arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس: مذاکرات با تهران مثبت و پیشرفت داشته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا با تاکید به اینکه مذاکرات با تهران مثبت و پیشرفت داشته است، گفت: معتقدم تهران در مذاکرات بطور جدی حضور پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، « رز ماری دیویس» در گفت و گو با روزنامه لبنانی « النهار» که در شماره روز چهارشنبه آن منتشر شد، در پاسخ به سئوالی در باره مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در ژنو و بعداز آن با دیگر پایتخت های اروپایی و ارزیابی خود از امکان دستیابی به یک توافق در آینده نزدیک گفت: در مرحله بسیار مهمی بسر می بریم و موعد نهایی برای دستیابی به توافق کامل پایان ماه آینده میلادی است.

وی با تاکید به اینکه « تلاش های زیادی برای تحقق این توافق قبل از این موعد جریان دارد»، گفت: مذاکرات مثبت بوده وپیشرفت های مهمی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس تصریح کرد: مواضع ایران نسبت به گذشته بهتر است و معتقدم که تهران در مذاکرات بطور جدی حضور پیدا می کند.

دیویس افزود: مذاکرات در بخش جزئیات فنی با کندی پیش می رود که به تلاش و گفت وگوهای بیشتر برای حل مشکلات آن نیاز داریم.

وی گفت: لندن به مذاکرات دوجانبه بین تهران و واشنگتن با نگاه مثبت می نگرد و معنای آن این است که بیش از گفت وگوها جلوتر رفته ایم.

خبرنگار النهار سئوال کرد: از پیشرفت در موضوع هسته ای سخن می گویید اما از موضع ایران در خصوص سوریه و لبنان بویژه حمایت آن از حزب الله انتقاد می کنید، چرا؟

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس تاکید کرد: ما در مذاکرات فقط بر موضوع هسته ای متمرکز هستیم اما شاید در حاشیه مذاکرات موضوعات دیگری هم مثل سوریه مطرح شود و موضع انگلیس در خصوص نقش ایران در سوریه معروف است و آن را منفی می دانیم اما معتقدیم می تواند نقش مثبتی ایفا کند.

دیوس خاطرنشان کرد: بین تهران و لندن مذاکرات در خصوص روابط دو جانبه برقرار است و « اجای شرما» کاردار غیرمقیم انگلیس تاکنون سه بار به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت خارجه ایران گفت وگو کرده است.

خبرنگار النهار سئوال کرد: آیا در این مذاکرات در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان گفت وگو شده است؟

وی در پاسخ تصریح کرد: این انتخابات مربوط به لبنانی هاست و خود باید تصمیم بگیرند و منتظر دخالت خارجی نشوند و همانطور که « تام فلچر» سفیر انگلیس در بیروت می گوید رییس جمهوری لبنان باید تولید لبنان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس درباره مذاکرات سعودی و ایرانی و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: بهبود روابط ایران و عربستان سعودی امر مثبتی است اما فکر نمی کنم تاکنون تواق مهمی بین دو طرف صورت گرفته باشد.

دیویس که به زبان عربی مسلط و محل کار و اقامتش در دبی است، این گفت وگو را در محل سفارت انگلیس در بیروت با روزنامه النهار انجام داده است.

وی که تا یک ماه دیگر ماموریتش به عنوان سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا پایان می یابد، قرار است برای شروع ماموریت جدیدش به لندن باز گردد.
نظرات بینندگان