arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

کي‌روش: کابوس انتخاب 23 بازيکن را مي‌بينم

سرمربي تيم ملي در فاصله کمتر از يک ماه به جام جهاني در خصوص شرايط آماده سازي تيم ملي، بازيهاي جام جهاني و مسايل مربوط به فوتبال ايران توضيحاتي ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرمربي تيم ملي در فاصله کمتر از يک ماه به جام جهاني در خصوص شرايط آماده سازي تيم ملي، بازيهاي جام جهاني و مسايل مربوط به فوتبال ايران توضيحاتي ارائه کرد.
 

به گزارش سايت رسمي فدراسيون فوتبال، کي‌روش در خصوص شرايط اردوهاي آماده سازي تيم ملي گفت: يک هفته از اردوي ما در اتريش به پايان رسيده است. اگر بخواهيم از ابتدا آغاز کنيم و با محاسبه اردوي آفريقاي جنوبي و چهار روز اردو در تهران و يک هفته ابتدايي برنامه اردوي ما در اتريش، بخش اول برنامه آماده سازي ما به پايان رسيده است. از لحاظ لجستيکي و برنامه ريزي همه چيز طبق برنامه ما پيش رفته و همه اتفاقات مطابق با توقعات ما رخ داده است.

وي در ادامه افزود: تنها چيزي که آزارمان داد و به ما لطمه زد و برنامه هاي ما را دچار وقفه کرد، چيزي است که من نمي توانم در مورد آن صحبت نکنم. اين واقعيتي است که بازيکنان به ما ملحق نشدند و در اردوي ابتدايي ما در آفريقاي جنوبي حضور نداشتند و متاسفانه اين واقعيت که بازيکنان تيم ملي که از باشگاه هاي سپاهان و استقلال به اردو دعوت شدند و همچنين بازيکنان تاثيرگذار ما مانند جواد نکونام و پژمان منتظري را در اختيار نداشتيم و نتوانستيم از وجود آنها براي تمرين در کنار ساير بازيکنان استفاده کنيم و اين امر به برنامه هاي ما براي آماده سازي لطمه وارد کرد. اين مطلب مهم و کساني که مسئوليت اين اتفاق برعهده آنهاست را نمي توانيم فراموش کنيم. ما بايد در حال حاضر به زمان حال و آينده توجه داشته باشيم، چرا که ديگر نمي توانيم گذشته را تغيير دهيم و بايد تلاش کنيم تا بهترين عملکردمان را انجام دهيم.

سرمربي تيم ملي در ادامه بيان کرد: همه بازيکنان و کادر تيم ملي در حال تلاش هستيم تا هر آنچه در توانمان است را براي موفقيت تيم ملي ايران انجام دهيم و بتوانيم از هر حيث مثمرثمر باشيم. اما در ابتدا بياييم و در مورد بازيکنان صحبت کنيم. من به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال ايران از عملکرد بازيکنانم بسيار راضي هستم و اين را براي هواداران فوتبال ايران ضمانت مي کنم که آنها بايد به بازيکنان تيم ملي و شور و اشتياق و تعهدشان در اين اردوها، افتخار کنند. فضا و حال و هواي بسيار محترمانه و در عين حال با شرايط رقابتي بسيار بالا درون اردو وجود دارد. روحيه تيمي بسيار بزرگ و بالا است و من بايد اذعان کنم که عشق و پايبندي که اين بازيکنان نسبت به کشورشان دارند، واقعا منحصربفرد است.

کي روش در ادامه در خصوص ليست 23 نفره و نهايي تيم ملي افزود: يکي از دغدغه هاي اصلي من براي انتخاب 28 بازيکن اين بود که بتوانم بازيکنان شجاعي را براي تيم ملي انتخاب کنم. کساني که به تيم ملي فکر مي کنند نه به خودشان و همينطور منافع شخصي شان را مقدم بر منافع تيم نمي دانند و اين شروعي قدرتمندانه براي حرکت ما به سمت موفقيت در جام جهاني است و از همين جا بايد اين مسئله را به همه هواداران فوتبال ايران اعلام کنم که من کابوس انتخاب 23 بازيکن از ميان اين 28 بازيکن را مي بينم و براي من اين کابوس آغاز شده و بعضي از شبها اين فکر به سراغ من مي آيد که چگونه مي توانم 23 بازيکن را از ميان 28 بازيکن انتخاب کنم.

