arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

تجمع عرضه کنندگان محصولات کشاورزی جلوی در شهرداری تهران/ اجبار غرفه‌داران به خرید نایلکس درجه ۳ از مراکز خاص!

یکی از اعتراض کنندگان تعداد غرفه داران سطح شهر تهران را بیش از صدها نفر عنوان می کند و می گوید: «هر کدام از غرفه های ۳ نفرکارگر دارد. تعطیلی این چند روز ما به دلیل اعتراضمان به قوانین سازمان میادین میوه و تره بار باعث ضرر به چندین خانواده شده است چون که همه ما از این کار امرار معاش می کنیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تجمع دوباره عرضه کنندگان محصولات کشاورزی وابسته به سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران این بار جلوی در شهرداری مرکز در خیابان بهشت موجی از نگرانی را برای مسئولان شهرداری به دنبال داشت.

به گزارش انتخاب، در این تجمع،عرضه کنندگان محصولات کشاورزی با بستن بیش از سه روز اماکن عرضه میوه و تره بار در سطح شهر تهران به دلیل مشکلات و ضررو زیان های مالی مطالبات خود را از مسئولان شهرداری خواستار شدند که تاکنون پاسخ مثبتی به درخواست آنها داده نشده است. هر چند در ابتدای این اعتراض مجتبی عبدالهی، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برای ارام کردن معترضان با نمایندگان معترضان جلسه ای را برگزار کرد.

یکی از اعضای غرفه دار که در این جمع حضور دارد با بیان اینکه براساس سیاست سازمان نرخ ها به گونه ای تعیین شده است که هر کدام از غرفه داران هفته ای ۳ الی ۴ میلیون تومان ضرر می کنند، می گوید: «هیچ کس پاسخگوی ما نیست تا به نحوه برخورد سازمان انتقاد یا اعتراضی می کنیم، تهدید می شویم. اصلا با چنین شرایطی نمی توانیم کار کنیم چون که همه مقرراتی که سازمان وضع کرده است به ضرر ماست.»

وی با بیان اینکه برخورد مسئولان سازمان میوه و تره بار دستوری و خصمانه است، می گوید: «قوانینی که توسط این سازمان وضع شده کاملا به ضرر کارگر است. زندگی ما با این قوانین در حال خراب شدن است. همه کسانی که در این بازارها کار می کنند خانواده هایشان در شهرستان هستند و زندگی خوبی ندارند. ما از جیب خودمان به نفع مشتری و برخی شرکت هایی که طرف قرارداد سازمان است ضرر می دهیم.»

یکی از اعتراض کنندگان تعداد غرفه داران سطح شهر تهران را بیش از صدها نفر عنوان می کند و می گوید: «هر کدام از غرفه های ۳ نفرکارگر دارد. تعطیلی این چند روز ما به دلیل اعتراضمان به قوانین سازمان میادین میوه و تره بار باعث ضرر به چندین خانواده شده است چون که همه ما از این کار امرار معاش می کنیم.»

وی با بیان اینکه به دلیل قیمت گذاری های غلط هر کدام از ما هفته ای ۳ الی ۴ میلیون تومان ضرر می کنیم و می گوید: «من ماهیانه ۱۳ میلیون تومان اجاره پرداخت می کنم و بعضی ها ۳۰ میلیون هم اجاره می دهند. در واقع غرفه داران در نقاط مختلف از ۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می کنن. این در حالی است که یکماه جلوتر از زمان موعد باید اجاره را پرداخت کنیم. با توجه به این اجاره و هزینه های دیگری که داریم این کار برای ما به جز ضرر چیزی در بر ندارد.»

اکثر غرفه داران خواهان تغییر شرایط هستند و برخی می خواهند از این کار کناره گیری کنند اما سازمان میادین میوه و تره بار به آنها اجازه نمی دهد. یکی از غرفه داران که خواهان ترک این شغل است می گوید: «به سازمان مراجعه کردم و گفته ام نمی خواهم این کار را ادامه بدهم و آنها در پاسخ به من گفتند، در صورت چنین کاری سپرده ات را اجرا می گذاریم.»

به گفته وی این سپرده ها بابت حسن انجام کار ازآنها گرفته شده است و می گوید: « سپرده ها از ۱۵ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان است و همین سپرده ها اجبار ما برای ماندن در این شغل است.»

وی از مراجعه از ۱۲۰۰ نفر تا ۴ هزار نفر مشتری به صورت روزانه در غرفه های عرضه محصولات کشاورزی خبر می دهد و می افزاید: «از ساعت ۷ شب تا صبح در میدان بار می خریم و از صبح هم جواب مشتری را می دهیم. این همه خدمات می دهیم اما کسی به سختی کار ما اهمیتی نمی دهد. نزدیک به ۶ ماهی هم می شود که در حال ضرر و زیان مالی هستیم.»

قمیت های اجباری به ضرر ماست

یکی دیگر از اعتراض کنندگان درباره قیمت محصولات عرضه شده در بازارهای روز می گوید: «تعیین قیمت محصولات نیز با سازمان میادین میوه و تره بار است و اجباری هستند. سیاست سازمان در گذشته به گونه ای بود که هم به نفع غرفه دار بود و هم به نفع مشتری. اما ۶ ماهی است که این سیاست ها تغییر کرده است و تعیین قیمت ها در هر شرایطی به نفع مشتری است. نرخ کدو در میدان ۱۰۰۰ تومان است اما ما باید کیلویی ۹۵۰ تومان بفروشیم. به همین دلیل یک محصول با کیفیت پایین می آوریم که مشتری هم رغبتی به خرید آن ندارد. اگر قیمت ها درست شود محصول خوب به مشتری می دهیم و آنها هم راضی تر خواهند بود.»

