arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۳

مخالفت شاخه نظامی حماس با طرح مصر برای آتش بس در غزه

در این بیانیه آمده است که ساعت 6 روز 15 ژوئیه برای آغاز اجرای تفاهم‌های آتش‌بس میان دو طرف تعیین شده است تا ظرف 12 ساعت از اعلام این طرح مصر و پذیرش طرفین، آتش‌بس اجرا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در حالی که مصر برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه طرحی را ارائه داد تا از امروز (سه‌شنبه) ساعت 6 به وقت گرینویچ اجرا شود شاخه نظامی حماس مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره از رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر آتش‌بس را برقرار سازند.

در این بیانیه آمده است که ساعت 6 روز 15 ژوئیه برای آغاز اجرای تفاهم‌های آتش‌بس میان دو طرف تعیین شده است تا ظرف 12 ساعت از اعلام این طرح مصر و پذیرش طرفین، آتش‌بس اجرا شود.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد، قاهره ظرف 48 ساعت از آغاز اجرای این طرح با هیات‌های عالیرتبه از رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی دیدار خواهد کرد تا درخصوص تثبیت این آتش‌بس بحث و گفتگو کند.

قاهره از رژیم صهیونیستی خواست تا به توقف تمام حملات خصمانه خود چه زمینی و دریایی و هوایی به نوار غزه پایبند باشد و دست به هیچ‌گونه عملیات زمینی به نوار غزه نزند و غیرنظامیان را هدف قرار ندهد.

در این طرح آمده است که تمام گروه‌های فلسطینی در نوار غزه نیز باید به توقف تمام اقدامات خصمانه از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی چه به صورت هوایی و چه زمینی و دریایی و زیرزمینی پایبند باشند و شلیک موشک‌ها و حملات خود را متوقف ساخته و غیرنظامیان را هدف قرار ندهد.

این طرح قبل از رسیدن جان کری، وزیر خارجه آمریکا به قاهره مطرح شد. در مقابل باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از این طرح مصر جهت آتش‌بس در نوار غزه استقبال و اظهار امیدواری کرد که این طرح امکان بازگشت به آرامش را به وجود آورد.

اوباما در مراسم افطار ماه رمضان در کاخ سفید مدعی شد: اسرائیل حق دارد از خود در مقابل حملاتی که نابخشودنی است دفاع کند.

وی همچنین کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را فاجعه بار توصیف کرد.

در همین حال اتحادیه عرب نیز از تمامی طرف‌های ذیربط خواست تا از این طرح مصر حمایت کنند.

در بیانیه‌ای که پس از نشست وزرای خارجه عرب صادر شد، اتحادیه عرب از تمامی طرف‌های ذیربط و منطقه‌ای و بین‌المللی خواست تا از این طرح مصر برای حفظ جان بی‌گناهان و جلوگیری از خونریزی‌ها حمایت کنند.

این در حالی است که گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس بامداد امروز مخالفت خود را با این طرح مصر برای برقراری آتش بس اعلام کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد: اگر محتوای این طرح درست باشد طرحی برای تسلیم شدن و پذیرش خواری است. ما در گردان‌های عزالدین قسام کاملا این طرح را رد می‌کنیم و این طرح برای ما هیچ ارزشی ندارد.

شاخه نظامی حماس تاکید کرد: جنگ ما با دشمن ادامه دارد و شدیدتر خواهد شد ما به خون شهیدان و تمام شهدای مردممان وفادار خواهیم ماند و به مردم خود وعده می‌دهیم که این خون ها و جانبازی‌ها بیهوده هدر نخواهد رفت و هیچ‌کس در این دنیا آن را بی‌اثر نخواهد کرد.

در همین حال سامی ابوزهری، سخنگوی حماس نیز اعلام کرد: واکنش‌های مقاومت تا زمانی که تمامی خواسته‌های مردم ما محقق شود ادامه خواهد داشت.

این مقام حماس افزود: در پی جنایت‌های بسیاری که در غزه صورت گرفته است و اوضاع انسانی فاجعه بار ادامه دارد هرگونه توقف حملات یک طرفه ارزشی ندارد.

سخنگوی حماس خاطرنشان کرد: آنچه که درخصوص خلع سلاح مقاومت مطرح می‌شود قابل مذاکره نیست، ما مردمی هستیم که زیر سایه اشغالگری‌ها زندگی می‌کنیم و مقاومت به هر وسیله ای که باشد حقی مشروع برای ملت‌های اشغال شده است.

در همین حال، محمود عباس، ‌رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از این طرح مصر برای برقراری آتش‌بس استقبال کرد و از تلاَش‌های مصر برای "حفاظت از مردم فلسطین" قدردانی کرد.

عباس با درخواست از تمامی طرف‌ها برای پایبندی به این طرح "جهت حفظ خون مردمان ما و منافع ملی" خواهان این شد که این طرح مقدمه‌ای برای تلاش‌های سیاسی جهت پایان دادن به اشغالگری‌ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

از سوی دیگر و علی‌رغم اینکه اتحادیه عرب و واشنگتن از این طرح مصر استقبال کرده‌اند، اما رژیم صهیونیستی موضع خود را تاکنون نسبت به این طرح اعلام نکرده و منتظر است تا کابینه این رژیم نشستی را برای بررسی این طرح مصر برگزار کند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آتش بس ، حماس ، اراضی ، شلیک
نظرات بینندگان