arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

میرکاظمی:با تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره بنزین آلوده مخالفم/ ادعای موسوی نژاد درباره نقش همسر ابتکار در واردت بنزین بی دلیل نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آمارها حکایت از بهبود وضع آلودگی هوای شهرای کشور دارد. بعد از آنکه در سال های ۹۰ و ۹۱ صد در صد روزها در پایتخت هوای ناسالم حاکم شد و سال ۹۲، ۲۹ درصد روزهای سال هوا سالم و ۷۱ درصد روزهای سال هوا ناسالم بود، در سال جاری تا کنون ۶۱ درصد روزهای سال هوای تهران سالم بوده است. از نظر خیلی ها این موضوع به بحث غیر استاندارد بودن بنزین تولید داخل مربوط می شود که در دولت یازدهم با واردات بنزین استاندار جایگزین شد. کمیسیون انرژی مجلس و. مشخصا مسعود میرکاظمی، وزیر نفت احمدی نژاد اما چنین نظری ندارد. او در مصاحبه با پیام نو می گوید که با شروع فصل سرما همه این آمارها تغییر می کنند و هوا دوباره ناسالم می شود. او غیر استاندارد بودن بنزین تولید داخل در دولت دهم را رد کرده است. اما مهمتر اینکه میرکاظمی در پاسخ سوال پیام نو درباره تشکیل کمیته حقیت یاب برای بنزین الوده هم تاکید می کند که چنین کاری را قبول ندارد و کمیسیون زیر بار آن نخواهد رفت. پیشنهادی که پیشتر مشاور وزیر نفت و مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در گفت و گو با پبام نو مطرح کرده بود.

آقای موسوی نژاد از اعضای کمیسیون انرژی اظهار نظری داشته اند مبنی بر دست داشتن همسر یکی از مقامات دولتی در واردات بنزین و گفته اند که همین مساله باعث شده تا وزارت نفت روی واردات تاکید کند و بحث بنزین های آلوده در دولت قبل را پیش بکشد. این موضوع بر اساس چه مستنداتی مطرح شده است؟ الان مدام وزارت نفت و کمیسیون انرژی همدیگر را به سیاسی کاری متهم می کنند.

ما تاکید داریم که وزارت نفت دارد سیاسی کاری می کند. اصل مطلب یک موضوع اقتصادی است و حساب آن دو دو تا چهار تا است و اصلا نیازی به این شلوغ بازی ها نیست. مصرف بنزین در کشور ۷۰ میلیون لیتر است و در سال گذشته به طور متوسط ۶ میلیون لیتر طبق گزارش پالایش و پخش از پتروشیمی ها بنزین تحویل گرفتیم. ۴ میلیون لیتر آن از پیروشیمی بوعلی است که کاملا با مشخصات یورو ۴ تطبیق دارد، یعنی بنزن آن ۱ و نیم درصد است و اکتان ۹۵ تا ۱۰۴ را داده است و آروماتیک آن هم حدود ۳۵ درصد است و بنزین کاملا مناسبی است که تا ۶ میلین لیتر در روز هم ظرفیت پخش دارد. بنابراین از این جهت مشکلی ندارد. بقیه پتروشیمی ها امکان دارد که درصد بنزن بالاتری داشته باشند. اما نکته قابل توجه این است که این ۶میلیون لیتر از مجموع ۷۰ میلیون لیتر مصرف است. بنابراین اینکه بگوییم تاثیر گذار در آلودگی هواست و تمام مشکلات را به این موضوع مربوط بدانیم اصلا اینطور نیست.

به هر حال در مقابل وزارت نفت هم مستندات و دلایلی دارد که می گوید بر اساس حرف شما درست نیست. به همین دلیل هم پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در این زمینه را ارائه کرده اند. شما به عنوان کمیسیون انرژی مجلس چه موضعی در قبال این پیشنهاد وزارت نفت دارید؟

اولا کمیسیون مشغول بررسی ادعایی است که همه چیز را به این ۶ میلین لیتری که در سال ۹۲ و طبق گزارش پالایش و پخش توزیع شده است، پیوند زده است. سهم بنزین پتروشیمی کمتر از ده درصد مصرف روزانه است و بقیه آن هم از پالایشگاه های کشور که یورو ۲ هستند تامین می شود، به جز ۱۷ میلیون لیتر که در دولت دهم بازسازی آنها شروع شد و تمام شده و یورو ۴ است. الان آن چیزی که در تهران توزیع می شود همان بنزین پالایشگاه های بازسازی شده است. طبق اسنادی که به کمیسیون ارائه شده روزانه ۳ و نیم میلیون لیتر هم بنزین وارد شده است که کاملا یورو ۲ است، یعنی بنزن بالای ۱ و نیم درصد، آروماتیک بالای ۳۵ درصد و همینطور اکتان پایین دارد. بنابراین آن چیزی که طبق اسناد خودشان وارد شده است و تائید پالایش و پخش، یورو ۲ بوده است. آن چیزی که الان دارند مطرح می کنند یورو ۴ است. پالایشگاه های ما عمدتا یورو ۲ تولید می کنند اما ۱۷ میلیون لیتر بعد از بازسازی یورو ۴ شده اند. حالا آیا این منطقی است که همه چیز را یک دفعه یورو ۴ بکنیم؟ منطقی نیست دیگر.

