arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

«کمپ‌های ترک اعتیاد برای افراد زیر ۱۸ سال»؛ فاجعه یا واقعیت؟

آمار میانگین سن شروع مصرف رادر کشور 23 تا 24 سال نشان می دهد، البته برخی آمار غیر رسمی از کاهش این سن به 13 سال نیز خبر می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«کمپ‌های ترک اعتیاد برای افراد زیر ۱۸ سال»،« مرکز بازپروری معتادان زن در تهران»، این جملات تیتر دو خبر مختلف بود، اولی برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد و دومی هم تیتر گزارش اجتماعی واشینگتن پست!

به گزارش انتخاب،  همین چند سال قبل بود که،خبر افتتاح اولین کمپ ترک اعتیاد نوجوانان،در میان اخبار ریز و درشت رسانه ها گم شد،گویی مسئولان وقت تمایلی برای پرداختن به آن نداشتند، اما در نهایت فاجعه ای به نام «کودکان معتاد» را پذیرفتند،آنچه  که برای متولیان اجتماعی و فرهنگی تابو بود و هرکس از آن سخن می گفت به سیاه نمایی متهم می شد،بالاخره شکسته شد.

و مدتی قبل خبر تاسیس کمپهای ترک اعتیاد زنانه نیز همچون کمپ ترک اعتیاد کودکان،در میان اخبار گم شد! چرا که این تابوها نباید شکسته می شد و انقدر صورت مساله پاک شد که اکنون فاجعه ای به عنوان« افزایش اعتیاد در میان زنان» و نیز« کودکان معتاد» غیر قابل کتمان است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل فعالیت و دخالت مستقیم برخی از پهلوی ها در قاچاق مواد مخدر و نیز عضویت اشرف پهلوی در مافیا، مبارزه با افیون شبیه یک طنز تلخ بود.

اما بعد از انقلاب اسلامی و عزم انقلاب نوپا با هرآنچه کشور و مردم را در نخوت و سردرگمی فرو می برد،در دستور کار قرار گرفت.

در سال 1314 حدود 1.5 میلیون معتاد و در سال 1334 حدود همین تعداد و در اوایل سال 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 2 میلیون نفر یعنی معادل 6 درصد جمعیت کشور اعتیاد داشتند که نسبت تعداد معتادان قبل از انقلاب کمتر است.

یک و نیم میلیون معتاد حرفه ای و سه و نیم میلیون مصرف کننده مواد مخدر، آخرین آمار معتادان در کشور است، اگر همین آمار را مبنا قرار دهیم، ایران نه فقط بیش از قبل انقلاب بلکه بیش از همه کشورهای جهان معتاد دارد.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرآمار رسمی معتادان در کشور را یک میلیون و 325 هزار نفر عنوان کرده که از این میان سهم زنان۱۲۳هزار نفر است با در نظر گرفتن خانوارها محاسبه شود، عدد 6 میلیون نفر ایرانی به صورت مستقیم که با اعتیاد درگیرند، به دست می آید.

عبدالرضا رحمانی فضلی، می گوید:« 9.3 درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند».

در مقابل هر ۱۰۰ مرد معتاد ۷ زن معتاد در کشور وجود دارد، از سوی دیگر به گفته مسوولان زندانهای کشور در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان زن در رابطه با مواد مخدر و اعتیاد در زندان هستند که به نقل از همین مسوولان این آمار در سالهای اخیر افزایش نیز داشته است.

متاسفانه 58 درصد از معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند، یعنی این جنگ نرم با استفاده از ابزار خود، متولدان پس از انقلاب را نشانه گرفته است و 12 استان در بین 31 استان کشور هم در این زمینه وضعیت نامناسبی دارند.

اقتصاد مواد مخدر با سرانه 2000 میلیارد تومانی و سود 600 میلیارد دلار در سال، خسارت‌های عظیمی را به کشور وارد کرده و در تحقیقی که چند سال پیش صورت گرفته،مشخص شد که 10 هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل هزینه‌ها و برخوردها و حتی مصرف مصرف‌کنندگان مواد مخدر به اقتصاد ملی کشور وارد شده و البته این مساله  غیر از هزینه های اجتماعی و فرهنگی است و غم انگیز تر از ان نیز اینکه، روزانه نیز 7 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور از دنیا می روند.

یک برررسی دیگر نشان می دهد که، 41.7 درصد معتادان کشور مجرد و 47.9 درصد متاهل هستند. بالاترین ماده مصرفی در کشور تریاک با 34 درصد مصرف است و پس از آن به ترتیب کراک یا هروئین فشرده با حدود 25 درصد مصرف، هروئین 19.2 درصد مصرف، شیره تریاک با4.4 درصد مصرف، نورجیزک با 4.1 درصد مصرف، شیشه یا کریستال با3.6 درصد مصرف و پس از آن، حشیش با زیر سه درصد مصرف قرار می‌گیرند و میزان مصرف سایر موارد مانند ال اس دی، کوکائین، اکستاسی و غیره، کمتر از 0.5 درصد مصرف تشخیص داده شده است.

و مهمترین و فاجعه بارترین قسمت این گزارش سن اعتیاد است که آمار میانگین سن شروع مصرف رادر کشور 23 تا 24 سال نشان می دهد، البته برخی آمار غیر رسمی از کاهش این سن به 13 سال نیز خبر می دهد.

پنهان کاری و مصلحت اندیشی در حالی که، اکنون که آمار فاجعه بار از اعتیاد نوجوانان و زنان و نسل آینده ای که باید از کیان کشور دفاع کنند، دیگر پاسخگو نیست.

اکنون تامین سلامت و رفع  آسیب های اجتماعی  مستلزم شفاف سازی و داشتن اطلاعات دقیقی است تا بتوان بر اساس واقعیت نه خیال در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه حرکت کرد و به نتیجه رسید . تصویر اعتیاد در نگاه آماری  کشور، چشم انداز تلخی  را ترسیم می کند که تعداد جوانان و نوجوانان در پشت قاب آن هر روز  بیشتر می شود . قاب عکسی که برازنده دیوار فرهنگی سرزمین ما نیست.

محسن روشن‌پژوه، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: «با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر این پروتکل را وارد مراکز ترک اعتیاد خواهیم کرد.او درباره تفاوت این متد درمانی با سایر روش‌های موجود اظهار کرد: برای گروه‌ سنی زیر 18 سال ملاحظاتی وجود دارد که باید به آنها در امر درمان توجه کرد. به همین خاطر بهتر است درمان اعتیاد برای این جمعیت در فضایی مجزا انجام شود.»

وی می گوید:«درحال حاضر كشور در معرض آسيب اعتياد قرار دارد و كاهش سن اعتياد در كشور نگران كننده است و اعتياد خانه به خانه پيش مي‌رود و بايد گفت هيچ خانه‌اي مصون از اعتياد نيست».

 آمار بالای اعتیاد به خصوص در میان زنان و نیز کاهش سن گرایش به مواد مخدر نیز به مانند میراثی از گذشته باقی مانده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید
نظرات بینندگان