سرمربي تيم ملي در ادامه افزود: از اين فرصت استفاده کرده و اعلام مي کنم که برخي مواقع شاهد نقطه نظرات پوچ و بي پايه و اساسي هستيم که تعهد و انگيزه بازيکنان را زير سوال مي برد. مي خواهم همين جا به همه هواداران اعلام کنم که اين صحبتها بي اساس است و افرادي که تعهد و انگيزه بازيکنان را زير سوال مي برند افرادي هستند که دغدغه موفقيت تيم ملي ايران را ندارند و آنها هيچگاه از موفقيت تيم ملي ايران خوشحال نمي شوند. به عبارت ديگر بايد بگويم که ما نيز تراوش هاي اين ذهن هاي مسموم را احساس مي کنيم و ايمان داريم که اکثريت هواداران اين ذهن ها را مي شناسند و اين صحبتها براي آنها آشنا است و توجهي به آن ندارند.

کي روش در ادامه گفت: مطلب دومي که مي خواهم به آن اشاره کنم کادر تيم ملي است. اعضاي کادر تيم ملي در اين مدت بسيار سخت تلاش کرده اند و شبانه روز در حال تلاش و فعاليت هستند و من مي دانم و مطمئن هستم که توقع ها و درخواست هاي زيادي از آنها دارم. آنها از صبح تا ديروقت درحال تلاش هستند و تمام احترام و قدرداني و تحسين را براي کادرم از گروه پزشکي تا تدارکات و اعضاي کادر فني، اجرايي و سرپرستي قايل هستم، چرا که کار حضور در جام جهاني آسان نيست و همگي در حال فعاليت شبانه روزي هستند. در انتها بايد بگويم که بايد از لحاظ فضاي رقابتي کاملا آماده باشيم، چرا که ما با تيم هايي در جام جهاني روبرو خواهيم شد که سطح فوتبالشان از سطح فوتبال ما بسيار بالاتر است. ولي من مي خواهم بگويم به راحتي زندگي هايمان را نخواهيم فروخت و اگر براي ما سخت است که در مقابل نيجريه، آرژانتين و بوسني بازي کنيم که قطعا هم همينگونه خواهد بود، ولي من قول مي دهم که زندگي و بازي را براي آنها هم سخت و جهنم کنيم. در انتها مي خواهم تکرار کنم که تمام تلاش و سرحد کوششمان را خواهيم کرد و همانطور که قبلا هم گفته ام باز هم تکرار مي کنم که اين مراحل جام جهاني براي ما مانند ماموريت غيرممکن يک، دو و سه بوده و اگر واقعا در جهان فوتبال اين توقع را داشته باشيم که ايران به دور دوم مسابقات جام جهاني صعود کند، واقع گرايانه نيست ولي ما مي جنگيم و اين را از سر خود بيرون نخواهيم کرد که براي اين هدف و ماموريتمان بجنگيم و از هيچ تلاشي فروگذار نکنيم.

سرمربي تيم ملي اينگونه ادامه داد: پس بيايم و اين اجازه را به خودمان بدهيم و اين آرزو را ذهنمان مرور کنيم. پيغام من به مردم فوتبال دوست ايران اين است که براي پيوستن به اين گروه با اين هدف والا نياز به پرداخت هيچ هزينه اي نيست تا عضوي از اين گروه باشيد و بصورت رايگان مي توانيد بياييد و ميهمان ما در اين ضيافت بزرگ باشيد و ما را در رسيدن به هدفمان ياري کنيد. ما از تک تک شما دعوت مي کنيم تا بياييد و جزئي از اين آرزو و دورنماي بزرگ باشيد و از حضو در کنار ما لذت ببريد.

کي روش در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه اطلاع رساني به بازيکناني که از تيم ملي جدا مي شوند گفت: من در طول زندگي و براي همه تصميماتي که مي گيرم اين فلسفه را داشته ام که مي بايست رودررو صحبت کنم. البته در اين خصوص نيز بايد به اين 5 بازيکن اعلام کنيم که دقيقا علت تصميم ما چه بوده است. باز هم تکرار مي کنم تصميمي که من مي گيرم شخصي نيست بلکه يک تصميم فني است ولي بايد اين مطلب را اعلام کنم که بازيکنان تيم ملي آنقدر با من صادق، خوب و متعهد بودند که در حال حاضر اين تصميم براي من بسيار سخت و دشوار است. اگر مي توانستم قوانين را تغيير دهم، مطمئنا تعداد بازيکنان را به 28 بازيکن افزايش مي دادم.

کي روش در ادامه در خصوص مسابقات جام جهاني و اينکه آيا بازيکنان به صورت کامل و در خطوط مختلف مي دانند با چه کساني رقابت خواهند کرد گفت: بله بدون هيچ شکي اين کار را انجام داده و خواهيم داد. تنها مساله اي که ما نمي توانيم جايگزيني براي آن پيدا کنيم، سي سال تجربه بين المللي تيم هاي رقيب ما در جام جهاني مانند تيم ملي نيجريه و آرژانتين است که بازيکنان آنها در سطوح بالاي ليگ هاي اروپايي بازي مي کنند و ما تنها سه هفته براي رسيدن به اين جايگاه تلاش کرده ايم. مطلب ديگري که ما هيچگاه نمي توانيم براي آن جايگزيني پيدا کنيم سطح فني بالاي مسابقات ليگ هاي اروپايي در مقابل ليگ ايران است.

