arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

موسوی لاری: عده‌ی زیادی از روحانیون در حوزه علمیه از این دولت حمایت کردند/کسانی که دولت قبل را دولت امام زمان نامیدند؛ در پایان طلبکار مردم شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام موسوی لاری در همایش «بررسی نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال» که به همت حزب همبستگی صبح امروز(22 خرداد) برگزار شد؛ طی سخنانی به مناسبت نیمه شعبان و فرخنده میلاد حضرت امام عصر(عج) اظهار داشت: باورمان این است که با ظهور حضرت ولی عصر(عج) جامعه جهانی شکل دیگری می‌گیرد و آن هدف نهایی که همان اعتدال فراگیر است محقق خواهد شد و تمام بزرگان ما نیز رسیدن چنین روزی را وعده داده‌اند.

به گزارش انتخاب، وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه ویژگی جامعه‌ی عصر ظهور این است که اخلاق محور و خردورز است؛ ادامه داد: وقتی قائم ما ظهور می‌کند سلطه خود را به گونه‌ای بر مردمان اعمال می‌کند که عقل‌ها در کنار یکدیگر جمع می‌شود و خردورزی مبنای اداره جامعه قرار می‌گیرد و اخلاق در این جامعه به حد کمال می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: همان چیزی که همه جوامع متاسفانه با آن مسیر غیرصحیح را پی می‌گیرند به کار نگرفتن عقل در تمشیت امور و بهره نگرفتن از اخلاقیات است.

حجت الاسلام موسوی لاری تاکید کرد: وقتی در جامعه‌ای تدبیر و برنامه وجود نداشته باشد و در مسیر اداره جامعه اخلاق رعایت نشود؛ تبعا آن جامعه، جامعه‌ای نیست که مورد نظر شریعت اسلامی باشد لذا ما که منتظران فرج امام عصر(عج) هستیم اگر چنانچه در این انتظار صادق هستیم باید جامه خودمان را براساس خردورزی و اخلاق‌مداری اداره کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ما فراز و فرودهای زیادی را بعداز پیروزی انقلاب پشت سر نهاده‌ایم؛ افزود: انقلاب اسلامی برای تحقق همین آرمان‌ها و ایجاد جامعه‌ای که مدیران آن به جای احساسات و پیگیری مناقشات؛ عقل و خرد و منطق را برای اداره جامعه به کار گیرند؛ شکل گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه کارنامه خیلی خوبی را نمی‌توانیم ارائه کنیم و نمی‌توانیم بگوییم که ما براساس این دو اصل اخلاق‌مداری و خردورزی همانطور که شایسته عنوان مسلمانی ما بوده‌ است؛ حرکت کرده‌ایم.

وزیر کشور دولت اصلاحات با یادآوری اینکه افراط و تفریط‌ها راه برنامه‌ریزی و تدبیر صحیح را در همه مناسبات اجتماعی بست؛ تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر خردورزی جای خود را به تصمیمات عاجل و فردی و تصمیماتی که پشتوانه فکر و اندیشه و برنامه نداشت داد و همچنین در سیاست خارجی با طرح پاره‌ای از مسائل برای کشور مشکلاتی بوجود آمد.

وی افزود: با اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند در عرصه بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند اما متاسفانه در این چند سال اخیر راهی دنبال شد که به جای اینکه این موقعیت مهم در جمهوری اسلامی در دنیا ظهور و بروز پیدا کند دنیا علیه جمهوری اسلامی بسیج شد. اگرچه این درست است که دنیا همواره علیه ما توطئه کرده و می‌کند اما باید بپذیریم که پاره‌ای از اقدامات دشمنان ما نتیجه بد عمل کردن مدیران خود ما در سال‌های اخیر بوده‌است.

حجت الاسلام موسوی لاری خاطرنشان کرد: اگر مسیر تحریم‌ها به اینجا کشیده شد که بیشترین لطمات به کشور وارد شد یک بخشی از این مسئله، مسئله توطئه دشمنان بود اما خیلی از کسانی که دست‌اندر کار بوده‌اند باید اعتراف کنند که بخش دیگر آن معلول به کار نبستن روش‌های صحیح عقلایی و دیپلماسی در روابط بین‌المللی بود چرا که بحث‌هایی مانند هلوکاست مطرح شد که به ما هیچ ارتباطی نداشت و ما با این کار افکار عمومی دنیا را به نحوی از خود دور کردیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین بااشاره به دروغ‌ها و بداخلاقی‌هایی که در برخی از رسانه‌ها وجود دارد؛ اظهار داشت: دروغ‌ها و بداخلاقی‌هایی که به خاطر حذف رقیب استفاده شد و هنوز هم استفاده می‌شود؛ فاجعه است و خیلی از رسانه‌های مجازی که حتی با اعتبار عمومی شکل گرفته‌اند در انتقال و اقعیت‌ها کوتاهی می‌کنند و در انگ‌زنی‌ها و تهمت‌ها و خیلی از مسائلی که مغایر اخلاق اسلامی است؛ از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

وی ادامه داد: متاسفیم که ما در حوزه عقل گرایی و اخلاق امتحان خوبی پس ندادیم و هنوز هم در پاره‌ای از مسائل روی همان پاشنه می‌چرخد اما معنی سخنم این نیست که حرکتی که مردم در 24 خرداد سال 92 انجام دادند تاثیری براین جهت‌گیری نداشته است چراکه مردم با این حرکت خود به همه رفتارهای گذشته یک نه بزرگ گفتند.

