arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

برخی دغدغه مجلس دهم را دارند نه حجاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در اولین روزهای هفته بیش از 190 نماینده مجلس در نامه‌ای‌ به رئیس‌جمهور درمورد وضع حجاب در جامعه به او تذکر دادند که خیلی دور از انتظار نبود چون در زمان دولت اصلاحات هم این تذکرات به دفتر سیدمحمد خاتمی ارسال می‌‌شد. هرچند دغدغه و نگرانی برخی دلسوزان واقعی برای چنین موضوعاتی دارای ارزش و احترام است اما معدودی هستند که به‌خاطر تخریب دولت این موضوع را ضعف پاستور بیان می‌کنند. محمدتقی فاضل‌میبدی هم از این موضوع نگران است و می‌گوید که عمده وظیفه حجاب مربوط به نهادهایی غیر از دولت است که دارای تریبون و بودجه هستند و درعین حال بر اصلاح وضع حجاب در جامعه تاکید می‌کند.‌

فاضل‌میبدی در گفت‌وگو با آرمان به بیان دغدغه‌های خود می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید.

علت صدور نامه بیش از 190 نماینده به رئیس‌جمهور درباره طرح حجاب و عفاف چیست؟

در جامعه‌ای که اسلامی خوانده می‌شود باید احکام اسلامی رعایت شود. اما زمانی که از نگارش این نامه مطلع شدم، یاد روایتی از امام علی(ع) افتادم که محتوای آن رها کردن اصول از سوی برخی مسئولان جامعه و توجه و تاکید آنها بر فروعات است. چنین جامعه‌ای که اصول را رها کرده و به فروع تاکید کند، به‌طور حتم در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. گلایه من به این است که باید اولویت برای هر اقدامی مشخص باشد. البته بحث حجاب اولویت فرهنگی ما است اما سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی باید در این زمینه با ارائه پژوهش‌های علمی، راهکار ادامه دهند و مجلس بعد نظارتی خود را تقویت کند و کار فرهنگی را به متخصصان این حوزه بسپارد.

دغدغه اصلی کشور در این ایام چیست؟

در زمانی که مشکلات سیاسی و منطقه‌ای و گروهک‌های تروریستی مانند داعش تهدید است و در افغانستان انگشتان را بخاطر رای دادن قطع می‌کنند باید به فکر این مسائل باشیم.

مجلس باید این موضوع را به نهادهای فرهنگی و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ارجاع دهد. مشخص است که برخی نمایندگان محترم از طریق این دغدغه‌ها می‌خواهند به دولت فشار بیاورند و وقت آنها را صرف امور اینچنین کنند که نتیجه‌اش هم می‌شود در بوق کردن ناکارآمدی دولت. مساله مذاکرات هسته‌ای به‌جای حساس خودش رسیده است و داعش خطری است که باید تدبیری برای دفع این خطر کرد. استان‌های مرزی کشور با مشکلاتی اعم از بیکاری، اقتصادی و... روبه‌رو هستند که دغدغه این روزهای سیاسیون و وکلای ملت باید برطرف کردن این مشکلات باشد. برخی مسائل مهم است اما بیان آن در این شرایط که دولت درگیر مشکلات اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای است، از سوی برخی به‌نوعی تسویه‌حساب تبدیل شده است و اگرنه هیچ منصفی از اینکه جامعه باید آرامش داشته و وضعیت پوشش مناسب باشد و حجاب و عفاف در شان جامعه ما باشد،ایراد نخواهد گرفت و تاکید هم شده که باید حجاب منطبق بر ارزش‌های ما رعایت شود.

رسیدگی به وضع حجاب وظیفه چه ارگان و نهادی است؟

حجاب مساله بسیار مهمی است اما نباید آن را به‌عنوان یک ابزار جهت فشار به دولت تلقی کرد. افرادی متولی بهبود آن هستند که تریبون و بودجه‌هایی دراختیار دارند و آنها باید با کار فرهنگی به بهبود وضع حجاب کمک کنند. کار دولت مسائل اجرایی، عمرانی و سیاسی است یعنی مسائل دینی فقط کار دولت نیست چون برخی نهادهای تبلیغاتی مستقل از دایره دولت هستند. معتقدم نمایندگان مجلس به‌جای نامه نوشتن به رئیس‌جمهور بروند به صداوسیما و نهادهایی نامه بنویسند که تریبون‌های عمومی دراختیار دارند. مجلس باید به این افراد و نهادها تذکر دهند که وظیفه آنها بهبود شرایط است. واقعا تعجب می‌کنم که چرا در موضوع حجاب فقط به دولت تذکر داده می‌شود درحالی که وزارت ارشاد نیز نقش کوچکی در این موضوع دارد که با نهادهای مسئول دیگر قابل مقایسه نیست.

چرا تصور می‌کنید مطرح‌کردن نقش دولت در مساله حجاب سنگ‌اندازی در مسیر حرکت آن است؟

چون این کار قبلا هم صورت گرفته بود. در زمان دولت اصلاحات برخی از مقوله حجاب استفاده سیاسی برای گروه خود کردند و نه برای رفع مشکل یا بهبود وضعیت حجاب. آنهایی که امروز موضوع سروسامان دادن به حجاب را وظیفه دولت می‌‌دانند، تریبون‌های عمومی زیادی دراختیار دارند و دولت باید از آنها سوال کند چرا نتوانستند مساله حجاب را به حد مطلوب برسانند؟ بهانه‌جویان که این‌بار مساله حجاب را به دولت متصل کرده‌اند، می‌خواهند با برخوردهای سیاسی برخی از اقشار مختلف مردم را با خود همراه کنند که به‌طور قطع مردم ما در موارد زیادی به‌ویژه در انتخابات 24 خرداد 92 با صدای بلندی اعلام کردند که خود دارای درک بالایی هستند. اگر برای برخی منافع ملی مهم است، باید دولت را در مذاکرات هسته‌ای یاری کنند تا با همفکری با دولت به نتایج خوبی برسند. خطری که در عراق به‌وجود آمده هم موضوع مهمی است که باید کمک کرد تا هر چه زودتر حل شود.

اهداف سیاسی مرتبط کنندگان وضع حجاب به عملکرد دولت به‌دنبال چه اهدافی هستند؟

باید به این نکته اشاره کنم که تمام افراد نگران برای وضع حجاب دارای هدف مخالفت با دولت نیستند و برخی از آنها از روی دلسوزی این بحث را مطرح می‌کنند اما افرادی که با اغراض شخصی و سیاسی این‌گونه عمل می‌کنند، مطمئن باشند که راه به جایی نخواهند برد. این افراد و جریانات که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خوردند راه دیگری انتخاب کردند و می‌خواهند برای انتخابات مجلس دهم برخی گروه‌ها و اقشار را با خود همراه کنند. برخی امضاکنندگان نامه به رئیس‌جمهور بیشتر دغدغه حزبی و جناحی دارند.
نظرات بینندگان