arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳

در رفتارهای دیپلماتیك باید منافع ملی سنجیده شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با بیان اینکه در رفتارهای سیاسی و دیپلماتیک باید منافع ملی را سرلوحه خویش قرار بدهیم، اذعان داشت: گام‌های ما باید سنجیده و معقول باشد و خروج از مذاکرات هسته‌ای یک رفتار غیرسنجیده به نظر می‌رسد.

سید علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر درخواست برخی از نمایندگان از دولت مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: هر کشور یا گروهی مختار است که هر تصمیمی بگیرد، اما این تصمیم می‌بایست با آگاهی کامل و شناخت صحیح از فضای بین‌المللی صورت بگیرد.

وی با اشاره به درخواست پارلمان اروپا مبنی بر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان اظهار داشت: به نظر می‌رسد باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران در ذهن برخی از افراد سوء‌تفاهم ایجاد کرده است،چرا که بازکردن دفتر اتحادیه اروپا از نظر عرف دیپلماتیک، یک گام مثبت و رو به جلو است؛‌ چون نشان از این دارد که اتحادیه اروپا نظرش به ایران جلب شده و قدرت کشورمان را به رسمیت شناخته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متقابلاًٌ ایران نیز می‌تواند در بروکسل که دفتر اتحادیه اروپایی در آنجا مستقر است یا در استراسبورگ که پارلمان اروپا در آنجاست دفتری تاسیس کند.

خرم با بیان اینکه وظیفه یک دفتر دیپلماتیک فقط پیگیری و رصد مسائل حقوق بشری و سیاسی نیست،خاطرنشان کرد: بررسی و پیگیری مسائل صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم در اینگونه دفاتر بررسی می‌شود و این هیاهوهای ایجاد شده در کشور تناسبی با صورت مسئله ندارد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه در عرصه دیپلماتیک نباید برخوردهای خارج از قاعده داشت، تصریح کرد:اینکه بعضی‌ها می گویند در برابر قطعنامه پارلمان اروپا مذاکرات هسته‌ای را با 1+5 متوقف کنیم، این مسائل به یکدیگر مربوط نیستند،چرا که آن مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است و این پارلمان اروپا است که هویتی مستقل از اتحادیه اروپا دارد.

وی با بیان اینکه در رفتارهای سیاسی و دیپلماتیک باید منافع ملی را سرلوحه خویش قرار بدهیم، اذعان داشت: گام‌های ما باید سنجیده و معقول باشد و خروج از مذاکرات هسته‌ای یک رفتار غیرسنجیده به نظر می‌رسد.

این استاد دانشگاه افزود: درخواست توقف مذاکرات نشان از این دارد که اقتدارگرایان و کاسبان تحریم بهانه‌ای پیدا کرده‌اند که می‌خواهند مسیری را که دولت تدبیر و امید پس از آغاز به کار در حال پیمودن است را متوقف کنند و چون از طرق پیشین سودی کسب نکرده‌اند و قطعنامه پارلمان اروپا بهانه‌ای برای هجمه وارد کردن آنها به دولت یازدهم است.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان