arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

الشباب عقب نشینی کرد/نیروهای سومالی کاخ ریاست جمهوری را بازپس گرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نیروهای سومالی پس از تبادل آتش شدید با شبه‌نظامیان توانستند بار دیگر کاخ ریاست جمهوری در موگادیشو را باز پس بگیرند؛ حمله‌ای که بر تهدید اعمال شده از سوی شبه‌نظامیان الشباب در شرق آفریقا تاکید دارد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با تلاش نیروهای سومالی برای عقب راندن این متجاوزان، دود شدیدی در داخل محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور مشاهده و صداهای بلند انفجار و تیراندازی شنیده می‌شد. پس از بیش از دو ساعت درگیری، دفتر ریاست جمهوری سومالی در توییتر خود نوشت: نیروهای مسلح سومالی به همراه حافظان صلح اتحادیه آفریقا این حمله شرم‌آور را دفع کردند.

شبه‌نظامیان الشباب مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

محمد حسین، یکی از مقام‌های ارشد پلیس سومالی گفت: در زمان حمله حسن شیخ محمد، رئیس جمهوری موگادیشو در کاخ حضور نداشت اما نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور در کاخ ریاست جمهوری حضور داشتند.

دفتر ریاست جمهوری سومالی گفت: حسن شیخ محمد و عبدولی شیخ احمد، نخست وزیر این کشور حالشان خوب است و در جای امنی قرار دارند.

در چند سال اخیر محوطه کاخ ریاست جمهوری سومالی که محل سکونت تعدادی از مقام‌های دولتی نیز هست، هدف حملات متعدد شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده قرار گرفته است. به دلیل تدابیر امنیتی شدید کاخ ریاست جمهوری سومالی یکی از امن‌ترین مکان‌ها در موگادیشو محسوب می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری سومالی اعلام کرد که کاخ ریاست جمهوری در امنیت کامل است اما درباره میزان تلفات و یا چه اتفاقی برای شبه‌نظامیان رخ داده، هیچ اطلاعاتی منتشر نکرد. محمد حسین گفت: وی جسد دست کم 9 تن را شمارش کرده است.

یوسف نور، یکی از مقامات ارشد ارتش سومالی که در صحنه حمله حضور داشت، گفت: تعدادی از شبه‌نظامیان لباس مبدل نیروهای دولتی را به تن داشتند و این مساله باعث گیج شدن گاردهای امنیتی و اجازه ورود دادن به شبه‌نظامیان الشباب شده است.

محمد عبدی، یکی از افسران پلیس سومالی گفت: حمله روز سه‌شنبه با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در خارج از محوطه کاخ ریاست جمهوری آغاز شد.

سپس افراد مسلح وارد کاخ شدند. این شبه‌نظامیان که به نارنجک مسلح بودند زمانی که وارد محوطه شده به دو دسته تقسیم شدند و تلاش کردند تا ساختمان‌های مختلف در این محوطه را اشغال کنند.

الشباب که مرتبط با القاعده است، متعهد شده تا در جریان ماه مبارک رمضان حملات خود را افزایش دهد.

محمد شیخ محمد، وزیر دفاع سومالی به یکی از ایستگاه‌های رادیویی محلی پس از حمله روز سه‌شنبه گفت: این کشور شاخ آفریقا با یک درگیری پیچیده علیه شبه‌نظامیان الشباب مواجه است. وی از عموم مردم خواست تا در شکست این شبه‌نظامیان با مقامات همکاری کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان