arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

شفیعی کدکنی درباره محمد قهرمان چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رضا افضلی گفت: محمد قهرمان کسی است که دکتر شفیعی کدکنی در منزل ایشان گفت من از استاد قهرمان چیزهایی آموختم که در دانشگاه نیاموختم. منزل ایشان دانشکده واقعی ادبیات خراسان است.

این شاعر در گفت‌و‌گو با ایسنا در خراسان رضوی، به مناسبت نخستین سالروز درگذشت محمد قهرمان در اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: استاد محمد قهرمان متخصص سبک هندی و پژوهشگری توانا بود. او از مهم‌ترین سرمایه‌های ادبی ایران به شمار می‌رفت، مرد بسیار بزرگی بود با اخلاق حسنه و زمانی که فوت کرد همه را شگفت‌زده کرد.

او ادامه داد: استاد قهرمان در سبک هندی شعر می‌سرود. به لهجه تربت‌حیدریه مسلط بود و شعرهای خوبی به این لهجه گفته است، طوری که تقریبا همه کسانی که به لهجه محلی شعر می‌گفتند از ایشان تقلید می‌کردند.

افضلی عنوان کرد: هنگامی که مرحوم قهرمان به همراه مهدی اخوان ثالث به محضر ملک‌الشعرای بهار رفته بودند، ملک‌الشعرا به استاد قهرمان گفته بود که شعر محلی را ادامه بدهید که در آن موفق می‌شوید و استاد هم مجموعه اشعار محلی خود را به چاپ رساند.

این شاعر مشهدی گفت: استاد قهرمان در تصحیح کتاب‌های خطی نیز متخصص بودند. کوشایی ایشان برای منظوم کردن بعضی لطایف و قرار دادن آنها کنار هم و به شکل اشعار بلند درآوردن حائز اهمیت است. استاد همچنین در جوانی سابقه نوپردازی هم داشت.

او اظهار کرد: استاد قهرمان حدود 50 سال انجمن ادبی خود را در منزلشان برگزار می‌کرد و بعد از درگذشت ایشان از طرف فرهنگسرای فردوسی از خانواده ایشان اجازه گرفتیم که این انجمن در فرهنگسرای فردوسی برگزار شود.

افضلی افزود: استاد قهرمان در این انجمن شاعران را به یکدیگر پیوند می‌داد. همه شاعران کهنه‌پرداز، کلاسیک‌سرا و نو‌پرداز را در این انجمن شرکت می‌دادند. در واقع او در خانه‌اش سنت و مدرنیته را در کنار هم می‌نشاند.

او در پایان گفت: ممکن است جوان‌هایی دنبال‌رو استاد قهرمان باشند اما به توانمندی ایشان دیگر کسی پیدا نمی‌شود. ولی ممکن است شاگردانش بتوانند راهش را ادامه دهند.

نظرات بینندگان