arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۰۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

بدهی میلیاردی معاون وزیر ارشاد احمدی نژاد که جنتی پرداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بدهی معاونت های مختلف وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد آنقدر بالا بوده که دولت جدید بعد از گذشت یکسال از استقرار همچنان در پی تسویه حساب آن باشد و مجبور به پرداخت بدهی ها از بودجه لاغر خودش و البته برداشت از بودجه های جاری شد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین روز از نخستین اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با حضور «سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز 20 مرداد در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

در این نشست تخصصی «سید عباس صالحی» را «همایون امیرزاده» مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، «نجفعلی میرزایی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب، «محمد رضا وصفی» مدیرکل دفتر تشکل‌ها و مجامع، «امیر مسعود شهرام‌نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، «علی شجاعی صائین» مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، «علی‌اصغر سید آبادی» مدیرکل دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی و کتابخوانی، «محمودرضا برازش» مدیرکل دفتر چاپ و نشر و «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی همراهی کردند.

آنطور که ایبنا گزارش داده، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ابتداي نشست گفت: بدون تردید حوزه فرهنگی بخش وسیعی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را به خود اختصاص داده است. حدود 90 درصد فعالیت‌های این معاونت در چهار بخش «چاپ و نشر»، «چاپ و چاپخانه»، «ادبیات: شعر و داستان» و «اقوام و ادیان» صورت می‌گیرد.

حل و فصل 64 میلیارد تومان بدهی
صالحی افزود: زمانی که فعالیتم را در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آغاز کردم، با چالش‌های متعددی مواجه بودم. نخستین چالش، میان این معاونت و اصحاب نشر بود. چالش دوم، انباشتی از تعهدات مالی معاونت فرهنگی بود؛ این معاونت با ورودم به وزارتخانه حدود 64 میلیارد تومان بدهی داشت که تا حدود زیادی حل و فصل شده است.

وی توضیح داد: اهم اقدامات دوره جدید فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول 10ماه گذشته در حوزه‌های مالی و بودجه‌ای صورت گرفت؛ در این راستا کارگروه «تسویه بدهی‌ها و تعهدات» شکل گرفت تا بدهی‌های گذشته را پرداخت کند. این کار وقت و انرژی زیادی را از اعضای کارگروه گرفت اما به یاری خداوند به نقطه مثبتی در این زمینه رسیدیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: وقتی من به معاونت فرهنگی وارد شدم، با حجم وسیعی از بدهی‌های ناشران داخلی مواجه شدم؛ این بدهی‌ها بسیار سنگین و آزاردهنده بود. معاونت فرهنگی توانست تا پایان سال گذشته، تقریبا تمام بدهی‌های خود را به ناشران پرداخت کند.

صالحی ادامه داد: تعهدات بین‌المللی معاونت فرهنگی به ناشران نیز از دیگر چالش‌های این معاونت بود. این معاونت از بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رقم قابل توجهی بدهی داشت. اگر بگویم رفع این معضل روزانه، ساعت‌ها و حتی ثانیه‌ها وقت معاونت فرهنگی را گرفت اغراق نکرده‌ام. خوشبختانه طی دو ماه گذشته توانستیم کل این بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

توجه به کارگروه «تعاملی و ارتباطی»
صالحي ادامه داد: شکل‌نگرفتن ساختارهایی که با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد کار می‌کردند، از دیگر چالش‌ها بود. چالش بعدی، منفک بودن بخش‌های مرتبط با یکدیگر بود؛ به طور مثال بخش شعر از بنیاد ادبیات داستانی جدا بود که در این دوره به تجمیع آنها اقدام شد.

صالحی افزود: معاونت فرهنگی ارشاد توانست در این مدت کارگروه «تعاملی و ارتباطی» تشکیل دهد. این کارگروه با هدف تعامل معاونت فرهنگی با بخش‌های داخلی این معاونت و همچنین ارتباط با مراکز بیرون از معاونت فرهنگی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کانون مساجد، شهرداری و تشکل‌های نشر شکل گرفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شفافیت در بخش خرید کتاب‌ها، از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی در دوره جدید فعالیت‌هایش بود. در این راستا هیات نظارت شکل گرفت. همچنین در این دوره، دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه‌ کتاب تهران، هفته کتاب و صنعت چاپ راه‌اندازی شد.

صالحی با اشاره به سایر اقدامات معاونت فرهنگی گفت: در این دوره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ساختار ویژه‌ای به خود گرفت. نسبت این موسسه با نمایشگاه‌های کتاب و معاونت فرهنگی ارشاد مشخص شد. همچنین در این دوره بحث جوایز کتاب به نقطه مطلوبی رسید؛ در این زمینه کارگروه‌های نقد، ارزیابی و تحول‌آفرینی تشکیل شد.

تفویض اختیارات به استان‌ها مطالبه نیست
وی با بیان این‌که بحث تفویض برخی امور به استان‌ها حتمی است و باید انجام شود توضیح داد: بحثی که درباره تفویض اختیارات به استان‌ها آغاز شده است، در واقع مطالبه استان‌ها نیست بلکه درخواست معاونت فرهنگی است. اما بدون تردید این موضوع نیز مانند هر تغییر یا تکامل دیگری، باید مقدماتش به‌درستی فراهم شود. در این مقدمات به مشارکت بیشتر استان‌ها نیازمندیم.

