arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

بدن ایرانی‎ها در برابر آنتی‎بیوتیک‎ها مقاوم شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
یک مسوول در دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: بدن ایرانیان به دلیل مصرف زیاد داروهای آنتی‎بیوتیک به ویژه مصرف خودسرانه، در برابر این داروها مقاومت نشان می‎دهند.

"علیرضا یزدی‎نژاد"، در گفت‌وگو با ایسنا ، منطقه زنجان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل بهار هستیم و مصرف گیاهان کوهی و ادویه‎ها بیشتر شده است، باید دقت کنیم که در استفاده از این گیاهان افراط نکنیم، چرا که مصرف گیاهان کوهی در حد خوراکی و ادویه‌جات عوارض چندانی ندارد. در ضمن هنگام جمع‎آوری این نوع گیاهان دقت زیادی باید داشت، زیرا ممکن است در زمان جمع‏‌آوری اشتباهی پیش آید و یک گیاه که مصرف دارویی ندارد در این گروه قرار گیرد و صدمات جبران‎ناپذیر بگذارد.

وی افزود: آنچه که اهمیت دارد این است که به نحوه نگهداری گیاهان، خشک کردن آنها توجه شود تا دچار آلودگی و کپک‌زدگی نشوند. همچنین مصرف این گیاهان یکسری نکات بهداشتی دارد و توصیه می‌شود از گیاهان فرآوری شده و بسته‌‏بندی استفاده کنند. گیاهانی که در عطاری‎ها موجود است، بیشتر به صورت غیر بسته‎بندی هستند و باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون آموزشی دانشکده داروسازی با اشاره به دیدگاه مردم در خصوص مصرف گیاهان دارویی، تصریح کرد: بسیاری از مردم این دیدگاه را دارند که مصرف گیاهان دارویی عارضه‎ای ندارند، در حالی که خیلی از گیاهان مقدمه ساخت داروهای شیمیایی است مانند گیاه گل انگشتانه که می‎تواند عارضه قلبی را تشدید کند. همچنین خوردن نعنا و آویشن که جزو‌ گیاهان معطر هستند، در دوران بارداری منع مصرف دارند، چرا که می‌تواند صدماتی به کبد نوزاد وارد کند.

یزدی‎نژاد یادآور شد: در کشورهای پیشرفته و صنعتی مصرف گیاهان دارویی بالا‌ست و ایران در این بخش در رتبه‎های پایین قرار دارد. در کشورهایی نظیر آلمان، گام‎های اول درمان با تغییر در رژیم غذایی افراد، سبک زندگی برداشته شده است و درمان را با روش‎های ساده دارویی آغاز می‎کنند، این در حالی است که در کشور ما مردم از ابتدا از داروهای قوی استفاده می‎کنند و این باعث مقاوم شدن آن‌ها در برابر اثرات دارو می‌شود.

وی گفت: امیدواریم مصرف داروهای گیاهی با دقت بیشتر در جامعه گسترده شود و تا حد قابل توجهی بتوان از هزینه‎های ناشی از مصرف داروهای شیمیایی کاست.
نظرات بینندگان