arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۳

استیضاح وزیر علوم به جرم اخراج بورسیه های غیرقانونی؟!

نمایندگان استیضاح کننده در واقع با این حربه می خواهند وزیر علوم را در فشار گذارند تا پرونده این افراد بررسی نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی می خواهند دولت را ذبح کنندیکی از وزارت خانه هایی که در دولت یازدهم حساسیت بسیاری روی آن وجود داشت وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، و مجلس جزء اصلی ترین نهادی است که همواره تمام تحرکات در این وزارت خانه را از نزدیک پیگیری و کوچک ترین خطای این وزارت خانه را رصد می کند.

به گزارش انتخاب، حتی این حساسیت مجلس شورای اسلامی به اندازه ای بود که باعث شد تا این وزارت خانه حدود شش ماه با سرپرست اداره شود، اکنون نیز مجلس بر همه رویدادهای درون سازمانی این وزارت خانه اشراف کامل دارد و از انتصابات وزیر تا امتحانات دانشجویان نیز ورود کرده است.

به هر حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه نمایندگی و از جایگاه نظارتی مجلس طرح استیضاح وزیر علوم را که از چندی پیش بحث ها در رابطه با آن آغاز شده بود، تقدیم هیأت رئیسه کرده اند.

الیاس نادران آخرین جلسه هفته گذشته درخواست استیضاح فرجی دانا را با پنجاه امضا تقدیم هیأت رئیسه کرد. او دراین باره می گوید: اما آقای ابوترابی فرد آن را اعلام وصول نکردند؛ بنابراین، انتظار است امروز به این درخواست رسیدگی شود تا فرآیند خود را پس از اعلام وصول طی کند.

وی یادآور شد: طبیعی است نمایندگان استیضاح کننده، آمادگی مذاکره با وزیر علوم را دارند تا سخنان وزیر را حتی در جلسات غیرعلنی بشنوند، اما به طور حتم از حق طبیعی خود کوتاه نمی آیند.

اما گویا این استیضاح با بقیه استیضاح هایی که تا کنون در مجلس روی داده، قدری متفاوت تر باشد، بررسی ابعاد گوناگون این طرح جای سؤال بسیاری را در ذهن ایجاد کرده و چند نکته در این جا وجود دارد؛ نخست اینکه تاکنون محورهای استیضاح از سوی کسی عنوان نشده است، به گونه ای که نصیری قیداری درباره آن می گوید: هنوز رسماً دلیل استیضاح روشن نیست؛ اما آنچه باعث شد تا نمایندگان در هشتم دی ماه سال گذشته، وزیر را فرابخوانند و کارت زرد به او دهند، انتصابات در دانشگاه ها بوده و شاید آنچه این روزها داغ برخی از نمایندگان را تازه کرده، انتصابات وزیر علوم در دانشگاه های بزرگی چون تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس و شریف باشد.

نکته دیگری که در این ماجرا گنگ مانده، اینکه کسی از نمایندگان حاضر نیست در این باره صحبت کند. روز گذشته، خبرنگار تابناک با همه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تماس گرفت، حال آنکه نمایندگان یا پاسخگو نبودند و یا به محض باخبر شدن از موضوع بلافاصله گوشی خود را قطع می کردند.

جواد هروی، نماینده قائنات پس از آگاهی از موضوع با بهانه ای مکالمه را به نیم ساعت بعد موکول کرد؛ اما تا ساعت 23 موفق به مکالمه با وی نشدیم. علیرضا سلیمی، نماینده استان مرکزی پس از اطلاع از موضوع، گوشی خود را بدون خداحافظی و در وسط مکالمه قطع کرد و نادران که از طراحان این طرح بود، بعد از باخبر شدن از موضوع به بهانه دیگری مکالمه را نیمه تمام رها کرد. نمایندگان دیگر عضو این کمیسیون نیز رفتارهای مشابهی از خود نشان دادند.

به هر حال در اواخر شب گذشته توانستیم با حجت الله درویش پور، نماینده ایذه و باغ مالک تماس بگیریم و دلیل استیضاح وزیر و همچنین دلیل این گونه رفتار نمایندگان را از وی جویا شویم. وی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: دلایل زیادی برای استیضاح وزیر علوم وجود ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده اند و دلیل آن هم انتصابات اخیر رؤسای دانشگاه تهران شریف و چند دانشگاه دیگر و همچنین استفاده از مشاورین از جمله توفیقی بوده است.

البته بحث های اسلامی کردن دانشگاه نیز مطرح است؛ اما در اینجا باید بگویم که دلیل اصلی این استیضاح، بورسیه 300 دانشجوی دکترایی است که در زمان دولت دهم صورت گرفته و همه این مواردی که اعلام می شود، نوعی بهانه و سرپوش برای اصل ماجراست.

برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس به دلیل اینکه وزارت علوم اعلام کرده که در حال بررسی پرونده این افراد است و شاید در بورسیه این افراد تجدیدنظر شود، این کار را انجام داده اند. این نمایندگان دوست ندارند که بورسیه شدگان از دانشگاه اخراج شوند.

نمایندگان استیضاح کننده در واقع با این حربه می خواهند وزیر علوم را در فشار گذارند تا پرونده این افراد بررسی نشود.

این نماینده در پاسخ به اینکه وزارت خانه که هنوز کسی را مقصر نکرده و گفته در حال پیگیری موضوع است و نمایندگان هم باید از حق مردم دفاع کنند و درواقع به نوعی باید در این کار وزیر را کمک کنند، گفت: اینان به دنبال منافع حزبی خود هستند و می خواهند با این کار هر گونه شده، نیروهای خود را وارد دانشگاه کنند.

منبع: تابناک
برچسب ها: بورسیه ، استیضاح ، حربه ، حزب
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱۹
غیر قابل انتشار: ۰
ادیبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
1
112
این حرکت وزیر علوم، خواسته ملت است. چون حق خیلی ها در مسئله بورسیه و همچنین ورودی مقطع دکترا ضایع شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
2
92
این مجلس ....همون احمدی نژادو میخواد که دهنشو باز کنه و هر چی دلش خواست بهشون بگه
آقای روحانی تورو خدا محکمتر عمل کنید
ما داریم دلسرد میشیم
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
1
54
دانشگاه و دانشگاهیان باید از وزیر علوم حمایت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
1
42
دانشگاهیان حامی وزیر علوم هستند.
کوچکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
3
وزیر علوم دوست داریم چرا که محبوب دانشگاهیانی....
افشا کن.
نترس
پیروز باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
3
1
عجب دموکراسی. فقط نظرات مورد تایید خودتون رو می پذیرید.
نظرات بینندگان