arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد: اخلاق رسانه ای گمگشته ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: متغیرهایی همچون زیرساخت ها، آمایش سرزمین ، اقتصاد، مدیریت رسانه و تربیت نیروی انسانی را می توان با تشدید نظام صنفی به سامان رساند اما متغیر اخلاق رسانه ای گمگشته ما است .

«حسین انتظامی» روز یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب های رسانه و سیاست های انقلابی و پیامک خبری اظهار داشت: نبود اخلاق رسانه ای سبب می شود ارزش و شان رسانه و جایگاهش در نزد افکار عمومی و صاحبان قدرت نزول پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات کار رسانه ای اخلاق حرفه ای است گفت: رسانه های معتبر دنیا آیین نامه اخلاق حرفه ای دارند اما بسیاری از موارد این آیین نامه را همکاران روزنامه نگاران ما نشنیده اند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: هر چند که ما در ایران قانون مطبوعات داریم اما باید پالایش درون صنفی و نظارت درون صنفی باشد تا کار به دیگر ارگان ها و نهادها کشیده نشود.

وی در ادامه گفت: حتی در دولت هایی که نگاهی لیبرالی دارند حاکمیت وظیفه تنظیم مقررات را داشته و در راستای استیفای حقوق شهروندان و برقراری امنیت آنان گام برمی دارد.



** شب نامه های الکترونیکی

انتظامی یادآور شد: متاسفانه ما هم اکنون با مقوله ای به نام شب نامه های الکترونیکی مواجه هستیم که سایت هایی یک شبه ایجاد شده و موجی را به راه می اندازند که در برخی مواقع آن شایعات در نهایت به وقوع می پیوندد.

وی در ادامه به تغییر الگوی مصرف رسانه ای اشاره ای داشت و گفت: بیش از یک دهه است که در آمریکای شمالی و اروپای غربی شاخص میزان مصرف کاغذ به دلیل ظهور فناوری رو به کاهش است.

انتظامی با اشاره به وجود فناوری های نوین در عرصه اطلاع رسانی خاطرنشان کرد: هم اکنون تکنولوژی اطلاعات و مخابرات با یکدیگر درهم آمیخته و فناوری هایی همچون پیامک و اپلی کیشن هایی همچون توئیتر در عرصه رسانه ای به وجود آمده اند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اظهار داشت: نباید پیامک را به عنوان تهدید در نظر گرفت بلکه می توان به عنوان فرصتی تلقی کرد و با تولید محتوایی متکی به فرهنگ و زبان امنیت آفرینی کرد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست های عمومی دولت باید تشویق و ترغیب رسانه ها به درک این فضا باشد و کمک کنند تا رسانه ها از شرایط و اقتضاهای گذشته بیرون آمده و از فناوری های نوین استفاده کنند.

همچنین در ادامه این مراسم «عماد افروغ » پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز اظهار داشت: مباحث اخلاق و رسانه به دلیل فشارهای بی امان اغواگرایی رسانه ای هم اکنون مغفول واقع شده است.

وی با اشاره به تکنولوژی هایی نوین از جمله پیامک در عرصه خبر و اطلاع رسانی گفت: این تکنولوژی می تواند گاهی سبب تسریع در خدمات و تسلی آلام و گاهی سبب تخریب شود.



** انقلاب باید مدعی العموم اخلاقی داشته باشد

افروغ با اشاره به تخریب های سازمان یافته رسمی، سیاسی در دو سال گذشته اظهار داشت: در آن مقطع زمانی تخریب های سازمان یافته ای بر علیه بنده با حمایت های دولت وقت و بی توجهی مقام های قضایی صورت می گرفت.

وی ادامه داد: مقامات قضایی در مقابل این موج تخریب ها موضع نمی گیرند و منتظر هستند شکایتی صورت بگیرد و این در حالی است که اگر انقلاب اسلامی یک پیام اخلاقی دارد باید یک مدعی العموم اخلاقی نیز داشته باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: متاسفانه آن موقع به بنده می گفتند که شما شکایت کنید و این در حالی بود که هیات منصفه نیز در آن مقطع زمانی گزینشی انتخاب شده بود.

وی با طرح این سوال که آیا این فضای سایبری ما را به مجاز برای مجاز سوق می دهد یا ما را از واقعیت دور می کند؟ اظهار می کند: باید توجه بیشتر نسبت به رسانه و اخلاق داشته باشیم.

افروغ تصریح کرد: متاسفانه صاحبان رسانه های مختلف ما تئوری ندارند و اگر از آنان بپرسیم که کدام نظریه را قبول دارند پاسخی برای سوال شما نخواهند داشت.



** فقدان قوانین برای پیامک های خبری

همچنین در ادامه این مراسم «فرشاد مهدی پور» نویسنده کتاب های رسانه ها و سیاست های انقلابی و پیامک خبری اظهار داشت: کتاب پیامک خبری نخستین کار پژوهشی در ایران در مورد پیامک های رسانه ای است.

وی با بیان اینکه سابقه پیامک های خبری طولانی نیست گفت: امروزه هزاران پیامک خصوصا در زمان انتخابات به شهروندان ارسال می شود

نویسنده کتاب پیامک خبری ادامه داد: فقدان قوانین و آیین نامه ها و نبودن کنترل بر روی پیامک ها مساله ای بود که اشتیاق مرا برای نوشتن این کتاب بالا برد.

وی در مورد کتاب رسانه ها و سیاست های انقلابی نیز اظهار داشت: این کتاب به سه حوزه امور رسانه ای خبرگزاری ها، تلویزیون و سینما پرداخته و سعی کرده دورنمایی از رابطه حاکمیت و رسانه ها را پیشنهاد دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان