arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۳

چمران: راکد نگهداشتن بناهای تاریخی منجر به تخریب آنها می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح میراث فرهنگی کشور تاکید کرد و گفت: حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور باید به نحوی صورت گیرد که برای کشور و استان‌ها سود آور شود و تبعات منفی اقتصادی در پی نداشته باشد.

مهدی چمران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا، در واکنش به اخبار تخریب برخی میراث فرهنگی کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: میراث فرهنگی به هویت کشور و حتی مکتب ایرانیان باز می‌گردد بنابراین باید  با نگاه جدی و مدیریتی به این موضوع پرداخت و از آثار تاریخی و میراث به جا مانده از گذشتگان نیز به طور مناسب و ویژه نگهداری شود.

وی با بیان اینکه هنوز حفظ و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از میراث فرهنگی کشور جدی گرفته نمی‌شود، افزود: برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی کشور نباید صرفا به حصار کشی بناهای تاریخی اکتفا کرد چراکه حصارکشی به معنای نگهداری صحیح نیست.

وی یادآور شد: در سال های اخیر شاهد بودیم که هر بنا و ملکی که به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد، بدبختی و نارضایتی مالک را در پی داشت زیرا صاحبان این املاک اجازه خرید و فروش و بازسازی این بناها را  ندارند و حتی نمی توانند به درستی از آن استفاده کنند در حالی که این بناها ارثی از گذشتگان و بزرگانشان به آنان محسوب می‌شود. گذشته از این، توقف و نگهداشت این املاک به صورت راکد خود به خود منجر به تخریب و از بین رفتن این آثار می شود.

وی افزود: تعمیر و نگهداری بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور  با این بودجه‌های اندک امکان‌پذیر نیست و حتی اگر بخواهند بودجه ها را هم  افزایش دهند به بودجه دولت فشار می آید.

چمران با یادآوری  سفرهای خود به شهرهای تاریخی کشور در سال‌های اخیر گفت: در این سفرها با افرادی مواجه شدم که با گریه و زاری خواهان بازسازی یا فروش ملک تاریخی خود بودند به طور مثال هفته گذشته در محله جلفای اصفهان با صاحب ملکی ملاقات کردم که از 40سال پیش تاکنون منزلش در میراث کشور ثبت شده است و اجازه هیچ اقدامی ندارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با یادآوری اینکه درست است که مدیریت میراث فرهنگی کشور باید سودآور باشد اما حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور باید به نحوی صورت گیرد که برای کشور و استان زیان آور نباشد همان طور که  در یزد خانه های قدیمی را به هتل و مهمانسرا تبدیل کردند و محل کسب درآمد شد.

به گفته چمران، باید از تخریب آثار تاریخی به وسیله راهکارهای ابداعی و ابتکاری جلوگیری کرد که هم برای کشور  سود آور باشد و هم میراث فرهنگی بتواند آن را اداره کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها حفظ آثار فرهنگی و میراث فرهنگی را وظیفه و مسئولیت اصلی شوراها ندانست و سازمان میراث فرهنگی را مسئول و متولی اصلی این برنامه معرفی و بیان کرد: بر این اساس شوراها و شهرداری ها فقط می توانند در این زمینه همکاری و همفکری کنند و نباید انتظار دخالت مستقیم از  آنها داشت زیرا چنین اجازه ای در قانون به آنها داده نشده است.
نظرات بینندگان