arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

سردار صفوی: مهمترین پیام فتح خرمشهر حفظ استقلال و منافع کشور با اتکا به قدرت ملی و درون ساز کشور است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: مهمترین پیام فتح خرمشهر این است که برای خفظ استقلال و منافع کشور باید به مولفه‌های قدرت ملی و درون ساز کشورمان متکی باشیم و به امید سازمان های بین‌المللی نباشیم.

به گزارش  خبرگزاری فارس،‌ سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا امشب به مناسبت سوم خرداد سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه فتح خرمشهر موازنه قدرت را به نفع ایران عوض کرد، گفت: رژیم عراق برای جلوگیری از سقوط، پرچم صلح بلند کرد در حالی که بسیاری از مناطق ایران را در  اشغال داشت و این یک توطئه بود.

صفوی در ادامه با اشاره به اینکه پس از فتح خرمشهر رژیم بعث عراق به هیچ‌عنوان قابل اعتماد نبود و هیچ سازوکاری برای تضمین امنیت ملت ایران وجود نداشت، گفت: ضمناً اراده سیاسی صدام نیز هنوز بر شکست ارتش خود قرار نگرفته بود و روحیه تهاجمی را حفظ کرده بود و فقط در پایان جنگ هست که فهمید ارتش عراق شکست خورده است.

وی با یادآوری نظام 2 قطبی اظهار کرد: تنها جنگی که دو ابرقدرت شرق و غرب پشت سر یک قدرت جمع شدند، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود هرچند در پایان فهمیدند که نمی‌توانند حمایت مؤثری از عراق داشته باشند  و همچنین دیگر کشورهای منطقه نیز متوجه شدند صدام قابل اطمینان نیست و تحمل ضربات ایران را ندارد لذا مجبور شدند به ایران امتیاز بدهند.

صفوی به اعلام متجاوز بودن عراق از سوی خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهم‌ترین پیام آزادسازی خرمشهر برای امروز ما این است که باید برای حفظ منافع و استقلال خود بر منابع قدرت ملی و قدرت درون‌ساز کشورمان متکی باشیم و به امید اینکه از طریق سازمان‌های بین‌‌المللی مشکلات‌مان را حل کنیم، نباشیم.

وی از هوشمندی و مقاومت ملت و نیز مدیریت هوشمندانه مقام معظم رهبری با عنوان مؤلفه‌های قدرت درون‌ساز کشور یاد کرد و گفت: اینهاست که ما را در صحنه‌های جهانی و انرژی هسته‌ای به پیروزی می‌رساند؛ مجامع بین‌المللی تحت تأثیر قدرت‌ها هستند و نباید منتظر بود که به ما امتیاز و یا حتی حقی بدهند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد:‌ ما یک اصولی داریم که مهم‌ترین آن به گفته مقام معظم رهبری، عدم پذیرش سلطه است.

وی راهبرد دفاعی و بازدارندگی مؤثر را دومین اصل دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان است. همچنین ما به دنبال همکاری و همگرایی با کشورهای منطقه هستیم و جز یک رژیم جعلی با هیچ کشوری دشمنی نداریم به ویژه به دنبال توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و 57 کشور اسلامی هستیم.

صفوی مبارزه با گروه‌های تکفیری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی را به عنوان دیگر اصول جمهوری اسلامیمورد  اشاره قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی بر تحرکات نظامی فرامنطقه‌ای در خلیج فارس اشراف اطلاعاتی دارد و می‌داند که آمریکا چند ناو، پایگاه نظامی و هواپیما در منطقه دارد و این اشراف جزو عوامل مؤثر بازدارندگی ما است.

وی به اهمیت منطقه جنوب غرب آسیا اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین عامل ناامنی منطقه وجود رژیم اسرائیل است.

دستیار ارشد فرمانده کل قوا با اشاره به وجود 65 درصد نفت و 34 درصد گاز جهان در جنوب غرب آسیا گفت: وجود رژیم‌های غیردمکراتیک و سنتی که هیچ آثاری از مشروعیت مردمی در آنها دیده نمی‌شود یکی از عوامل نآرامی‌های منطقه است؛ حتی پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان ثبات در این کشورها برقرار نشده است و تنها جمهوری اسلامی است که از ثبات و آرامش خوبی برخوردار است.

صفوی از فروش 100 میلیارد دلار سلاح به کشورهای جنوب غرب آسیا سخن گفت و با اشاره به اینکه بیشترین سهم از این میزان را عربستان و امارات دارند، خاطرنشان کرد: منطقه ما در حال گذار ژئوپولتیکی است یعنی هنوز تثبیت نشده است و به عکس، جمهوری اسلامی ایران به لطف 200 هزار شهید، به لنگرگاه منطقه تبدیل شده است سایر کشورها در حال گذار هستند.

وی وجود فرماندهی زمینی آمریکا در کویت، فرماندهی دریایی در بحرین و فرماندهی هوایی در قطر را یادآور شد و تصریح کرد: منطقه ثبات ندارد و آمریکا ادعا می‌کند که با حضور نظامیان خود به منطقه ثبات می‌بخشد در حالی که هنوز سازوکارهای سیاسی و اقتصادی در کشورهای منطقه به وجود نیامده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به 41 ماه مدیریت بشاراسد بر بحران سوریه و آزادسازی اکثر مناطق تصرف شده گفت: در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیش‌بینی می‌شود که بشار با رأی قابل توجهی انتخاب شود و نظام سیاسی سوریه به سمت ثبات می‌رود هرچند بازسازی آن سال‌ها طول می‌کشد و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز نمی‌خواهند این ثبات را ببینند.

وی با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی عراق و هوشیاری دولت نوری مالکی و وجود مراجع تقلید در نجف و نیز تعاملی که بین مناطق مختلف عراق برقرار است بیان کرد: عراق به سمت ثبات سیاسی حرکت می‌کند.

صفوی با اشاره به ناتوانی آمریکایی‌ها در ایجاد ثبات در افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را برای ثبات افغانستان پرداخته است و الان حدود 3 میلیون افغانی میهمان ما هستند؛ با توجه به 945 کیلومتر مرز مشترک میان ایران و افغانستان هر ناامنی از آن سوی مرز به ایران سرایت می‌کند.

وی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حاکمیت ثبات در مرزهای شرقی و غربی خود را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به مخالفت ایران با هر گونه اشغالگری گفت: ما از هر گونه برخورد سرکوب‌گرایانه دولت‌ها با ملت‌ها اعلام برائت و انزجار می‌کنیم. همچنین از اینکه دولتی نیروهایش را به جزیره‌ای در منطقه منتقل کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پایان، حماسه سوم خرداد را یک جشن ملی نامید و گفت: اگر فرهنگ 8 سال دفاع مقدس به جوانان ما منتقل شود، تضمین‌کننده 80 سال امنیت ملی‌ ما خواهد بود.

برچسب ها: سردار صفوی
نظرات بینندگان