شما تاکید می کنید که بنزین تولید پتروشیمی ها آلوده نبوده است. این سوال پیش می آید که آلودگی هوا که در همین چند سال اخیر به یکباره شدت عجیبی گرفته است از کجا آمده است؟ اگر بنزین عامل آن نیست پس عاملش چیست؟

این مردم فریبی است وقتی ما کارشناسی را سیاسی می کنیم. آلودگی کلانشهرها در زمستان وارونگی هوا است. الان هوا خوب است، آقایانی که این حرف ها را می زنند مواظب باشند که چند ماه دیگر وارونگی هوا هم در پیش است و باید پاسخگو باشند. ما الان حرفی نمی زنیم و همه چیز را گذاشته ایم تا در آن موقع آقایان را به مجلس بکشانیم و ببنیم باز هم از این حرف ها می زنند؟ وزارت نفت اینقدر درگیر سو مدیریت شده که یادش رفته چند ماه دیگر دوباره وارونگی در راه است. آقایان فقط جلوی پایشان را می بینند و فکر آینده را حتی برای صلاح کار خود هم نمی کنند. نکته دوم اینکه بخشی از آلودگی در کلانشهرها مربوط به نوع و کیفیت و سنوات خدمتی خودرو است و این چه ربطی به بنزین دارد؟ یک بخشی هم مربوط به کارخانجات و نیروگاه هاست. پس عوامل مختلفی در کار است تا این آلودگی ایجاد شده است. اینکه یک سری آدم سیاسی که به هر حال سلامت آنها هم مشخص است، بیایند و همه چیز را گره بزنند به ۶ میلیون لیتر از ۷۰ میلیون لیتر مصرفی، یک مقداری بو دارد.

ولی آقای میر کاظمی، طبق گزارش هایی که وجود دارد در سال جاری به طور متوسط هوای پاک تری نسبت به سال های قبل داشته ایم.

من عرض کردم، دلیلش این است که هنوز به وضعیت وارونگی نرسیده ایم. ان شا الله پایان شاهنامه خوش باشد. بگذارید فصل سرما برسد، آن موقع ما هستیم، مسئولان وزارت نفت هستند و شما هم هستید. باید ببینیم در شرایط وارونگی هم بز همین حرف ها را می زنید.

حرف شما درست است که با پدیدار شدن وضعیت وارنگی، هوا بدتر خواهد شد. اما مساله این است که طبق آمارها در سال های ۹۰ و ۹۱ ما اصلا در تهران هوای پاک نداشته ایم. یعنی در بهار و تابستان هم هوا آلوده بوده است. اما پارسال و امسال درصد هوای پاک افزایش پیدا کرده است.

گفتید پارسال، خب بنزین پارسال را حداقل تا نیمه سال چه کسی تامین کرده بود؟ دولت دهم یا دولت یازدهم؟ سال گذشته حداقل تا شروع فصل سرما دولت به جایی نرسیده بود که بتواند برای سوخت تصمیم بگیرد. اگر هم هوا بهتر شده این حاصل یک روندی است که شروع آن به دولت دهم بر می گردد. آقایان می خواهند بگئیند همه چیز قبلی ها بد بوده و فقط ما خوب عمل می کنیم. بعد از این هم باید پرسید مگر یک عامل بر آلودگی هوا تاثیر دارد؟ هوای تهران با یک باد شدید می تواند از یک وضعیت به طور کامل تغییر کند به یک وضعیت دیگر.  این حرف ها کارشناسی نیست که می گویند.