صالحی تأکید کرد: اعتقاد به جریان ستادی چابک و واگذاری امور به استان‌ها اعتقادی است که باید محقق شود. در واقع توان‌افزایی برای تفویض امور در استان‌ها یک رویکرد قطعی غیر بازگشت است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از منابع انسانی برای حوزه فرهنگ از جمله سیاست‌های این معاونت است؛ ما باید این سیاست را داشته باشیم تا نه فقط به منابع انسانی موجود در تهران بلکه به منابع عظیم انسانی در کشور متکی باشیم.

صالحی ادامه داد: هم‌افزایی استان‌ها با یکدیگر از دیگر سیاست‌های جدید معاونت فرهنگی است؛ انقطاعی کار کردن مشکلات ما را حل نخواهد کرد. تجمیع دارایی‌های انسانی و مالی باید سرلوحه ما قرار بگیرد. در چنین شرایطی به نقشه عملیاتی عرصه فرهنگ نیازمند خواهیم بود.

3 برابر شدن اعتبارات برای خرید کتاب استان‌ها
وی تاکید کرد: معاونت فرهنگی ارشاد معتقد است اعتبارات حقوقی این معاونت باید در اختیار استان‌ها قرار بگیرد، چرا که معتقدیم منابع مالی وزارتخانه فقط برای تهران نیست بلکه باید این منابع میان استان‌ها نیز توزیع شوند. با توجه به موارد ذکر شده و همکاری مدیران کل ادارات ارشاد استان‌ها تفاهمنامه‌هایی میان این ادارات و معاونت فرهنگی ارشاد منعقد شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال 1393 حدود 90 درصد اعتبارات کتاب‌های اهدایی، برای استان‌ها درنظر گرفته شده است و امسال حدود 3 میلیارد تومان اعتبارات خرید کتاب میان استان‌ها توزیع می‌شود. به عبارت دیگر امسال میزان اعتباراتی که در اختیار استان‌ها به منظور خرید کتاب قرار گرفته شده است، 3 برابر افزایش داشته است.

برگزاری نشست‌های فصلی با مدیران ادارات ارشاد استان‌ها

صالحی با بیان این‌که می‌کوشیم با اقدامات بهینه، امیدهایی را در عرصه فرهنگی کشور تازه کنیم گفت: در نظر داریم شبیه این نشست را در نیمه دوم مهرماه در خراسان رضوی با حضور مدیران کل ادارات ارشاد استان‌ها برگزار کنیم تا برخی نکات اصلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مانند سوژه‌های تعاملی را در این نشست بررسی کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تصمیم داریم در جریان افتتاح نمایشگاه‌های استانی كتاب، در هر استان حداقل یک روز حضور یابیم گفت: مقرر شد در هر فصل از سال، با مدیران ادارات ارشاد استان‌ها نشست‌های تخصصی، رسمی و منظمی را برگزار کنیم تا بحث‌ها و مشکلات مورد نظر طرفین را بررسی و حل کنیم.

در این نشست همچنین تفاهمنامه همکاری میان معاون فرهنگی وزیر ارشاد و «مدیران کل ارشاد استان‌ها» در محل هتل پارسیان انقلاب تهران به امضا رسید.

تعهدات موسسه خانه کتاب در این تفاهمنامه به این شرح است:
1- ارسال نشریه کتاب هفته، فصلنامه‌های نقد کتاب و کتابشناسی ماه به تعداد لازم
2- ارسال نرم‌افزارهای تولیدی خانه کتاب
3- ارایه اطلاعات آماری حوزه کتاب استان در صورت درخواست
4- ارایه مشاوره‌های تخصصی در حوزه کتاب
5- برگزاری مراسم بزرگداشت، تقدیر و تکریم اهل قلم و کتاب‌پژوهان استان
6- برگزاری کارگاه‌های تخصصی کتاب شامل صفحه‌آرایی، تصویرسازی، ویراستاری، خبرنگاری کتاب و ..
7- پوشش خبری اخبار اداره‌کل استان در سایت خبرگزاری کتاب ایران و نشریه کتاب هفته
8- راه‌اندازی بخش خبری ایبنای استان برای پوشش خبری اخبار و اطلاعات استان‌ها در حوزه کتاب
9- برگزاری همایش‌های اهل قلم استانی با همکاری اداره‌کل
10- راه‌اندازی بانک اطلاعات اهل قلم در استان‌ها
11- همکاری در تسهیل بیمه و ارایه تسهیلات برای اهل قلم استان‌ها
12- برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب و موضوعات مرتبط با مشارکت اداره کل
13- حضور فعال موسسه در نمایشگاه‌های استانی و تاسیس بخش فعالیت‌های جنبی مانند اهل قلم و اطلاع‌رسانی کتاب و ...
14- انتقال تجربه و همکاری با اداره‌کل جهت برگزاری جشنواره کتاب استانی
15- تشکیل واحد خانه کتاب در استان‌ها
16- حمایت و برنامه‌ریزی از پخش کتاب

 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
وقتی اقای روحانی میگویند بردند وخوردند ناراحت هم میشوند خدا نگذرد از این افراد خدا قوت به دولت تدبیر بدهد
نظرات بینندگان