arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
پرده‌برداری ایران از پهپاد آمریکایی RQ170؛

کریستین ساینس مانیتور: آیا کابوس آمریکا واقعیت یافته است؟

ایران از پهباد نمونه سازی شده از روی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که در اواخر سال 2011 میلادی آنرا به غیمت گرفت ، رونمایی کرده و اعلام کرد که علاوه بر« رمزگشایی» این هواپیما، قابلیت های جنگ افزاری دیگری نیز به آن افزوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران از پهباد نمونه سازی شده از روی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که در اواخر سال 2011 میلادی آنرا به غیمت گرفت ، رونمایی کرده و اعلام کرد که علاوه بر« رمزگشایی» این هواپیما، قابلیت های جنگ افزاری دیگری نیز به آن افزوده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، با این که نمونه ایرانی این پهباد از اصل آن ، یعنی سنتینل آرکیو -170 امریکا، کوچکتر است ، اما از قابلیت بمباران ناو های جنگی امریکایی در هر نوع نبرد احتمالی برخوردار است. عنوان این خبر در نشریات فارسی « کابوس امریکا به واقعیت می پیوندد» است . روز یک شنبه، تلویزیون دولتی ایران زیرنویس کرد که پهباد ایرانی از ناوهواپیمابر امریکایی در خلیج فارس فیلم گرفت.

روز یکشنبه، از این پهباد شبیه سازی شده در نمایشگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. امیرعلی علیزاده، فرمانده یگان هوافضای سپاه پاسداران ایران گفت سرگرم شبیه سازی دو نمونه دیگر از پهباد ها هستیم.

به مهندسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  سرگرم شبیه سازی پهباد آمریکایی با مهندسی معکوس هستند. این هواپیما درحال انجام ماموریتی برای سازمان سیا درباره سایت های هسته ای و نظامی ایران بود که تقریباًً سالم به زمین نشانده شد .

خبرگزاری فارس به نقل از یکی از کارکنان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت : برای دستیابی به این هدف ، با توجه به مشکلات و علم دینامیک پرواز ، ما پرنده کوچکتری را طراحی کردیم که ارزان تر و ساده تر است، و اکنون به این هدف رسیده ایم . ما تا کنون آزمایشات زمینی آن را انجام داده ایم و بعد از این نمایشگاه، آزمایش هوایی آن انجام خواهد شد.

این افسر هوافضا گفت:" ابتدا نمی دانستیم به دنبال چه نوع اطلاعاتی باید گشت . مساله رمزگشایی و گذرواژه ها بود که به لطف خدا موفق شدیم." او افزود :" این داده ها شامل نوارهای ویدئویی و تصاویر پیشرفته بود و « کاملاً بازیابی شدند»."

مقامات امریکایی گفتند که ایران قادر به شبیه سازی این پهباد نیست، چون این هواپیما دارای سامانه پیچیده رادارگریز و علم دینامیک و پیشرفته ترین تجهیزات شناسایی است . با این حال، ممکن است این کار را به کمک روسیه و چین انجام دهد.

مهندس ایرانی که موظف به بازیابی حافظه این پهباد بود در دسامبر 2011 میلادی به خبرنگار نشریه کریسچن ساینس مانیتور گفت ایران سامانه جی پی اس این پهباد را به تدریج « به گونه ای تغییرداد» و باعث شد به عوض پایگاه اصلی آن در غرب افغانستان در ایران فرود آید. درست چند ماه پیش، ارتش امریکا خبر قرارداد 47 میلیون دلاری را برای یافتن راه های جایگزین سامانه های آسیب پذیر جی پی اس خود اعلام کرد .

دولت و جامعه اطلاعاتی امریکا می گویندایران پهباد آرکیو – 170 را با استفاده از سیستم الکترونیکی خود « نربوده » ، بلکه این هواپیما سقوط کرده است . وجود این پهباد جاسوسی هرگ رسماً اعلام نشد، مگر زمانی که ایران آنرا- تقریباً سالم- در تلویزیون نشان داد.

مهندسان ایرانی اطلاعات این هواپیما را بازیابی کردند و مشخص شد که این پهباد امریکا 13 مأموریت بر فراز پاکستان و افغانستان داشته است. آنها هیچ گونه داده تصویری را از این هواپیما در ارتباط با ایران اعلام نکردند .ایران پیش از این، فیلمی ،مبتنی بر داده های بازیابی شده از حافظه این پهباد را، از فرود آمدن در فرودگاه قندهار در افغانستان پخش کرده بود.

روز یکشنبه، برای اولین بار تصاویر رسمی از این پهباد امریکایی منتشر شد که نشان می داد محفظه حسگرها و دوربین ، یا سیستم فرود آن اندکی آسیب دیده بود.
نظرات بینندگان