arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳

دیدگاه معاون جنتی درباره لغو کنسرت‌ها و کپی آثار هنرمندان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع لغو کنسرت‌ در شهرستانها، کپی آثار هنرمندان تجسمی، مساله بودجه تئاتر عروسکی و تئاتر رضوی همچنین موضوع صندق حمایت از هنرمندان سخن گفت.

علی مرادخانی در حاشیه‌ی برنامه‌ی بررسی اقتصاد هنر در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه‌ ای برای جلوگیری از کپی آثار هنرهای تجسمی ایرانی مثل "هیچ‌"های تناولی دارد‌، اظهار کرد: هر اثری یک صاحب دارد و اگر صاحب اثر با کپی اثرش مشکل داشته باشد،‌ ما به عنوان حامی تولید کننده و حامی هنرمندان موضوع را در مجاری خود و از راه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم و آنها را برای رسیدگی مطرح می‌کنیم تا حق هنرمندان ضایع نشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که به صورت موردی با کپی آثار تجسمی برخورد کند،‌ گفت: خیر ما موضوع را به صورت کلی بررسی می‌کنیم و با افرادی که از روی آثار اصلی هنرمندان بدون کسب اجازه از آنها و رحایت اصول آثار را کپی می‌کنند برخورد می‌کنیم.

مراد خانی همچنین گفت: اکنون نیز در حال تشکیل کمیسیون‌هایی هستیم که به استفاده از نشانه‌ها در میادین و شهرها نظارت کنند. چون این موارد اندک اندک زیاد خواهند شد و ممکن است گسترش این موضوع مسائلی را ایجاد کند و ما ناچاریم کمیسیون‌هایی را برای نظارت بر این موضوع تعیین کنیم ولی در بسیاری از موارد که خود هنرمندان موضوع و مشکلات خود را درباره کپی آثارشان مطرح می‌کنند ما موضوع را پیگیری کرده و حقوقشان را استیفاء می‌کنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو کنسرت‌ در شهرستانها بعلت اصرار بر تفکیک جنسیتی مخاطبان اظهار کرد: ان شاءالله این موضوع حل شود. اصولا به نظر من بهترین راه گفت وگو است. این موضوع مهم است و از ارزش بالایی برخوردار است و من معتقدم که اساسا این موضوع‌ها با گفت‌وگو و همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد، حل می‌شود.

مرادخانی درباره سیاست‌گذاری‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از سیاست‌گذاری‌های مهم این معاونت بحث دیپلماسی فرهنگ است. اصولا در حوزه زیر ساخت‌ها در بعضی مواقع چیزی به نام زیرساخت وجود ندارد ما اکنون یک تئاتر شهر و تالار وحدت در حوزه تئاتر داریم با یک ساختمان که فشار زیادی بر آن تحمیل می‌شود و مدام از آن کار کشیده می‌شود. باید این مراکز دوباره احیا شوند و بازسازی در آنها انجام گیرد.

او ادامه داد: از طرف دیگر ما در مجموعه تعدادی افراد داریم که پاسخگو نیستند و مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهیم این است که با شهرداری به تفاهم‌نامه‌ای برسیم که از امکانات آن استفاده کنیم. چون در شهرداری هم امکانات خوبی وجود دارد.

مرادخانی همچنین گفت: به طور کلی برنامه ما این است که حوزه‌های موسیقی، تئاتر و تجسمی رشد کنند و هنرمندان بتوانند کارهایی که مدنظرشان است را انجام دهند و از طرف دیگر برنامه داریم که روابط خود با حوزه‌های بین‌الملل و حوزه‌های داخلی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که کارهای داخلی در جهان دیده شوند و کارهای آنها نیز در ایران ارائه شود.

او با تاکید بر اینکه تقویت پرسنل یکی از برنامه‌های مهم معاونت هنری است اظهار کرد: باید بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که با ایجاد پرسنل آگاه و متخصص مجموعه را ارتقا دهیم. چون نارضایتی زمانی ایجاد می‌شود که مخاطبان با یک پرسنل ناآگاه مواجه می‌شوند یکی از برنامه‌های ما این است که ارتقاء سطح کیفی اتفاق بیفتد.

مرادخانی در بخشی از سخنانش درباره بدهی سی میلیاردی صندوق حمایت از هنرمندان گفت: این صندوق به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و قرار نیست چیزی عوض شود بلکه فقط قرار است آسیب‌هایش بررسی شود. ما خانه‌ها و نهادهای مختلفی داریم و هنرمندانی که همه متقاضی هستند.

او افزود:همیشه روشی وجود داشته است مبنی بر اینکه بخشی پول داشته باشند و بخشی پول را خرج کنند. این رابطه ساده همیشه وجود داشته است اما مشخص نیست این پول چقدر باید ارزش درونی‌اش افزایش یابد تا به دست متاقضیان برسد چقدر باید رشد کند. گاهی دیده شده است که این مبلغ به جایی رفته و به جای اصلی خود بر نگشته است و باعث ایجاد رکود شده است.

باید صندوق به گونه‌ای فعال شود که از مجموعه اتفاق‌ها و فعالیت‌های خودش هم رشد کند. بعضی وقت‌ها دیده شده است که برای تولید یک اثر 50 میلیون تومان درخواست شده است ولی با چانه زدن 10 میلیون تومان به افراد اختصاص یافته است. چنین حالتی به درد نمی‌خورد چون هم افراد را بدهکار می‌کند و هم صندوق را فقیرتر می‌کند ضمن اینکه اتفاقی هم نمی‌افتد. در نتیجه باید یک جریان منطقی اتفاق بیفتد که بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.

مراد خانی در بخش دیگری از سخنانش درباره بودجه تئاتر رضوی و تئاتر عروسکی که گفته می‌شود معاونت هنری از آن حمایت نمی‌کند گفت: پولی که در همه حوزه‌ها می‌توانیم صرف کنیم مشخص است. هر کسی می‌خواهد پول بیشتری برای خود بردارد و وقتی ما می‌گوییم که این مبلغ سهم تو نیست می‌گوید که شما عدالت را برقرار نکرده‌اید.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کپی ، کنسرت ، پرسنل ، هنرمندان
نظرات بینندگان