arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

سهم حامیان رسانه ای دولت از فضای مجازی + جدول

فعالیت سایت های آنلاین در دو شکل انجام می شود، برخی از سایت ها و به ویژه خبرگزاری ها تنها اخبار تولید خود یا ارسالی از سوی روابط عمومی ها را منتشر می کنند و برخی دیگر که عمدتا سایت های خبری - تحلیلی در این گروه جای می گیرند به بازنشر برخی از این اخبار و نگارش گزارش و تحلیل از وقایع مهم می پردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با فراگیر شدن اینترنت در جهان نسل جدیدی از رسانه ها نیز پا به عرصه گذاشتند، رسانه های آنلاین و مجازی که علیرغم عمر کم خود گوی سبقت در اطلاع رسانی را از رسانه های مکتوب ربوده اند. اگرچه هیچگاه ماندگاری و ضریب نفوذ روزنامه ها را کسب نکردند اما در سرعت اطلاع رسانی و فضاسازی رسانه ای مجازی نقش غیرقابل انکاری دارند.

به گزارش انتخاب، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور با افزایش شمار سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی نسبت مستقیم دارد و هرچه کاربران اینترنت افزایش پیدا کنند آمار بازدید و به تبع آن تاثیرگذاری سایت های آنلاین نیز افزایش می یابد. در ایران نیز با گذشت حدود دو دهه از ورود اینترنت به کشور و فعالیت خبرگزاری ها و سایت های خبری بخش قابل توجهی از شهروندان ترجیح می دهند اخبار مورد علاقه خود را در سایت های اینترنتی بیابند. اما متاسفانه آفت بزرگی که گویا از رسانه های مکتوب به رسانه های مجازی نیز سرایت کرده عدم ثبات این رسانه هاست، رسانه های مجازی گاه به دلیل مسائل مالی و گاه به دلیل برخوردهایی نظیر فیلترینگ و از دسترس خارج شدن امکان ادامه فعالیت را از دست می دهند و همین موضوع باعث شده تا همچنان اعتماد مردم و مسئولان به روزنامه ها بیشتر از سایت های آنلاین باشد .

فعالیت سایت های آنلاین در دو شکل انجام می شود، برخی از سایت ها و به ویژه خبرگزاری ها تنها اخبار تولید خود یا ارسالی از سوی روابط عمومی ها را منتشر می کنند و برخی دیگر که عمدتا سایت های خبری - تحلیلی در این گروه جای می گیرند به بازنشر برخی از این اخبار و نگارش گزارش و تحلیل از وقایع مهم می پردازند.

در کل سایت های خبری به دلیل اینکه اخبار خود را به شکل رایگان تولید کرده و در اختیار مخاطبان قرار می دهند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به سازمان یا جریانی وابسته اند و در این برخی از سایت ها نیز با هزینه شخصی اداره شده یا از طریق آگهی ها اینترنتی هزینه ها و دستمزد کارکنان خود را تامین می کنند.

در دوران محمود احمدی نژاد به ویژه دولت دوم وی، سایت های خبری بی نام و نشان با هزینه ها و حمایت های مالی بالا به شکل قارچ گونه ای رشد کرده و جریانی زنجیره ای از رسانه های مجازی شکل گرفت. جریانی که ابتدا عنوان حامی دولت را یدک می کشیدند اما پس از مدتی این جریان راه خود را از دولت وقت جدا کرده و به حمایت از گزوه های مختلف اصولگرایی پرداخت، بطوریکه امروزه یکی از بزرگترین شبکه های اطلاع رسانی داخل کشور متعلق به همین رسانه های زنجیره ای وابسته به جریانی خاص است و آنها با تغذیه از چند منبع اطلاع رسانی به بازنشر گسترده اخبار اقدام می کنند و از این طریق فشار رسانه ای شدیدی را به مجموعه دولت و اصلاح طلبان وارد می کنند.

برخی از این رسانه ها حتی با استفاده از امکانات و منابع مالی خود حجم گسترده ای از پیامک را برای مسئولان و شهروندان ارسال می کنند و از این طریق بار روانی زیادی همسو با آنچه که مدنظر دارند ایجاد می کنند.

بیش از 10 درصد سایت های پربازدید خبری هستند

در بین 500 سایت پربازدید کشور ، 55 خبرگزاری و سایت خبری تحلیلی وجود دارد و علاوه بر این تعداد حدود ده سایت خبرخوان که اقدام به بازنشر عین مطالب سایت های خبر می کنند وجود دارد که در مجموع می توان گفت حدود 15 درصد از سایت های اینترنتی پربازدید کشور در بحث خبر و اطلاع رسانی فعالیت می کنند. اما در میان این 55 سایت حدود 10 سایت به حمایت از دولت می پردازند و مابقی سایت ها جزو رسانه های غیرهمسو ، مخالف و حتی منتقد دولت محسوب می شوند که نقش زیادی برای بحران آفرینی و هجمه به دولت بر عهده دارند. 


منابع مالی بیش از 70 درصد این سایت ها نامشخص است، اما بررسی خط فکری آنها حاکی وابستگی مستقیم یا غیر مستقیم آنها به برخی از نهادی خاص در کشور است.

با توجه به گستردگی و رشد روز افزون فضای مجازی به نظر می رسد جریان رسانه های اصلاح طلب و همسو با دولت باید در قالب برنامه ریزی مشخص و هماهنگ نسبت به رفه این مسئله اقدام کند.


منبع: تدبیر24
برچسب ها: سایت ، تحلیلی ، رسانه
نظرات بینندگان