arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

چرا جوانان از ازدواج گریزان اند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زنگ اخطار "تجرد قطعی"در جامعه به صدا در آمده است و صدای آن نه تنها در گوش جوانان، بلکه در گوش همه نهاد های جامعه طنین انداز شده است. کاهش آمار ازدواج و افزایش میزان تجرد قطعی دلایل مختلفی دارد که افزایش هزینه های ازدواج یکی از دلایل اصلی آن به شمار می رود. افزایش هزینه های ازدواج نه تنها حاصل گران شدن اجناس و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی است، بلکه افزایش روحیه مصرف گرایی و رواج " چشم رو هم چشمی ها" هم در این امر تاثیر گذار است.

خبرنگار شفقنا زندگی در این خصوص با دکتر مجید ابهری، رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت وگو کرده که در زیر اشاره شده است:

[B]دلیل ترویج مصرف گرایی [/B]

دکتر ابهری با بیان اینکه بسیاری از جوانان فلسفه خواسته های خود را نمی دانند، گفت:  سبک زندگی تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و فضای سایبری تغییر کرده است و متاسفانه این تغییرات در همه ابعاد زندگی تاثیر منفی گذاشته و باعث دگرگونی در معیارها و ارزش ها گردیده است.

وی با ابراز تاسف از کم کاری نهادهای فرهنگی اظهار کرد: علاوه بر موارد ذکر شده کم کاری نهادهای فرهنگی در کنار بی توجهی بعضی از خانواده ها و کم رنگ بودن فعالیت های ارشادی توسط رسانه ها باعث ایجاد تغییرات در سبک زندگی و انحراف آن از روش زندگی اسلامی- ایرانی شده است.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: این عوامل باعث می شود جوانان بدون اینکه علت بسیاری از رفتارهای خود را بدانند اقداماتی انجام می دهند که برای افراد دیگر تبدیل به ضد ارزش شده و یا الگوی رفتار منفی گردیده است.

ابهری با اشاره به هزینه های تشریفاتی برای برگزاری مراسم و مهمانی های غیر ضروری، گفت: برگزاری این مراسم ها در کنار درخواست مهریه های غیر متعارف مانند یک خرمن گل سرخ، یک تن پوست پیاز، دو قوی سپید یا به اندازه سال تولد سکه طلا باعث ترس و گریز جوانان از ازدواج گردیده است در حالی که این گونه هزینه ها از یک طرف جوانان را در ابتدای زندگی با بدهکاری و اضطراب رو به رو می سازد و از طرف دیگر باعث ترس جوانان از تشکیل خانواده و گریز آن ها از ازدواج کردن می شود.

[B]مصرف گرایی و کاهش آمار ازدواج چه عوارضی دارد؟[/B]

این رفتارشناس در ادامه در مورد عوارض و آسیب های مصرف گرایی توضیح داد: عوارض مصرف گرایی باعث کاهش آمار ازدواج و این کاهش علاوه بر گسترش انحراف اخلاقی باعث افزایش ازدواج سفید ( زندگی زن و مرد با یکدیگر بدون تعهد)، افزایش خانه های مجردی و بعضی دیگر از ناهنجاری مانند کاهش آمار ازدواج، بی تعهدی به بنیان خانواده و... گردیده است.

[B]چه باید کرد[/B]

ابهری به این سوال که برای پیشگیری در حل این مشکلات چه راه حلی مناسب است پاسخ داد: برای پیشگیری و کاهش این گونه آسیب ها باید بستری سازی فرهنگی توسط خانواده ها، نهاد ها و سازمان های فرهنگی همراه با سیاست های حمایتی دولت مانند اشتغال زایی، کار آفرینی، ارائه مسکن رایگان یا ارزان، پرداخت وام های ازدواج البته نه در حد حرف و شعار، بلکه در عمل... انجام شود.

این آسیب شناس تاکید کرد: در واقع نه تنها نهادهای دولتی در این امر نقش دارند، بلکه نهاد های دیگر مانند خانواده در ترویج ازدواج آسان و ایجاد فرهنگ سازی بین جوانان خود نقش عمده ای را ایفا می کنند.

وی افزود: البته اقدامات ذکر شده اهرم های کوتاه مدت هستند و در دراز مدت باید فرهنگ سازی، اصلاح سبک زندگی و تغییر آن بر اساس معیارها و ارزش های اسلامی و ایرانی که بهترین راه مقابله و کاهش این گونه مشکلات است انجام شود.

[B]نقش گروه های مرجع چیست؟[/B]

[B][/B]ابهری در پایان به نقش گروه های مرجع اشاره کرد و توضیح داد: در این میان نقش گروه های مرجع رفتاری و هنجار فرستان مانند ورزشکاران، هنرمندان، چهره های معروف و محبوب جامعه می تواند به عنوان الگوی اصلی رفتارهای منطقی در جامعه قرار بگیرد تا بتوان با کمک الگوها و ضوابط و معیارها با آسیب های یاد شده مقابله کرد. برای مثال از این گروه های انتظار می رود با برگزاری جشن های ازدواج ساده الگوی ازدواج آسان را در میان طرفداران خود رایج کنند.
نظرات بینندگان