حجت الاسلام موسوی لاری با بیان اینکه فرض ما براین است که نظام جمهوری اسلامی در جهت رسیدن به جامعه خردورز و اخلاق مدار شکل گرفته؛ تاکید کرد: باید ببینیم که برای رسیدن به آن نقطه مطلوب از چه ساختارهای استفاده شده است و بر این اساس گمان من این است که قانون اساسی ما که میثاق ملی ما هم از نظر ساختار و هم محتوا جهت را مشخص و قالب را هم تعیین کرده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: قانون اساسی ما در اصل ششم و هفتم اعتنای نظام را برای رای مردم و حضور مشارکت آن‌ها بیان کرده است و در اصول دیگری برای این جهت گیری قوای سه گانه را تعریف کرده.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه همه آن چیزی که برای اداره جامعه به صورت رسمی مطرح شده؛ برگرفته از رای مردم است؛ گفت: ولایت فقیه نیز برگرفته از رای مع‌الواسطه مردم است.

حجت الاسلام موسوی لاری یادآور شد: یکی از مسائلی که در قانون اساسی تاکید شده حضور تشکل‌های سیاسی و صنفی و مردم بنیاد در اداره جامعه است و احزاب و تشکل‌ها و NGO ها نهادهای واسطه‌ای هستند که مردم را به راس هرم مدیریت متصل می‌کنند.

وی با اشاره به انتخابات 24 خرداد سال 92 خاطرنشان کرد: آن چیزی که در 24 خرداد سال 92 اتفاق افتاد تاکید بر یک روش بود نه اینکه گفتمان جدیدی در کنار گفتمان‌های رایج جامعه مطرح شود.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: در 24 خرداد سال 92 مردم اعلام کردند که خواهان روشهای اعتدالگرایانه هستند و آن چیزی که مردم در آن روز بر آن تاکید کردند همان اصولی بود که جریان اصلاحات بر آن پافشاری می‌کرد که همان نقش پررنگ مردم در تمشیت امور بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: برای رسیدن به آرمان‌ها و آنچه تحت عنوان خواست‌های اکثریت جامعه مطرح بود بر روش اعتدالی تاکید شد لذا من مدعی هستم آن چیزی که امروز به عنوان اعتدال مطرح است روشی برای تحقق آرمانها و آن گفتمانی است که اکثریت جامعه به آن پایبند بود و در سالهای اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفت.

حجت الاسلام موسوی لاری با بیان اینکه احزاب چه کارکرد مشخصی دارند؛ اظهار داشت: یکی از کارکردهای احزاب این است که سلایقی که در جامعه توسط احزاب مطرح می‌شود؛ تبدیل به یک مرامنامه‌ای شود که جمعی به آن پایبند هستند.

وی؛ شفاف‌سازی را یکی دیگر از کارکردهای مهم احزاب عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه ما با آن روبرو است این است که معمولا به دلیل نداشتن شناسنامه‌ای برای ایده‌ها و نقطه نظرات جامعه ما دچار مشکلاتی می‌شود آنچنان که دیدیم وقتی دولت نهم و دهم شکل گرفت؛ جمعی تا آنجا پیش رفتند که این دولت را دولت امام زمان معرفی کردند و چنان در حمایت از این دولت پیش رفتند که هرگونه نقد منصفانه را به عنوان معارضه تلقی کردند اما در همین دوسال اخیر همان افراد با عنوان جریان انحرافی به شدت به دولت تاختند و بجای آنکه پاسخگوی مردم باشند؛ طلبکار مردم شدند.

وی ادامه داد: از همه ابزارها برای رسیدن به این دولت استفاده شد و عده‌ی زیادی از روحانیون محترم در حوزه علمیه از این دولت حمایت کردند اما هیچیک از آنها در قالب یک حزب مشخص با مرامنامه مشخص برای مردم صحبت نکردند.

حجت الاسلام موسوی لاری؛ نظارت را سومین کارکرد احزاب عنوان کرد و توضیح داد: وقتی یک حزب دربرابر احزاب دیگر به پیروزی می‌رسد می‌داند که چشم‌های ناظری وجود دارد که از احزاب رقیب شکل گرفته است و آن عده‌ای که در قالب احزاب پیشرو توانسته‌اند اداره جامعه را بدست گیرند؛ می‌دانند که اگر خطایی مرتکب شوند احزاب رقیب ناظر آنها هستند و مشکلات آنهارا به صورت شفاف مطرح می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب مسائلی نظیر سوءاستفاده سه هزار میلیارد تومانی را به عدم دلیل نظارت احزاب دانست.

منبع: ایلنا
برچسب ها: تحریم ، توطئه ، هلوکاست ، قوا
نظرات بینندگان