arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۶ تير ۱۳۹۳

بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات جنجالی افغانستان آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از آغاز بازشماری و بازرسی صد درصد آرای به صندوق ریخته شده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 16 فروردین برگزار شد، خبر داد.

ˈیوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پنج شنبه در نشست خبری در کابل با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی از آغاز روند بازشماری و بازرسی آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد و گفت: بازشماری و بازرسی تمام آرای به صندوق ریخته شده زیر نظر سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی آغاز شد.

نورستانی گفت:علاوه بر سازمان ملل، ناظران داخلی و خارجی، نمایندگان کمیسیون برگزاری انتخابات، نهادهای مدنی، رسانه ها، نمایندگان دو نامزد ریاست جمهوری بر روند بازشماری و بازرسی صد درصد آرا نظارت خواهند داشت.

رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان افزود: بازشماری و بازرسی آرا در 30 تیم در دو شیف کاری از روز آغاز شد و منتظر دیگر ناظران خارجی که تا کنون به کابل نرسیده اند، هستیم تا تیم های کاری خود را به 100 تیم افزایش دهیم.

رییس کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زمان لازم برای شمارش و بازرسی آرا را 3 تا 4 هفته اعلام کرد و گفت بر اساس توافق های انجام شده بین سازمان ملل، نمایندگان دو کاندیدا و وزیر امور خارجه آمریکا تمام صندوق ها زیر نظر ˈآیسافˈ نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از 34 استان به کابل انتقال می یابد و تحت حفاظت قرار می گیرد.

نورستانی با تاکید به اینکه نتیجه بازشماری و بازرسی آرا بر اساس توافق انجام شده برای نامزدها لازم الاجرا است، گفت: بر اساس قانون پس از اعلام نتایج از سوی کمیسیون برگزاری انتخابات، نامزدها 24 ساعت فرصت خواهد داشت شکایات احتمالی خود را به کمیسیون شکایات اعلام نمایند.

وی افزود: کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی نیز پس از بررسی شکایات احتمالی 48 ساعت فرصت خواهد داشت که نتایج را برای اعلام نهایی به کمیسیون برگزاری انتخابات ارجاع دهد.

نورستانی در ادامه با تاکید بر اینکه کمیسیون برگزاری انتخابات بر اساس قانون به وظایف خود عمل خواهد کرد، از ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان برای حل بن بست انتخابات ریاست جمهوری کشورش تقدیر کرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اعتراض عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان به نتایج ابتدایی انتخابات 16 فروردین که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام شد، به بن بست کشیده شد.

عبدالله عبدالله خواستار بازشماری و بازرسی آرای تقلبی شد و اعلام کرد در صورتیکه آرای ناپاک از صندوق های رای خارج نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در پی چند روز مذاکره با نمایندگان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود و کاندیدای اول دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

دو نامزد ریاست جمهوری با پذیرش این طرح سازمان ملل، بن بست انتخابات این کشور را شکستند و مذاکرات خود را برای چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کردند.

بر اساس گزارش های اولیه در طرح تشکیل دولت وحدت ملی نامزد اول رییس جمهور و نامزد دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد که پس از 2 سال با تغییر در قانون اساسی به سمت نخست وزیر این کشور منصوب می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کمیسیون ، بازشماری ، آرا ، نامزد
نظرات بینندگان