arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

جزئیاتی جدید از مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه

مدیرکل محیط زیست استان تهران امروز جزئیات جدیدی از آخرین پیگیری‌ها و دلایل مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل محیط زیست استان تهران امروز جزئیات جدیدی از آخرین پیگیری‌ها و دلایل مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه را اعلام کرد.

محمدهادی حیدرزاده درباره آخرین اقدامات و نتایج بررسی‌ها در خصوص تلف شدن دو میلیون ماهی در سد فشافویه اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه اواخر هفته گذشته این اتفاق افتاد دستگاه‌های منطقه‌ای خودشان ورود کردند و بنا شد در این خصوص یکپارچگی صورت گرفته و به جمع‌بندی برسیم.

وی مهم‌ترین دلیل این بحران در سد فشافویه را ضعف مدیریت بهره‌بردار و عدم تناسب میان آب ورودی و تخم‌ریزی ماهی‌ها عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به این که مساحت این دریاچه 200 هکتار بوده می‌بایست حجم تخم‌ریزی نیز برای 200 هزار ماهی انجام می‌شد و این در حالی است که در حال حاضر مساحت این دریاچه به 50 هکتار رسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران یکی از دلایل مرگ این ماهی‌ها را کمبود اکسیژن عنوان کرد و افزود: به هر حال ورود فاضلاب نیز می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.

حیدرزاده با بیان اینکه نهایتا تا اوایل هفته آینده نتایج این موضوع اعلام خواهد شد، گفت: تا مشخص شدن موضوع، بهره‌برداری از این سد متوقف است و باید پرورش ماهی از این محل لغو شود.

وی اضافه کرد: در سال 86 محیط زیست اعلام کرده بود که بهره‌برداری از این محل مناسب نیست و مهم‌ترین موضوع ضعف مجموعه بهره‌بردار بوده که البته تا مشخص شدن کامل نتایج نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.

وی با بیان اینکه مالک این مجتمع تاکنون متهم نشده، اضافه کرد: برابر گزارش فرمانداری این مجتمع حق‌آبه‌ای نیز نداشته است.

وی ادامه داد:‌ یکی از درخواست‌های ما مبنی بر این بود که شیلات و دامپزشکی باید نظارت معنادار و بیشتری روی این موضوع داشته باشند و براساس میزان آبی که این محل داشته برنامه‌ریزی کنند.

حیدرزاده با اشاره به مکاتباتی که اداره کل محیط زیست استان تهران از سال 86 در این خصوص داشته است، گفت:‌ البته مجوز بهره‌برداری از این محل با سازمان محیط زیست نیست و جهاد کشاورزی آن را صادر می‌کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران بررسی کارشناسان نشان دهنده این است که این محل مجوز بهره‌وری‌ آبزی‌پروری را نداشته است.

وی درباره اختیارات قانونی محیط زیست افزود: اختیارات قانونی ما خوب است اما به هر حال پدیده خشکسالی از الان به بعد تبعات خودش را وارد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان