arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

یک نماینده مجلس: رویکرد کلی بیانیه پارلمان اروپا توسعه روابط با ایران است/نکات مثبت بیانیه زیر سایه چند نکته منفی نادیده گرفته نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رویکرد کلی بیانیه پارلمان اروپا توسعه روابط با ایران است/نکات مثبت بیانیه زیر سایه چند نکته منفی نادیده گرفته نشود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید:نکات منفی در این بیانیه و قطعنامه وجود دارد که باید از جانب ایران پاسخ مناسب به آن داده شود و موضع گیری مقتضی در این خصوص بشود اما از نگاه من در اصل رویکرد اتحادیه اروپا در قطعنامه اخیر رویکردی مثبت برای توسعه مناسبات با ایران است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی  جمهوریت ؛نوذر شفیعی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه پارلمان اروپا گفت: پارلمان اروپایی یکی از سه رکن اصلی اتحادیه اروپا است و تصمیمات این پارلمان در نوع خود اهمیت دارد.

نماینده مردم رستم و ممسنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:بافت رفتاری اتحادیه روپا به این شکل است که با کشورهای خاص و اتحادیه های خاص بر اساس یک مکانیزم رفتاری خاص عمل می کند به طور مثال شبیه همین  بیانیه مربوط به ایران را در ارتباط با کشور چین می دهد و یا برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک اتحادیه ازاین دست از بیانیه ها صادر می کند.

شفیعی تصریح کرد: یعنی اتحادیه اروپا در رفتار خود  با برخی از کشورها و اتحادیه ها بر اساس مکانیزم خاصی که مورد انتظار خودش است عمل می کند نه بر اساس مکانیزم مورد انتظار کشور یا اتحادیه هدف.

نزدیکی نگاه حقوق بشری اتحادیه اروپا و چین صفر است اما بالاترین حد همکاری اقتصادی را دارد

شفیعی با تاکید بر این که باید میان برخی از مسائل با هم تفکیک قائل شد،گفت:به طور مثال در ارتباط با چین باید یادآوری کرد که روابط حقوق بشری اتحادیه اروپا و چین در حد صفر است و به شدت با هم در تعارض هستند اما روابط تجاری در حد اعلا دارند.

وی ادامه داد: چین بزرگ ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است درحالی که بعضا این اتحادیه بیانیه هایی در محکومیت رفتارهای سیاسی و یا حقوق بشری- البته حقوق بشری که از نگاه اروپا تعریف می شود- می دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به بیانیه ها و قطعنامه های اتحادیه اروپا گفت:  اتحادیه اروپا در قالب این بیانیه ها و استراتژی ها ضمن تاکید بر روابط انتظارات خود را از کشور هدف بیان می کند و این طور نیست که کشور هدف ملزم باشد این انتظارات را رعایت کند و مواردی که رعایت نمی شود به عنوان یک ملاحظه مد نظر اتحادیه اروپا  هست اما همکاری ها بر جای خود پابرجا می ماند.

برخی نکات بیانیه پارلمان اروپا به نگاه جمهوری اسلامی بسیار نزدیک است

شفیعی با بیان این که برخی نکات بیانیه پارلمان اروپا به نگاه جمهوری اسلامی نزدیک است، گفت:
در بیانیه اروپا ضرورت مقابله با تروریست ها و خواستگاه های آن مورد تاکید قرار گرفته این نگاه به نگاه جمهوری اسلامی نزدیک است و بسیار برای ما اهمیت دارد.

وی در این خصوص ادامه داد: ضرورت توسعه مناسبات اقتصادی بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نیز در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته و ضرورت حل مسئله سوریه از طریق گفت و گو نیز بیان شده است که راهکار مد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز همین است.

رویکرد کلی قطعنامه اتحادیه اروپا خواهان توسعه مناسبات با ایران  است نه توقف یا کاهش سطح روابط

شفیعی با تاکید بر این که نکات مثبت مختلفی در این قطعنامه است گفت:  در صد نکات مثبت این قطعنامه بسیار زیاد است البته در این بین نکات منفی زیادی از قبیل تفاوت برداشت در خصوص فعالیت های سیاسی و موضوع فتنه و تفاوت نوع نگاه ها به موضوع همجنس بازان –که از اساس با فرهنگی دینی و ملی ما سازگار نیست- نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در حال طی روندی هستیم که از توافق ژنو آغاز شده و با  دیدار وزرای مختلف اروپایی از ایران و قرار ملاقات سران اتحادیه اروپا ابرای بازدید از ایران ادامه یافته و این روند از نگاه  من بسیار مثبت است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه در تشریح میزان واکنشی که باید به این نکات منفی نشان داده شود گفت: نکات منفی در این بیانیه و قطعنامه وجود دارد که باید از جانب ایران پاسخ مناسب به آن داده شود و موضع گیری مقتضی در این خصوص بشود اما از نگاه من در اصل رویکرد اتحادیه اروپا در قطعنامه اخیر رویکردی مثبت برای توسعه مناسبات با ایران است .

قرار نیست ایران و اتحادیه اروپا به تمامی مسائل نگاه یکسانی داشته باشند

شفیعی در خصوص برخی مسائل بیان شده در قطعنامه اروپا پیرامون مسائل سیاسی و فرهنگی در ایران گفت: نباید از یاد برد که قرار نیست ایران و اتحادیه اروپا به تمامی مسائل نگاه یکسانی داشته باشند و گاهی روابط کشورها در چهار چوب گفتمان ها شکل می گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اروپا گاهی خود را مرکز قرار می دهد و دیگران را بر اساس مبناهای خود می سنجد  و خیلی از کشورهای دیگر دنیا مثل ایران در خصوص این مبناها با اروپا در یک دایره قرار نمی گیرد اما این کشورها کماکان دارای روابط نزدیک با اروپا نیز هست.

وی افزود: ما نسبت به نکات ضعف و منفی که در قطعنامه اتحادیه اروپا باید واکنش نشان دهیم اما در مقابل باید در برابر نکات مثبت نیز نظر مساعد ابراز کنیم و سعی کنیم اختلاف نگاه هایی که منجر به بیان این نکات منفی در این دست از بیانیه ها می شود در چهارچوب مذاکراتی برای طرف غربی تفهیم و حل و فصل شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشریح کرد: ما همواره باید بر اساس گفت و گو پیش رویم و امروز می تواند آغاز دور جدیدی از گفت و گوها برای حل برخی سوتفاهمات باشد./

نظرات بینندگان