انصاری با بیان اینکه "امام این شیوه را از اساس نفی میکرد"، اظهار کرد: امام هم در دوران قبل از پیروزی و هم بعد از آن و همچنین در نظام سیاسی مطلوب خویش که با عنوان جمهوری اسلامی طراحی کرد و به رفراندوم گذاشت، تکیهاش بر جلب نظر موافق ملت و همراهی و مشارکت مردم بود. پیام نظری و عملی امام این بود که اگر قرار باشد حکومتی ناصالح تغییر کند و جامعه به سمت صلاح برود این تغییرات باید با خواست مردم و با رأی و مشارکت مردم باشد.
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تاکید کرد: اعتقاد امام به نظام
جمهوری - یعنی سیستم حکومتی که ارکان آن مبتنی بر رأی مردم باشد - و با
محتوای اسلامی که تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی بعنوان نظام جایگزین نظام
شاهنشاهی در ایران مطرح کرد و به رفراندوم گذاشت اعتقادی عمیق، راسخ و
مبتنی بر اندیشه ناب دینی و اسلامی امام بود. امام خمینی با وجود اینکه خود
نظریهپرداز ولایت فقیه بود و قائل به فعلیت ولایت فقهای واجد شرایط در
عصر غیبت بوده است، اما عمیقاً باور داشت و با صراحت نیز اعلام نظر کرده
است که تصدی امر حکومت منوط به بیعت است و در عصر حاضر رأی اکثریت مبین
بیعت است.
وی در ادامه گفتوگو تصریح کرد: متأسفانه گاه زمزمههایی میشود که امام به صورت مقطعی حرفهایی برای اقناع و خوشایند جامعه آن روز میزد! این سخن هم خلاف واقعیت است و هم خلاف مبانی فلسفی و عرفانی و دینی امام در باب سیاست و حکومت و هم خلاف نصوص فرمایشات امام.
انصاری افزود: امام معتقد بودند که در مسأله حکومت، مردم صاحب حق هستند و باید این حق را اعمال کنند و با رأی خویش در حاکمیت مشارکت داشته باشند. بنابراین امام تا آخر پای ارکان و ساختاری که بعد از پیروزی انقلاب برای نظام جمهوری اسلامی تعیین کردند ایستادند و فرمودند اکثریت ملت اسلام را میخواهند و باید محتوا اسلام و مدل حکومت و حاکمیت نظام، جمهوری و مبتنی بر رای مردم باشد.
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با توصیه به دوستداران امام، گفت: همه یاران و دوستان امام باید دقت کنند تا مبادا در قرائتهایی که از آثار و گفتار امام میشود خلاف نصوص متن فرمایشات امام و عملکرد امام مطلبی بنام امام ترویج و تثبیت نشود.
یقین بدانید اگر روزی بیاید که چنین دیدگاهی بر ملت تحمیل شود ...
ذهن امام ...دنیای امام...دین شناسی امام...بوی کهنگی نمیداد.تیزهوش بودند و مومن