وي در ادامه گفت: فقط يک چيز است که يک مربي نمي تواند در آن واحد به بازيکنانش منتقل کند و آن هم تجربه است. يک پدر هميشه مي تواند همه چيز را به پسر خود آموزش دهد، بجز يک چيز و آن هم تجربه است. ولي ما بايد اين موضوع را به بازيکنان خود انتقال دهيم و آن اين است که مسابقه با تيم هاي نيجريه و آرژانتين و بوسني در زمين 100 متري فوتبال نيست، بلکه بازي ما قابل اين تيم ها درون يک زمين 12 سانتي متري است و آن هم ذهن و فکر بازيکنان تيم بوده و از گوش چپ آغاز مي شود و به گوش راست ختم مي شود و اگر بتوانيم در اين زمين کوچک پيروز باشيم، در آن زمين بزرگتر که زمين فوتبال است هم پيروز خواهيم شد.

کي روش در ادامه افزود: اولين معياري که براي انتخاب بازيکن داشتم اين بود که در کنار معيارهاي فني و فيزيکي، بازيکناني را انتخاب کنم که از لحاظ ذهني هم اين آمادگي را داشته باشند تا به اينجا بيايند و از خود گذشتگي داشته باشند و به خودشان فکر نکنند و به منافع تيم ملي کشورشان فکر کنند.

وي در ادامه در خصوص انتظارش از رسانه ها براي حضور در جام جهاني افزود: اين موضوع را پيشتر هم در حضور رسانه اعلام کرده ام و درخواست خالصانه من از مقامات و دست اندرکاران اين است که ما به طور حتم بايد اصحاب رسانه را در کنار تيم ملي در مسابقات جام جهاني داشته باشيم و اين بدين معناست که حضور آنها براي ما بسيار حائز اهميت است. به خاطر اينکه اين رسانه ها هستند که حقايق تيم ملي را به تک تک هواداران فوتبال ايران و همه جهان و رسانه هاي خارجي منتقل مي کنند. اين رسانه ها هستند که در خصوص فرهنگ غني و تاريخ بزرگ و ماندگار ايران اطلاع رساني مي کنند و نماي خوبي را از کشور ايران به جهانيان نشان مي دهند. نزديک کردن رسانه ها به تيم ملي، نزديک کردن هواداران به تيم ملي است.

کي روش در ادامه افزود: هواداران اين حق را دارند تا بدانند که در تيم ملي تا چه اندازه همه در حال تلاش و کوشش هستند و بازيکنان تا چه اندازه تلاش مي کنند و چه کاري را به همراه کادر فني تيم ملي انجام مي دهند. اين سفر ما به جام جهاني مانند قدم زدن در پارک و سفري بي دردسر و ساده نيست و ما بخشي از اين برنامه سرگرم کننده جام جهاني نيستيم بلکه ما خود آن هستيم و اين دو با هم بسيار تفاوت دارند و اين ما هستيم که درون گود هستيم و فشارها بر دوش ماست. هواداران بايد بدانند که برنامه خلاصه شده تيم ملي عبارت است از اينکه همه صبح زود از خواب بيدار مي شوند و پس از صرف صبحانه به سمت محل برگزاري تمرينات مي رويم و بعد به هتل بازگشته و ريکاوري و استراحتي کوتاه خواهيم داشت و دوباره همه آماده تمرين مي شوند و پس از انجام آن، فيلم هاي تمرينات و مسابقات مختلف بازبيني مي شوند و همه موانع و مشکلات و نقاط قوت را با بازيکنان در ميان مي گذاريم و پس از آن بازيکنان استراحت مي کنند و دوباره همين روند هر روز ادامه خواهد داشت و همه اينها با درنظر گرفتن دوري ما از خانواده و عزيزانمان است. ولي مهمترين مطلبي که حضور رسانه ها را پر رنگ تر و مهمتر مي کند اين است که آنها مي آيند و با سوال ها و مطرح کردن "چرا ها " راه کارها و اهداف را مشخص مي کنند و اين رسانه ها هستند که مشخص مي کنند چرا يکسري از اتفاقات افتاده است و ما در آينده بايد چه کاري را انجام دهيم و چه کارهايي بايد انجام ميداديم و همچنان باقي مانده است و اين از جمله وظايف مهم رسانه ها است.

