arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

تصمیم جدید بانک مرکزی درباره نحوه استفاده از ارز دولتی/واردکنندگانی که به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد، چه کسانی هستند؟

بر اساس گفته‌های آل اسحاق با تمام مشکلاتی که وجود داشته دولت یازدهم موفق شده در زمینه تجارت خارجی موفق عمل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماجراهای ارزی در کشور همچنان ادامه دارد و تخصیص ارز مبادله ای به کالاهای غیر ضروری که از زمان محمود احمدی نژاد رواج یافت  هنوز پایان نیافته است.

به گزارش انتخاب، همین چند روز پیش بود که  گزارش تازه احمد توکلی نماینده مردم تهران از زوایای جدید ویژه‌خواری 650 میلیون دلاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت که سود هنگفت نصیب تاجران و بعضا تاجران وابسته به باندهای ثروت و قدرت کرده است پرده برداشت و از ماجرای اختصاص ارز دولتی به این تاجران سخن گفت.

این گزارش در حالی بود که  در سال گذشته 21 شرکت بودند که روی به واردات ذرت و جو دامی با ارزهای دولتی و مبادلاتی آوردند؛ شرکت‌هایی که بعضا تنها توسط چندین نفر اداره میشوند.

 سودهای هنگفت در واردات کنجاله سویا، ذرت و جو دامی اما به گونه‌ای است که همانطور که در گزارش اخیر احمد توکلی درباره رانت 650 میلیون یورویی بدان اشاره شده، فقط هزینه دیرکرد تخلیه در بنادر و بهره دیرکرد آن بیش از یک میلیون دلار است، چه برسد به سود خالصی که از این محل به دست تاجران می رسد.

نکته اما اینجاست ،از آنجایی که  گزارش گمرک ایران هم از واردات یک میلیارد و 827 میلیون دلار کنجاله سویا در سال 92 حکایت دارد، حال باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دهد که به دلیل استفاده از میلیاردها دلار ارز دولتی و مبادلاتی، آیا قیمت کنجاله سویا، ذرت و جو دامی کشور در بازار داخلی با نظر این سازمان تعیین شده است یا خیر؟و دلیل گرانی مرغ و گوشت در این دوران به این حجم واردات با ارز دولتی چه بوده است؟

بعد از انتشار این گزارش اما ، بانک مرکزی خواستار استعلام در مورد نحوه استفاده از ارزهای دولتی برای واردات کالاهای اساسی و نحوه قیمت‌گذاری آنها شده است.
 بر اساس این تصمیم، چنانچه مشخص شود فردی یا افرادی خارج از قیمت‌گذاری و نظارت سازمان حمایت، ارزهای مبادله‌ای را مصرف کرده‌اند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.
یک مقام ارشد در بانک مرکزی در این خصوص گفته: قرار است بانک مرکزی در مورد نحوه استفاده و به کارگیری ارزهای دولتی که واردکنندگان کالاهای اساسی از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، از سازمان حمایت استعلام بگیرد.

وی با اعلام اینکه این تصمیم برای این است که مشخص شود آیا این واردکنندگان که ارز مبادله‌ای دریافت کرده‌اند، کالاهایشان را تحت نظارت سازمان حمایت قیمت‌گذاری یا مصرف کرده‌اند؟ افزوده: اگر مشخص شود که خارج از نظارت سازمان حمایت ارزها را استفاده کرده‌اند، این واردکنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

این مقام ارشد بانک مرکزی خاطرنشان کرده: با مشخص شدن اسامی و وضعیت این نوع واردکنندگان و در صورت اثبات تخلف، از این پس جلوی کارهای ارزی بانکی آنها نیز گرفته می‌شود.
اين اتفاقات اما در حالی رخ داده است که  يحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران و وزیر اسبق بازرگانی اعتقاد دارد که دولت یازدهم در بخش بازرگانی خارجی ظرف مدتی که روی کار آمده خوب عمل کرده است.

بر اساس گفته‌های آل اسحاق با تمام مشکلاتی که وجود داشته دولت یازدهم موفق شده در زمینه تجارت خارجی موفق عمل کند.

 او ادامه داده: یعنی در رابطه با واردات و ذخیره‌سازی نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت، گندم تا حدودی موفق بوده‌اند. این مشکلات، تداوم مشکلات گذشته بوده و هنوز باقی مانده است.
حالا باید منتظر ماند و دید با این تصمیم جدید بانک مرکزی ، تکلیف سودهای میلیاردی که از ارز مبادله ای نصیب عده ای سودجو شده که اقتصاد کشور توجه نداشته اند و به فکر جیب خود بوده اند، چه خواهد شد.

منبع: پارسینه
نظرات بینندگان