اجبار در خرید نایلکس های شرکتی خاص

اکثر غرفه داران به اجبار سازمان میادین در تعیین خرید نایلکس اشاره می کنند و می گویند: «نایلکس درجه ۳ را به اجبار از شرکتی می خریم که سازمان میادین معرفی کرده است. در هر کیلو از این این نایلکس ها که کیلویی ۸ هزار تومان است ۷۰ عدد نایلون وجود دارد که به دلیل کیفیت پایین آنها ۳۵ عدد آن را دور می ریزیم. براساس حسابی که ما داشتیم هر نایلکس دانه ای ۳۰۰ تومان برای ما هزینه دارد. به دلیل درجه ۳ بودن کلی ضایعات نیز با خودش دارد. اگر بخواهیم از بیرون نایلکس بخریم در هر کیلو ۱۲۰ عدد وجود دارد که کیلویی ۶ هزار تومان می شود و دانه ای ۷۰ الی ۱۰۰ تومان برای ما هزینه دارد. اما اجازه خرید هیچ گونه نایلکسی از بیرون را نداریم.»

یکی از غرفه دارن معترض نیز به فروش اجباری سبدهای میوه به نماینده معرفی شده از سوی سازمان میادین میوه و تره بار اشاره می کند و می گوید: «جعبه کل بازار را به یک نفر دادند ودر ماه از این فرد ۴۰ الی ۵۰ تومان اجاره می گیرند. جعبه یا سبدی که اگر در میدان بفروشیم ۱۰۰۰ تومان از ما می خرند را باید به اجبار ۲۰۰ تومان بفروشیم. این در حالی است که این سبد یا جعبهها را با محصول خریداری کردیم و پولش را براساس وزنی که به میوه ها اضافه کرده است پرداخت کرده ایم. اگر نخواهیم سبد و جعبه را به این فرد بفروشیم، جریمه می شویم و حتی ممکن است غرفه مان را تعطیل کنند.»

دریافت بیمه بیش از قیمت مصوب

وی یکی از قوانین دست و پاگیر سازمان را ایجاد شرایط سخت استخدامی کارگر عنوان می کند و می گوید: کارگرانی که باید در بازارهای روز کار می کنند باید کارت پایان خدمت، کارت بهداشت، شناسنامه خودش، همسرش و بچه اش هم به همراه داشته باشد. منظورشان این است که کارگر نباید افغانستانی باشد این در حالی که خود شهرداری تهران از کارگران افغانستانی استفاده می کند.»

وی با اشاره به اینکه سازمان یک کارت الکترونیکی برای کارگران طراحی کرده است که به دلیل اینکه کارگرهای ما دائما عوض می شوند هر چند وقت یکبار باید هزینه ای بابت گرفتن و طی مراحل کارت الکترونکی پرداخت کنیم و می افزاید: «کارگرانی که برای کار در چنین جاهایی مراجعه می کنند به دلیل سختی کار به صورت کوتاه مدت می آیند، می روند. یک کارگر ممکن است یک ماه و کارگر دیگر سه ماه کار کند. براساس قانون تعیین شده ما مجبور هستیم که هر کارگر را بیمه کنیم. بیمه در تمام ایران برای یک نفر بین ۷۰ تا ۱۴۰ تومان است به اجبار از ما ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر پول بیمه می گیرند. برای یک کارگر یکماه بیمه رد می شود و می رود و ما در اینجا فقط ضرر می کنیم.»

اکثر اعتراض کنندگان نسبت به وضع شدن قانونی به نام امتیاز منفی اعتراض دارند و می گویند اجازه هیچ گونه انتقاد یا اعتراضی را نداریم. در صورتی که گلایه ای داشته باشیم، امتیاز منفی می گیریم. هر امتیاز منفی ۵ درصد به اجاره ما اضافه می کند. اگر بگوییم مشکل داریم دو امتیاز منفی به ما می دهند. تمام قوانین به ضرر ماست.

واسطه گری در سازمان میادین

یکی از غرفه داران از واسطه گری و دلال بازی در اجاره غرفه ها خبر می دهد و می گوید: «غرفه های خوب را با واسطه به افرادی که جزو آشنایانشان هستند، واگذار می کنند و آنها هم امتیاز غرفه شان را به قیمت های بالا به کسانی که می خواهند واگذار می کنند. روز چهارشنبه به سازمان مراجعه کردیم و گفتیم می خواهیم دلال های غرفه ها را معرفی کنیم اما هیچ کس اهمیتی به ما نداد.»

آنها از وجود ۲۰ الی ۳۰ نفر دلال غرفه در این زمینه خبر می دهند و اینکه سازمان میادین میوه وتره بار با آنها هیچ گونه برخوردی نمی کند.

به گزارش ما حرکت اعتراضی کارگران بازار روز از بامداد روز چهارشنبه با تجمع عده قابل توجهی از غرفه داران در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران آغاز شد. این حرکت که روز گذشته نیز جلوی در شهرداری تهران ادامه یافت، در حالی به پایان رسید که تاکنون نتایجی را برای آنها به همراه نداشته است.


منبع: پیام نو

برچسب ها: تره بار ، میادین ، میوه ، غرفه
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
1
15
واقعا متاسفم... خرید اجباری از یکنفر یک رانت است
قوانین ظالمانه و رانت عامل فساد در جامعه است : مجلس چرا کاری به این اتفاقات ندارد :مگر اینها فساد نیست؟؟؟ فساد فقط روسری است یا باید همه چیز فساد زدایی شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
منفی اشتباه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
0
14
کجایی دلواپس عزیز؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
0
6
شهر ما خانه ما وشهرداری صاحب خانه ما...
نظرات بینندگان