arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

ظریف: روی کار آمدن نخست وزیر جدید عراق زمینه همگرایی را فراهم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر جدید دولت عراق ضمن اعلام حمایت کامل ایران از روی کار آمدن دولت و نخست وزیر جدید این کشور گفت: روی کار آمدن «حیدر عبادی» زمینه همگرایی نیروهای این کشور را فراهم کرد.


ظریف روز یکشنبه ضمن ابلاغ پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و مقامات ایران انتخاب عبادی را با اهمیت توصیف کرد.

وی خطاب به عبادی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان آماده حمایت از شما است که از طریق فرآیند سیاسی و دموکراتیک انتخاب شده اید.

وی افزود: از این که انتخاب شما زمینه همگرایی نیروهای عراقی را فراهم کرده است، خوشحالیم.

وزیر امور خارجه، روابط دولت دوست و برادر عراق را برای ایران با اهمیت ارزیابی و خاطرنشان کرد: نقش مرجعیت نیز در اتحاد و همگرایی عراق بسیار تعیین کننده بوده است و نشان دهنده هم پیمانی شیعه و سنی در این کشور است.

ظریف همچنین نقش ابراهیم جعفری را مهم ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در همه زمینه ها با نخست وزیر و دولت جدید این کشور همکاری کند.

وی تصریح کرد: دو کشور طرح های مشترک نیمه تمام دارند که فرصت فراهم شده زمینه خوبی برای تکمیل این همکاری ها است.



** تروریسم در پرتو همکاری های منطقه ای برطرف می شود

عبادی نخست وزیر جدید عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت های همه جانبه مسوولان ایرانی گفت: دو کشور می توانند در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی بر توسعه و تعمیق مناسبات با ایران تا روزی که در سمت نخست وزیری این کشور است، تاکید کرد.

نخست وزیر مکلف عراق همچنین تروریسم را خطری برای همه کشورهای منطقه دانست و یادآور شد: این تهدید مشترک در پرتو همکاری های منطقه ای برطرف خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی برای تحکیم روابط خود با ایران گفت: ما آمادگی داریم همکاری های خود را در زمینه های مختلف از جمله انرژی، نفت و گاز تقویت کنیم.

محمدجواد ظریف پس از این دیدار با هوشیار زیباری وزیر امورخارجه این کشور دیدار و در نشست مطبوعاتی مشترک با خبرنگاران یا اصحاب رسانه های ایرانی و عراقی شرکت کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان