arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

تندروها از استقبال مردمی هراس داشتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آرمان: محسن صادقی فرزند شهید آیت‌ا... صادقی از شهدای هفتم تیر است. فرزندی که همواره سعی کرد وقت خود را در خدمت خانواده شهدا و بزرگان کشور بگذارد یعنی تا آنجا که می‌تواند در تبیین اندیشه‌های امام و بزرگان کشور تلاش کند. او دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر است. این حقوقدان و استاد دانشگاه از دوستداران بیت امام(ره) است. محسن صادقی در گفت‌وگو با آرمان از روند لغو سخنرانی سیدحسن خمینی در بروجرد می‌گوید:

چند روز قبل خبر ممانعت از سخنرانی سیدحسن خمینی در شهر بروجرد منتشر شد. داستان این ممانعت چه بود؟

بنا بود همایشی با نام همایش ملی تبیین شخصیت امام(ره) در دانشگاه آیت‌ا... بروجردی برگزار شود که سخنران اصلی آن یادگار امام بود و قرار بود حاج سیدحسن آقا علاوه بر سخنرانی در این همایش به دانشگاه آزاد بروجرد هم برود. مردم این شهر از مدت‌ها پیش با شور و شعف خودشان را برای استقبال از یادگار امام آماده کرده بودند اما متاسفانه اخبار این حضور به گوش تندروها رسید. افراطی‌هایی که هنوز پیام 24 خرداد را درک نکرده بودند، آنها هنوز به‌دنبال تحمیل رفتار خود به مردم هستند. پس از اینکه آنها از برنامه حضور سیدحسن خمینی در بروجرد مطلع شدند، بر مسئولان استان و شهر اعمال فشار کردند و گفتند درصورت حضور یادگار امام مانع سخنرانی ایشان می‌شوند که این نظرات به اعضای شورای تامین منتقل می‌شود و آنها از دانشگاه آیت‌ا... بروجردی می‌خواهند، سخنرانی سیدحسن خمینی از برنامه حذف شود.

به هر حال با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت که شاهد چنین فضاهایی نباشیم.

این بی‌تدبیری و ضعف در برابر گروه اندک اتفاق ساده‌ای نیست و انتظار این نیست در فضایی که در دولت تدبیر و امید ایجاد شده، جلوی این اقدامات گرفته شود اما شاهد بودید که باز هم اقلیتی می‌تواند به برخی ارگان‌های رسمی نظر خود را تحمیل کند؛ اقلیتی که هیچ پایبندی به قانون ندارد و به عرف جامعه احترام نمی‌گذارد.

مسئولان دانشگاه در برابر آنچه شما اعمال فشار می‌نامید چه واکنشی داشتند؟

وقتی شورای تامین از ریاست دانشگاه خواست که سخنرانی یادگار امام لغو شود، ایشان مقاومت زیادی کرد اما وقتی با تحلیل‌های نادرست به ایشان القا کردند که برای حفاظت از سیدحسن خمینی با لغو سخنرانی ایشان مخالفت کند، رئیس دانشگاه کل همایش را لغو کرد که تصمیم درستی هم بود چراکه معتقد بود ممانعت از سخنرانی یادگار امام جسارت به ایشان است.

دلیل این هجمه‌ها را چه می‌دانید؟

مسلم و محرز است که جایگاه سیدحسن آقا جایگاه رفیع و بلندی است. ایشان در هیچ یک از اظهارنظرها و سخنرانی‌هایشان رسالتی که برعهده دارند یعنی تبیین اندیشه و آرای امام را از یاد نبرده‌اند و همواره به آن پرداخته‌اند. افرادی که ممانعت‌ها ایجاد می‌کنند، تبیین نظرات و آرای امام را برخلاف مصالح خود می‌دانند. در شرایطی که صدها هزار تریبون در کشور دراختیار صاحبنظران و گروه‌های مختلف است و به‌مناسبت‌های مختلف، همایش‌ها و کنگره‌هایی برگزار می‌شود در آستانه بیست‌وپنجمین سالگرد رحلت امام(ره) و پنجاهمین سالگرد نهضت پانزده خرداد، چنین مواجهه‌ای با این همایش که نام حضرت امام را داشت صورت دادند؛ همایشی برای تببین شخصیت علمی حضرت امام در استانی که مردم آن استان در سال 41 اولین بیعت را با بنیانگذار انقلاب اسلامی داشتند.

واکنش مردم به این اتفاق چه بود؟

زمانی که مردم از اقشار و طبقات مختلف از لغو این مراسم اطلاع پیدا کردند، خونشان به جوش آمد از اینکه این افتخار از آنها گرفته شد و از دیدار یادگار امام(ره) محروم شدند. یکی از دلایلی که تندروها با حضور سیدحسن خمینی در این همایش مخالف بودند، عصبانیتشان از شور و شوق مردم برای استقبال از یادگار امام بود البته این نگرانی تنها مختص افراطیون استان لرستان نیست و در تمام کشور آنها نگران نمایش استقبال مردمی از یادگار امام هستند. متاسفانه تندروها اقدام به شایعه‌سازی و این‌گونه مطرح کردند که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی امنیت ایشان تامین نمی‌شود و نوشتند که تجمع اعتراضی در مخالفت با حضور یادگار امام برگزار شده که چنین تجمعی صحت نداشت. موضوع دیگری که حائز اهمیت است اینکه یک هفته قبل دستور لغو صادر شده بود درصورتی که هیچ تحرک و تجمعی نبود. گروه اقلیتی ناچیز توان اظهار وجود در بین مردم را ندارند و با یک تهدید در حد یک شایعه، سبب شدند تا مسئولان این تصمیم را بگیرند. با توجه به استقبال پرشور از سیدحسن آقا، نگران بودند، حضور مردمی یک «نه» مجدد به تندروی‌ها باشد. متاسفانه مسئولان استان صورت‌مساله را پاک کردند. آنچه خواسته مردم استان لرستان و بروجردی‌های فهیم است در این راستاست که مسئولان در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند.

آیا مردم متوجه شدند، موضوع چیست؟

یادگار امام چشم و چراغ خانواده شهدا و ملت است و اهانت به ایشان، اهانت به همه مردم است. مردم تحمل این رفتار ناشایست را ندارند. این اتفاق اگرچه تلخ است اما نشان داد جایگاه یادگار امام در بین مردم چقدر مهم است. سیدحسن خمینی در قلوب مردم جای دارد و این حرکت برای تندروها نتیجه معکوس دارد.

یادگار امام چه زمانی از لغو سخنرانی مطلع شدند؟

برخی مسئولان استان در توجیهات خود عنوان کردند که مطلب را به اطلاع ایشان رسانده‌ایم و توضیح دادیم تندروها چه برنامه‌ای دارند که اگر مایل هستند، بیایند! حتی در صورت وجود این ادعا، مسلما ایشان به‌عنوان سخنران و دانشمند بزرگ اصراری به سخنرانی نخواهد داشت. عذربدتر از گناه است که مسئولان استان نتوانند تعداد انگشت‌شماری که قابل شناسایی هستند و سران آنها مشخص است را کنترل کنند و به‌جایش چنین منفعلانه تصمیم بگیرند و چنین اتفاق مبارکی را لغو کنند. اتفاق بروجرد نشانه بدی است یعنی در آینده سبب می‌شود تمام مسائل تحت‌تاثیر چنین افرادی قرار گیرد.

چه توصیه‌ای به این تندروها دارید؟

«در خانه اگر کس است، یک حرف بس است».

نظرات بینندگان