آقای موسوی نژاد عضو کمیسیونی که شما رئیس آن هستید گفته است که همسر یکی از مقامات دولتی پشت پرده واردات بنزین است و به همین دلیل هم دولت بر وارد کردن بنزین تاکید دارد. البته بعدا هم کاملا واضح و روشن شد که منظور آقای موسوی نژاد همسر خانم ابتکار بوده است. نظر شما درباره این مساله چیست؟

من نمی دانم چه کسی را گفته اند و منظورشان از پشت پرده واردات چه بوده است. این را بروید از همان فردی که مطرح کرده بپرسید. یک کمیسیون ۲۳۶ برای پرونده های فساد نفتی وجود دارد که فعال است و پرونده هایی مثل کرسنت و توتال و استات اویل در آن هستند. این شبهه وجود دارد که بین اینها و مسایل دیگری ارتباطاتی وجود داشته باشد که کمیته مربوطه مشغول بررسی است. حتما اطلاعات دقیق تری در آینده از این موضوع به دست می آید و منتشر می شود. من فقط می توانم بگویم که حتما آقای موسوی نژاد بی دلیل موضوعی را مطرح نکرده است و حتما مدارک و مستنداتی دارد.

پس موافق اظهار نظر ایشان هستید؟

من نگفتم موافقم، می گویم نه می توانم آن را تکذیب کنم و نه تائید. این موضوع هم باید بررسی شود. احتمال دارد چنین موضوعی صحت داشته باشد و احتمال هم دارد که اقای موسوی نژاد اشتباه کرده باشند. اما به هر حال شائبه پشت پرده واردات بنزین مطرح است و باید روشن شود چرا دولت به جای تولید داخلی اینقدر بر واردات تاکید دارد. قطعا بحث تولید برای کسی رانت ایجاد نمی کند و اگر هم بکند رانت آن از رانت های واردات بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه با آن است.

این کمیسیون ۲۳۶ آیا موضوعاتی مثل سوآپ نفت را هم در دست بررسی دارد؟

چرا باید داشته باشد؟

خب راجع به این موضوع هم بحث های زیادی شده، علی الخصوص اینکه بحث سوآپ در دوره خود شما در وزارت نفت اتفاق افتاده است و خیلی ها دوست دارند ببینند آیا به مسایلی از این دست هم همین قدر حساس هستید؟

این سوال شما هم یک سوال سیاسی است. یعنی منظور شما این است که مثلا ما از کارنامه خودمان فرار می کنیم و میلی به بررسی آن نداریم؟

به هر حال این شائبه هم وجود دارد؟

کسانی که شائبه دارند بیایند و بررسی کنند. کسی جلوی آنها را نگرفته است. توقف سوآپ نفت یک کار کارشناسی بود و اگر هم ادعایی در خصوص آن وجود دارد، انواع و اقسام دستگاه های نظارتی هستند که بررسی می کنند.

نهایتا اما نظرتان دربار تشکیل کمیته حقیقت یاب نگفتید. با این پیشنهاد وزارت نفت موافق هستید؟

موافق نیستم، نه اینکه هراسی داشته باشم و مثلا بگوییم که کمیسیون در اینجا نظر غیر کارشناسی داده و کمیته حقیقت یاب اگر تشکیل شود به این مووضع پی می برد. نه چنین موضوعی نیست. مساله این است که با این پیشنهادات می خواهند نقش نظارتی مجلس را بی اثر کنند. اگر مجلس و کمیسیون انرژی مسئول بررسی این موضوع هستند که ما داریم کار خود را می کنیم و نظر خود را می دهیم. مشخص هم هست که آقایان نظر ما را قبول ندارند، چون اشتباه کرده اند. این بحث کمیته حقیقت یاب بنزین بحث انحرافی است. من توضیح دادم که حساب بنزین الوده حساب دو دو تا چهارتا است. ما سند داریم، مدرک داریم و کار کارشناسی روی این موضوع انجام شده است. چه دلیلی دارد کمیته حقیقت یاب برای مساله بنزین تشکیل شود؟ بعد هم قرار نیست ما بر اساس نظر وزارت نفت عمل کنیم، طبق قانون اساسی آنها هستند که ملزم به پاسخگویی به مجلس و نمایندگان هستند. تشکیل کمیته حقیقت یاب هم فرار از پاسخگویی و سیاسی کاری است. اگر هم هر دستگاهی می خواهد کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد، این کار را بکند، اما نه به این هدف که دیگر پیگیری های مجلس تمام شود. ما در هر شریاطی کار خود را خواهیم کرد، حالا چه کمیته حقیقت یابی در کار باشد و چه نباشد.

از شما به دلیل توزیع بنزین آلوده در دادگاه شکایت شده است. نظرتان در این باره چیست؟

اینها فضا سازی است. چیز مهمی نیست. هر کسی از هر کسی می تواند برود در دادگاه شکایت کند. هنوز هم رسیدگی انجام نشده است. می خواهند فضا را به ضرر ما نشان دهند. ولی دستشان خالی است.
نظرات بینندگان