arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

در امتداد رمضان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماه رمضان، كه ماه ضيافت الهي است، با تمام فضيلت‌ها و بركاتش به پايان رسيد و ما بندگان لبريز از نياز به معنويت را به حال خودمان رها كرد. امسال،‌ ماه رمضان با روزهاي بلند وپرحرارتش بيش از سال‌هاي گذشته جان‌هاي بندگان خدا را صيقل داد و زمينه را براي خودسازي و تهذيب نفس فراهم ساخت. از اين توفيق الهي مي‌توانيم حداكثر بهره را ببريم و با اين توشه معنوي براي 11ماهي كه تا ماه رمضاني ديگر و ضيافتي ديگر در پيش داريم همراه باشيم.

هر چند در غل و زنجير بودن شياطين در ماه رمضان و نزول پياپي ملائكه كمك كرد تا مردم ما با روزه و نماز و دعا و ساير عبادات از جمله عبادات مالي همچون انفاق و اطعام و شركت در كارهاي خير، جامعه ايران را مستعد لطف و رحمت الهي نمايند و مسئولان و صاحبان قلم و سخن و كرسي و منصب و نام و شهرت و قدرت نيز از اين خوان رحمت الهي بهره بردند و در مجموع، قلب‌ها به همديگر نزديك‌تر شد و از حجم پرخاش‌ها و درگيري‌هاي بي‌حاصل سياسي نيز كاسته شد، اما اين بايد آغاز راه تلقي شود و از اين معنويت به دست آمده بايد براي سوق دادن جامعه به معنويت هرچه بيشتر و برادري و اتحاد مستحكم‌تر حداكثر بهره‌برداري به عمل آيد. در جهان پرزرق و برق امروز كه عوامل پرفريب ماديت چشم‌ها را خيره و عقل‌ها را مبهوت مي‌كند، تلاش در جهت كسب معنويت بيشتر براي همه به ويژه مديران جامعه يك ضرورت اجتناب ناپذير است. شايد يكي از دلايل تعبيه ماه رمضان در مجموعه ماه‌هاي سال همين باشد كه قطعه‌اي از زمان با تمام ويژگي‌هاي معنوي در اختيار عموم قرار گيرد تا اين امكان براي همگان پديد آيد كه براي ارتقاء معيارهاي اخلاقي و انساني بكوشند و تا مي‌توانند به طرف الهي شدن به پيش بروند.

مردم ايران در ماه رمضان امسال، نگراني‌هائي نيز براي مسلمانان غزه داشتند كه زير ضربات صهيونيست‌ها هزاران نفر از آنها شهيد و مجروح شدند و صدها هزار نفر نيز خانه و كاشانه خود را از دست دادند و حتي شاهد ويراني مساجد، بيمارستان‌ها و مدارس توسط دژخيمان صهيونيست بودند. از جمله بركات ماه مبارك رمضان، وجود روز جهاني قدس در آنست كه از ابتكارات امام خميني است. در آخرين جمعه ماه رمضان، مردم سراسر كشور و حتي مسلمانان بسياري از كشورها با شركت در يك راه‌پيمائي ضد صهيونيستي به حمايت از ملت مظلوم فلسطين مي‌پردازند و خواستار آزادي قدس شريف مي‌شوند. امسال اين راه‌پيمائي كه با شور و حال قوي‌تر و پرجمعيت‌تر از سال‌هاي گذشته برگزار شد، به غزه اختصاص يافت و مردم در شعارهايشان ضمن همدردي با مردم مظلوم غزه خواستار نابودي رژيم غاصب و جنايتكار صهيونيستي شدند.

در عراق و سوريه نيز مردم با فرقه‌هاي جنايتكاري مواجهند كه به نام اسلام مرتكب زشت‌ترين جنايت‌ها مي‌شوند. تكفيري‌هائي كه تحت انواع و اقسام نام‌ها و عنوان‌ها اقدام به سر بريدن هر كس كه با آنها موافق نباشد مي‌كنند، شكم‌ها را مي‌درند، قلب‌ها را مي‌خورند، تجاوز به نواميس مردم را مباح مي‌دانند، معابد و مساجد و مقابر را ويران مي‌كنند و براي هيچيك از مقدسات كمترين حرمتي قائل نيستند، تنها خاصيتشان اينست كه اسلام را بدنام مي‌كنند و حرث و نسل را بر باد مي‌دهند. متأسفانه اين فرقه‌هاي خون آشام، ساخته و پرداخته دشمنان قسم خورده اسلام يعني قدرت‌هاي استعماري غرب هستند و تأسف بالاتر اينكه از دلارهاي نفتي ارتجاع عرب كه بيت المال مسلمين است تغذيه مي‌شوند. در ماه رمضان امسال، اين فرقه‌هاي جاهل و دست نشانده نيز همانند صهيونيست‌ها بلاي جان مسلمانان بودند و عراق و سوريه را نيز به عزاخانه‌هائي تبديل كردند كه براي مردم اين دو كشور فرصتي براي بهره‌مند شدن از فيوضات ماه مبارك رمضان باقي نگذاشت.

همراهي مردم ايران با مظلومان غزه، عراق و سوريه در زمينه‌هاي گوناگون، از جهات مختلف بهره‌مندي اين مردم از فيوضات ماه مبارك رمضان امسال را افزايش داد. مردم، با استفاده از معنويت ماه ضيافت الهي علاوه بر دعاهاي از عمق جان برخاسته، هرچه را در توان داشتند براي كمك به ملت‌هاي مظلوم فلسطين، عراق و سوريه در طبق اخلاص گذاشتند و صحنه‌هاي زيبائي از وحدت امت اسلامي را به نمايش در آوردند. اين نيز يكي از ويژگي‌هاي ماه مبارك رمضان است كه از طريق بالا بردن درجه خلوص و معنويت، زمينه را براي همدلي‌ها فراهم مي‌كند و راه را براي حل بسياري از مشكلات هموار مي‌نمايد.
قطعاً راز و نيازها، اقدامات خيرخواهانه، انفاق‌ها و همدلي‌هائي كه در ماه مبارك رمضان امسال در ايران و جهان اسلام صورت گرفت، مسلمانان را به طرف الهي‌تر شدن به پيش مي‌برد و خداي متعال كه اين مردم را به سفره ضيافت كريمانه خود راه داده، اين الطاف را كامل خواهد كرد و درهاي پيروزي‌هاي مادي و معنوي را به روي بندگان خود خواهد گشود.

آنچه مهم است اينست كه ما مسلمانان از اينهمه نعمت خدا كه در ماه مبارك رمضان نصيبمان فرموده براي ادامه راه به درستي بهره‌برداري كنيم و براي هرچه بيشتر الهي شدن مورد بهره‌برداري قرار دهيم. در شرايط ويژه امروز جهان با توجه به معادلات پيچيده‌اي كه دست پخت قدرت‌هاي شيطاني است و دام‌هاي زيادي براي گرفتار ساختن مسلمانان و ضربه زدن به اسلام گسترده شده است، كاربردي‌ترين وسيله براي عبور پيروزمندانه از اين شرايط دشوار، معنويت است، اكسيري كه زمامداران كشورهاي اسلامي بيش از هر چيز به آن نيازمند هستند و بايد در امتداد فيوضات رمضاني، خود را از اين چشمه زلال معنوي سيراب كنند.

*جمهوری اسلامی

نظرات بینندگان