجوز پرواز کنند». وی افزود ماموران رشوه را نپذیرفتند.

اندکی بعد، دو خودرو زرهی نزدیک هواپیما توقف کردند و رئیس جمهور سوار بر آنها فرودگاه را ترک کرد.

به گفته الکساندر تورشینوف رئیس جدید پارلمان اوکراین، یانوکوویچ قصد داشت به روسیه فرار کند.

همین سناریو در فرودگاه دانتسک برای ویکتور بشانکا دادستان کل و الکساندر کلیمنکو وزیر مالیات که به عضویت در گروه مالی- سیاسی یانوکوویچ شناخته شده هستند تکرار شد. به گفته منابع رسمی، به این افراد اجازه سفر به خارج داده نشد ولی آنها پس از تیراندازی محافظانشان به سوی نیروهای گارد مرزی توانستند بگریزند.

اولگ مانتسکی دادستان کل جدید اوکراین روز یکشنبه در پارلمان گفت: «تدابیری برای بازداشت بشانکا و کلیمنکو و آغاز پیگرد قضایی آنها آغاز شده است».

ویتالی زاکارچنکو وزیر کشور کابینه یانوکوویچ نیز در فرودگاه دانتسک دیده شد. پارلمان اوکراین او و تعدادی دیگر از وزیران را از کار برکنار کرده است.

ویتالی کلیچکو از رهبران جنبش اعتراضی در اوکراین روز یکشنبه گفت تلفنی با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس تماس گرفته است تا از او بخواهد زاکارچنکو و همچنین سرگئی کورچنکو را که نزدیک به اردگاه یانوکوویچ است به اوکراین تحویل دهد. کلیچکو گفت، لوکاشنکو تاکید کرد این دو نفر در بلاروس نیستند و بر ضرورت یافتن هرچه سریعتر این مجرمان تاکید کرد.

حزب «مناطق» روز یکشنبه با انتشار بیانیه از از یانوکوویچ و نزدیکان او برائت جست و آنها را مسئول حوادث فاجعه بار در روزهای اخیر دانست و افزود این افراد به اوکراین خیانت کردند و اوکراینی ها را در برابر یکدیگر قرار دادند.

این حزب افزود:‌ ما صدور دستورهای مجرمانه را که قربانیانی داشت و کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد محکوم می کنیم. حزبی که یک میلیون عضو دارد عملا به گروگان یک خانواده (باند) فاسد تبدیل شد.

روز شنبه دو نفر از مسئولان بلندپایه این حزب شامل میخائیلو داپکین فرماندار منطقه خارکف و گنادی کرنس شهردار خارکف توانستند از مرزهای اوکراین و روسیه عبور کنند. این دو نفر ساعاتی پس از برگزاری کنفرانس مناطق نزدیک به روسیه در این شهر صنعتی در شرق اوکراین فرار کردند. شرکت کنندگان در این کنفرانس تلویحا به جدایی از اوکراین اشاره کردند.

داپکین به بیان اظهارات جسورانه معروف است و این هفته موضع بسیار تندی در برابر تظاهرکنندگان در کیف اتخاذ کرد و گفت این افراد باید مجازات و اگر لازم باشد کشته شوند.
نظرات بینندگان