کي روش در ادامه بيان کرد: دليل اينکه چرا در ايران افرادي به من علاقه ندارند اين است که من طي چند سال اخير بارها تکرار کرده ام که ما براي پيشرفت فوتبال ايران بايد يک روند تغيير را در فوتبال مان ايجاد کنيم. چرا که طرز تفکر مربيان، مديران عامل و هيات مديره باشگاه ها بايد تغيير کند و اين تغيير بوجود نخواهد آمد مگر اينکه روند تفکر در سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال تغيير کند و ما بتوانيم يک طرز تفکر جديد را جاري کنيم.

وي در ادامه افزود: تا آنجاييکه من شنيده ام اکثريت بازيکناني که در کنار تيم ملي در اردوي آفريقاي جنوبي و اتريش حضور داشتند به اين موضوع اشاره کرده اند که اين دو اردو از بهترين اردوهاي دوران عمرشان بوده است. به نظر شما آيا اين صحبتها من را خوشحال مي کند؟ پاسخ من منفي است. اين اردوها بايد براي آنها اردويي عادي باشد و اگر اين اردوها براي آنها جديد است، نشان دهنده ايراد در کار و اردوهاي پيشين آنها است. اردوي ما نبايد چيز خاصي باشد و فقط بايد يک برنامه آماده سازي عادي پيش از جام جهاني باشد.

کي روش تاکيد کرد: پس چرا برخي افراد در تلاش هستند تا من از ايران بروم، بخاطر اينکه دوست ندارند اين مسايل را مطرح کنم. چون رفتن به جام جهاني بايد يک ميراث را براي هر کشوري بر جاي بگذارد و آن ميراث مي تواند براي فوتبال ايران تغيير در طرز تفکر باشد و اگر اين طرز تفکر بوجود نيايد مي بايست تغيير را در افراد ايجاد کنيم.

وي اينگونه ادامه داد: واقعا براي من آزار دهنده است که مي شنوم ايران در گذشته تسلط کاملي بر فوتبال آسيا داشته است. بگذاريد از زماني که من به ايران آمده ام و اتفاقاتي که براي باشگاه هاي ايراني افتاده است و نتايج کسب شده توسط آنها در ليگ قهرمانان آسيا را بررسي کنيم. حتي بدتر از نتايج بدست آمده در اين مسابقات، کيفيت بازيهايي بوده که توسط آنها ارائه شده است. ولي در انتها و در همه جاي جهان اين نتايج هستند که همه چيز را بيان مي کنند و نمايانگر اتفاقات دروني هستند و اينطور به نظر مي رسد که براي ما نتايج بيان کننده مسايل دروني نيستند و هيچ چيز نمي خواهد تغيير کند. همان مسايل تکراري و اشتباهات مکرر گذشته تکرار مي شود و اين در حالي است که کشورهاي اطراف ما سال به سال در حال رشد هستند و ما همچنان در جاي خود هستيم. البته من مي توانم شفاف تر هم صحبت کنم چرا که در نزديکي انتهاي قرارداد من با ايران است و حتي اگر همکاري من با ايران سي روز کوتاه تر شود مشکلي بوجود نخواهد آمد، ولي دقيقا به خاطر همين مسايل است که يکسري از افراد نمي خواهند من در ايران باشم. اگر من بارها اعلام کرده ام که ما نياز به استاديوم هاي بهتر، زمين هاي تمريني و امکانات بهتر و سطح مربيگري بهتر داريم، اينطور به نظر مي آيد که من در حال آزار گروهي از افراد هستم، اما باور کنيد يک نفر بايد اين صحبتها را مطرح کند و اين ميراث من براي فوتبال ايران است و من اين کار را به دو دليل ساده انجام مي دهم.

کي‌روش در ادامه گفت: دليل اول اينکه خون فوتبال در رگهاي هواداران فوتبال ايران جاري است و آنها مستحق بيشتر از اينها هستند و دوم بازيکنان فوتبال ايران هستند که من افتخار کار کردن کنارشان را داشته ام و آنها دوست دارند پيشرفت کنند و دوست دارند بازيکنان بهتري شوند و آنها مي خواهند سخت کار کنند و رشد و پيشرفت داشته باشند و اين براي من بسيار غيرمنصافه و دردناک است که گاهي اوقات مطبوعات از بازيکنان انتقاد مي کنند، چرا که اين واقعا تقصير بازيکنان نيست و اين سيستم است که به آنها اجازه بهتر بودن را نمي دهد. استعدادهاي زيادي از بين مي رود و آنها بايد پاسخ وجدان خود را به خاطر هدر رفتن اين استعدادها بدهند. اما اينها همه دغدغه هاي من است و به اين خاطر که در انتهاي همکاري ام با فوتبال ايران است، مي خواهم نقطه نظرات دقيق من را هواداران فوتبال ايران داشته باشند ولي تا زماني که اين گروه از افراد تاثيرگذار در حال فعاليت هستند فوتبال ايران هيچگاه تغيير نمي کند.
نظرات بینندگان