arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

نپذیرفتن جانبازان توسط بیمه‌ها تخلف است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از گذشت بیست و سه سال از پایان جنگ ایران و عراق و استفاده عراق از گازهای شیمیایی برای مقابله با رزمندگان و مردم بی‌دفاع مناطق مرزی، هر روزه مطالب تازه‌ای درباره مشکلات جدید این جانبازان منتشر می‌شود. جانبازان و خانواده‌هایشان هر روز با مشکلات طاقت‌ فرسایی برای تهیه دارو و پرداخت هزینه‌های هنگفت رو‌به‌رو می‌شوند. مشکلات و نگرانی‌های مربوط به کیفیت دارو و درمان جانبازان شیمیایی، قطع نخاعی و اعصاب و روان، امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های این افراد است. طبق آخرین آمار منتشرشده در سال 92، درحال حاضر حدود 505 هزار جانباز از دوران جنگ تحمیلی در کشور با مشکلات ناشی از معلولیت دست و پنجه نرم می‌کنند. این افراد به همراه اعضای خانواده‌شان تقریباً دو میلیون از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. وجود این تعداد از جانبازان و خانواده‌های آنان که نیاز به حمایت‌های درمانی و مالی از سوی مسئولان دارند، لزوم نگاهی مسئولانه تر به موضوع را می‌طلبد.

جانبازان و مشکلات درمانی

از سال 1391 موضوع فروش داروهای بی‌کیفیت چینی، هندی و پاکستانی در بازار آزاد مطرح شد. جانبازان یکی از گروه‌هایی بودند که به‌دلیل نایاب شدن داروهایی که پیشتر از آلمان و انگلیس وارد ایران می‌شد، مجبور بودند از این داروها استفاده کنند. انتقاد به کیفیت داروها از سوی جانبازان در بسیاری از رسانه‌ها انتشار یافت. به‌طور مثال، محمد مرادی یکی از جانبازان شیمیایی جنگ است که با 70 درصد جانبازی با انتقاد از بالابودن هزینه داروهای ویژه این گروه می‌گوید: داروهای وارداتی از آلمان و انگلیس خوب بودند اما، یک سالی است که داروهای چینی بازار را تسخیر کرده و این درحالی است که علاوه‌بر افزایش عوارض این بیماری‌ها بر مصرف‌کنندگان، تاثیر درمانی چندانی هم بر بیماران ندارند. سمیه مرادی، همسر یکی از جانبازان شیمیایی هم از هزینه‌های بالای تامین دارو در بازار آزاد گلایه می‌کند. اعتراض به کیفیت داروها و نحوه تهیه آنها موجب شد تا مسئولان غذا و داروی کشور ادعای ورود داروهای بی‌کیفیت چینی و وجود آنها در بازار را تکذیب کنند. در همین راستا، مدیرکل نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ادعای واردات داروهای چینی و پاکستانی با کیفیت مشابه داروهای خارجی و حتی تولید داخل بیماران خاص و جانبازان شیمیایی را کذب دانست. مهدی پیرصالحی با رد ادعای واردات داروهای چینی و پاکستانی به داخل کشور، گفت: هیچ‌گونه اقلام دارویی خاص مانند داروهای بیماران سرطانی، خاص و حتی داروهای ویژه جانبازان شیمیایی از کشورهای چین و پاکستان وارد کشور نشده است. او در ادامه اشاره کرد: هدف وزارت بهداشت تامین به موقع دارو همراه با تضمین کیفیت داروست و اگر دارویی حداقل استانداردهای دارویی را نداشته باشد اجازه ورود به بازار دارویی کشور را نخواهد یافت. در مقابل اما حسینعلی شهریاری از نمایندگان مجلس در انتقاد به وضعیت درمانی جانبازان بیان کرد: متاسفانه خدمات مناسبی در زمینه درمان و تامین داروی جانبازان ارائه نمی‌شود و این قشر برای دریافت داروهای مورد نیاز خود با چالش مواجه‌اند. او درمورد حمایت دولت در بخش درمان و داروی جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان با بالارفتن هزینه‌های دارو عنوان کرد: قبل از بروز این مشکلات، جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید بوده‌اند و صد درصد هزینه‌هایشان از این طریق پرداخت می‌شد. اما متاسفانه با تصویب برخی قوانین در برنامه پنجم توسعه قرار شد این شرایط برای جانبازانی که تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی و سازمان‌های دولتی بوده‌اند، اعمال نشود و این دسته از جانبازان و معلولان از همان بیمه‌های تکمیلی خود استفاده کنند و چون دستگاه‌های دولتی منابع کافی را در اختیار نگذاشته‌اند خدمات مناسب به این عزیزان ارائه نشد. شهریاری افزود: هرچند تصور ما این بود که شاید دستگاه‌های دولتی بتوانند خدمات درمانی و دارویی را بهتر به جانبازان و خانواده‌های ایثارگر ارائه کنند و آنان را تحت پوشش خود قرار بدهند ولی متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و دولت نتوانست منابع مالی کافی را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد. از طرف دیگر شاید به‌دلیل گرفتاری‌های زیادی که در سیستم‌های اداری وجود دارد این مساله اولویت نخست این سازمان‌ها نباشد.

بیماران باید به داروهای تولید داخل عادت کنند

یک نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مربوط به تحریم و به دنبال آن تامین داروی جانبازان می‌گوید: تحریم موجب شد تا در برهه‌ای با مشکلاتی در زمینه تهیه دارو برای مردم عادی و جانبازان رو‌به‌رو شویم. البته با آنکه حدود 96 درصد داروهای مورد نیاز در کشور خودمان تولید می‌شود، بحث کیفیت داروها از سوی جانبازان همواره مورد سوال بود. در شرایط حاضر با توجه به اصل اقتصاد مقاومتی، بیماران عادی و جانبازان باید به داروهای تولید داخل عادت کنند و خود را با آنها سازگار سازند. محمدحسین قربانی در ادامه با اشاره به وضعیت بیمه جانبازان عنوان می‌کند: پیش‌تر قرار بود تا تمامی بیمه‌های مربوط به جانبازان در بنیاد شهید و امور ایثارگران متمرکز شود. بنیاد خود از این تصمیم بسیار استقبال کرده بود اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. درحال حاضر هم با توجه به قانون جامع ایثارگری، جانبازان در هر سازمان و نهادی کار کنند، آن سازمان موظف است تا حق سرانه بیمه این افراد را بدون آنکه از حقوق فرد جانباز کسر شود، بپردازد و در مرحله بعد از دولت طلب کند. هزینه دارو و درمان این بیماران نیز با توجه به بیمه تکمیلی از سوی دولت پرداخت می‌شود. این نماینده مجلس در پاسخ به سوال آرمان مبنی بر شکایت جانبازان از بیمه‌ها و اینکه در بسیاری از موارد، بیمه‌ها هزینه‌های درمان را به‌طور کامل نمی‌پذیرند، می‌گوید: این مساله تخلف روشن از قانون است. اگر تعللی در این مورد وجود دارد، جانبازان یا رسانه‌ها باید آن را با ما در میان بگذارند تا به تخلف صورت‌گرفته رسیدگی شود.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان