arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۳

جام‌جهاني فوتبال و بی رونقی سینماها

حسين مقيمي مدير سينما مركزي نيز معتقد است مسابقات جام جهاني تاثيرات كمي روي فروش فيلم‌ها در سينما مركزي داشته است، البته فيلم‌هايي كه در حال حاضر در سينما اكران مي‌شوند، فيلم‌هايي است كه از سه هفته پيش تاكنون اكران شده و كساني كه مي‌خواستند اين فيلم‌ها را ببينند تا امروز ديده‌اند، به همين دليل تا زماني كه فيلم جديد نمايش داده نشود نمي‌توان گفت كه آيا مسابقات جام جهاني تاثيري در گيشه داشته است يا خير.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با شروع مسابقات جام جهاني فوتبال 2014 برزيل، مردم كمتر تمايل به ديدن فيلم در سينما از خود نشان مي‌دهند و بيشتر ترجيح مي‌دهند وقت خود را براي تماشاي مسابقات فوتبال از تلويزيون صرف كنند.

به گزارش انتخاب، همين مساله سبب شد تا با تعدادي از مديران سالن‌هاي سينما صحبت كرده تا ببينيم شرايط فعلي گيشه سينماي ايران چگونه است و تا چه اندازه اين شريط به دليل شروع مسابقات جام جهاني فوتبال است. عليرضا سعيدي‌پور مدير سينما آزادي با بيان اين مطلب كه نمي‌توان گفت مسابقات جام جهاني تاثيري در فروش گيشه سينماها نداشته است، توضيح داد: هرچند فوتبال هميشه براي ايرانيان جذاب بوده است، اما فيلم‌هاي در حال اكران هم چندان در جذب مخاطب به سالن‌هاي سينما موفق نيستند. وي افزود: در بازي فوتبال ايران و نيجريه فروش سينما آزادي سير نزولي پيدا كرد و تنها 4 ميليون تومان فروش داشت كه چنين ميزان فروشي براي سينما آزادي بسيار عجيب بود. البته در اين ميان استثناهايي نيز وجود دارد و فيلم سينمايي «طبقه حساس» به كارگرداني كمال تبريزي با اينكه هرشب يك سانس نمايش دارد، با اين حال سالن پر مي‌رود، به گونه‌اي كه در بازي مسابقات واليبال ايران- برزيل اين فيلم سينمايي توانست يك ميليون تومان در يك سانس فروش داشته‌باشد. مدير پرديس سينمايي آزادي گفت: تجربه نشان داده است كه هر زمان فيلم خوب در سينماها اكران شود، مردم علاقه‌مند در هر شرايطي براي ديدن فيلم مورد نظر به سينما مي‌آيند. ما انتظار نداريم كه در شب‌هايي كه تيم ملي ايران بازي دارد، مردم به سينما بروند.

به عنوان مثال شهر تهران در روز بازي ايران و نيجريه از ساعت 18 به بعد خلوت شد، چراكه همه مي‌خواستند زودتر به خانه بروند و اين مسابقه را تماشا كنند. بي‌شك هنگام بازي ايران- آرژانتين نيز نبايد انتظار داشته باشيم كه مردم به سينما بيايند.

حتي اگر جذاب‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را نمايش مي‌داديم. سعيدي پور در پايان بيان كرد: تنها مشكل امروز سينماهاي كشور، مسابقات جام جهاني فوتبال نيست بلكه سينماي ايران فيلمي ندارد كه مردم را به سمت سينما جذب كند. علي هيربد مدير سينما فرهنگ ديگر مدير سينما بود كه درباره تاثير جام جهاني فوتبال بر فروش فيلم‌هاي ايراني از او پرسيديم. وي با بيان اين مطلب كه مسابقات جام جهاني فوتبال و آغاز امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها جزو دوره‌هايي است كه گيشه سينماي ايران افت مي‌كند، گفت: البته امسال در اكران نوبت‌هاي دوم و سوم عيد نوروز، فيلم‌هاي جذابي نمايش داده نشد تا مردم به سينما بيايند. تا آنجا كه من اطلاع دارم مشكل افت گيشه در حال حاضر همه سينماها را در برگرفته است.

وي ادامه داد: به نظر من شوراي صنفي نمايش براي تقسيم بندي اكران فيلم‌هاي پرفروش در طول سال بايد دقت بيشتري كرده و اختيار انتخاب زمان اكران فيلم‌ها را به دست شركت‌هاي پخش‌كننده ندهد تا فيلم‌هاي پرفروش سال تنها در زمان اكران عيد نوروز و عيد فطر به نمايش درآيند. در اين دو فصل اكران، بهترين فيلم‌ها با هم به نمايش درمي آيند و ديگر در طول سال فيلمي نداريم كه بتواند مردم را به سينما جذب كند. مدير سينما فرهنگ گفت: معمولا در شرايطي مانند مسابقات جام جهاني فوتبال فيلم‌هايي كه با استقبال كمتري مواجه مي‌شوند در نوبت اكران قرار مي‌گيرند و حتي فيلم‌هايي اكران مي‌شوند كه قرار نبوده در نوبت اكران قرار گيرند. به عنوان مثال به تازگي يك فيلم سينمايي در يكي از بهترين سرگروه‌هاي سينمايي تهران اكران شده كه نه تنها قرار نبود در اين زمان اكران شود، بلكه در حالت عادي امكان نداشت در چنين سرگروهي نمايش داده شود. وي با اشاره به اينكه شوراي صنفي بايد با دقت بيشتري به مساله اكران فيلم‌ها ورود پيدا كند و فيلم‌هاي سينمايي را به فراخور فصل و زمان اكران به نمايش درآورند، تاكيد كرد: علاوه بر زمان‌بندي نامناسب اكران، در حال حاضر فيلم‌هاي خوبي هم اكران نشده است، به عنوان مثال طي 3 هفته گذشته چهار فيلم سينمايي در سالن‌هاي سينما به نمايش درآمده كه هيچ كدام نتوانسته‌اند در جذب مخاطب موفق باشند.

هيربد با توضيح اينكه در چنين شرايطي سالن‌داران تنها گروه از بدنه سينماي ايران هستند كه ضربه مي‌خورند، گفت: ما اين روزها مجبور هستيم چراغ سينماهاي خود را روشن نگه داريم تا براي هر سانس مثلا 4 نفر به سينما بيايند. چرا برنامه‌ريزي اكران فيلم‌ها بايد آنقدر بد باشد كه يك سينمادار مجبور به نمايش فيلم براي 4 نفر باشد. اين كار براي سينمادار اصلا به صرفه نيست ولي نه تنها مجبور است هزينه بالايي را براي نمايش فيلم پرداخت كند، بلكه خود مخاطب هم از ديدن يك فيلم در سالني كه تنها چند تماشاچي دارد، لذت نمي‌برد. مدير سينما فرهنگ بيان كرد: به خاطر داشته باشيم كه سينماداران سرخود كاري را انجام نمي‌دهند و تابع دستورات شوراي صنفي نمايش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند، اما فيلم‌هايي كه اين روزها ساخته مي‌شود، جوابگوي سينماي ايران نيست.

شايد برخي از فيلم‌ها ناگهان فروش خوبي داشته باشند اما اين فيلم‌ها مقطعي بوده و به عنوان مسكن براي گيشه سينماي ايران است. عبدا... عليخاني مدير سينما عصر جديد در پاسخ به اينكه وضعيت گيشه سينماها اين روزها چگونه است، گفت: سينماها به‌طور معمول فروش خوبي ندارند، حالا كه جام جهاني آغاز شده چگونه مي‌توان انتظار داشت كه سينماها فروش خوبي داشته باشند. سينماها بعد از گذشت 20 روز از اكران نوروزي و با شروع امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها با فروش كمي همراه هستند. حالا هم كه مسابقات جام جهاني فوتبال آغاز شده و بعد از آن ماه مبارك رمضان هم در راه است؛ در چنين شرايطي سالن‌هاي سينما تا بيش از يك ماه ديگر در تعطيلي بسر مي‌برند و از استقبال كمي از سوي مردم برخوردار خواهند بود. وي با اشاره به اينكه وضع سينماي ايران مناسب نیست، توضيح داد: نمي‌توان شرايط گيشه سينما را بر دوش امتحانات، مسابقات فوتبال و يا ماه رمضان انداخت. در واقع فيلم‌هايي كه اين روزها ساخته مي‌شوند فيلم نيستند، مردم ديگر از ديدن اين فيلم‌ها خسته شده‌اند. چرا انتظار داريم كه مردم با وجود قصه‌هاي تكراري به سينما بروند. مردم به درستي خوب و بد را از هم تشخيص مي‌دهند و به همين دليل به ديدن فيلم‌هاي بد نمي‌روند، در واقع اجبار نيست كه فيلم بد ببينند.

مدير سينما عصر جديد در پاسخ به اينكه پخش‌كنندگان تا چه اندازه در به وجود آمدن مشكل ركود گيشه سينماها در فصل‌هاي خاص نقش دارند، گفت: صاحبان فيلم‌ها به دنبال بازگشت سرمايه خود هستند و مي‌خواهند فيلم‌هايشان در بهترين زمان ممكن اكران شود. آنها مي‌خواهند اگر فيلم ضعيفي هم در دست دارند در شرايط مناسب‌تري اكران كنند تا ديده شود. وي با بيان اينكه هم پخش‌كننده و هم صاحب سينما حق دارند، بيان كرد: مگر در طول سال چند فيلم مردم پسند در سينماي ايران توليد مي‌شود. به‌طور كلي در طول سال 60 فيلم سينمايي اكران مي‌شود كه معمولا از اين تعداد 5 فيلم مورد استقبال عموم قرار مي‌گيرد و باقي فيلم‌ها چندان مورد قبول مخاطب نيست. عليخاني ادامه داد: مشكل اصلي ما فقر در فيلمنامه، قصه و سوپراستار است. ما كه نبايد در همه فيلم هايمان نصيحت كنيم. سينما آينه جامعه است و بايد مسائل جامعه در آن مطرح شود، ما نيازمند فيلم‌هايي هستيم كه جوان‌ها با آن احساس قرابت كنند. اين مساله‌اي است كه مدتها است در سينماي ايران ديده نشده است. مدير سينما عصر جديد گفت: سينماي عصر جديد با 3 سالن سينما از 20 روز گذشته حتي نتوانسته است هزينه حقوق كارمندان خود را از طريق گيشه تامين كند. حال تصوير كنيد كه ما براي هر فروش بايد سهم صاحب فيلم و شهرداري را هم پرداخت كنيم. اين در حالي است كه اگر در طول سال 20 فيلم واقعا خوب ساخته شود، با برنامه‌ريزي مناسب در طول سال فيلم براي نمايش داريم، در چنين شرايطي حتي براي اكران فيلم در زمان‌هاي مرده سينما مانند جام جهاني رقابت به وجود مي‌آيد. به عنوان مثال هشت سال پيش در مسابقات جام جهاني فوتبال، 2 فيلم سينمايي «آتش بس» به كارگرداني تهمينه ميلاني و «سوغات فرنگ» به كارگرداني كامران قدكچيان اكران شدند كه هر دو با فروش بسيار بالايي همراه بود.

حسين مقيمي مدير سينما مركزي نيز معتقد است مسابقات جام جهاني تاثيرات كمي روي فروش فيلم‌ها در سينما مركزي داشته است، البته فيلم‌هايي كه در حال حاضر در سينما اكران مي‌شوند، فيلم‌هايي است كه از سه هفته پيش تاكنون اكران شده و كساني كه مي‌خواستند اين فيلم‌ها را ببينند تا امروز ديده‌اند، به همين دليل تا زماني كه فيلم جديد نمايش داده نشود نمي‌توان گفت كه آيا مسابقات جام جهاني تاثيري در گيشه داشته است يا خير. وي در پايان گفت: البته طي يك ماه گذشته، امتحانات مدارس و دانشگاه، مسابقات جام جهاني فوتبال و ماه رمضان دست به دست هم دادند تا فروش گيشه در سينما افت كند. البته فروش گيشه به نوع فيلم‌ها نيز بستگي دارد. معمولا در چنين شرايطي فيلم‌هاي پرمخاطب را اكران نمي‌كنند كه و معمولا براي عيد فطر مي‌گذارند كه البته چنين تصميم‌گيري‌هايي اشتباه است و ما بايد فيلم‌هاي خوب را در طول سال اكران كنيم.


منبع: آرمان

نظرات بینندگان