arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳

آیت الله مظاهری: توجیه سیاسی برای مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ، پذیرفتنی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: توجیه گناهان بخصوص توجیهات سیاسی و مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ، به عنوان طرفداری از نظام جمهوری اسلامی و نظایر آن، به هیچ عنوان موجه، مشروع و پذیرفته نیست، بلکه گناه آن مضاعف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مظاهری، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در آیین شروع سال تحصلی جدید حوزه علمیه اصفهان،با ابراز نگرانی شدید از کوتاهی برخی طلاب در رعایت تقوا و تقیدات معنوی، وجود گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه در حوزه های علمیه را باعث آسیب شدید به کیان و تقدس حوزه های علمیه دانست.

وی با نکوهش شدید توجیه گناه، افزود: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیت دیگران بخصوص بزرگان، حتی اگر توسط تعداد اندکی از طلاب علوم دینی انجام شود، روح معنویت را از حوزه های علمیه سلب و آسیب جدی به این حوزه ها وارد می کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: نفوذ و رواج گناه در حوزه های علمیه، مانع اثرگذاری تبلیغ روحانیت است و نظر لطف حضرت ولی عصر (عج) از حوزه و مدرسه ای که در آن گناهانی نظیر غیبت و تهمت و شایعه رایج شود، برداشته خواهد شد.

وی افزود: از نظر قرآن کریم، رسالت مبلغان دین که در جایگاه انبیای الهی به ایفای وظیفه می پردازند، ارزشمندترین رسالت هاست و به همین سبب، وظیفه و مسئولیت آنان نیز بسیار سنگین و خطیر است.

آیت الله مظاهری، توفیق اشتغال به طلبگی را نعمت بزرگ و توفیقی عظیم برای طلاب جدیدالورود به حوزه های علمیه دانست و افزود: مبلغان متقی که منزلت بی نظیر خود را درک می کنند، حاضر نیستند توفیق تبلیغ دین و ترویج معارف تشیع را با تعلقات مادی و دنیوی معاوضه کنند.

وی با تحلیل شرایط حاکم بر دنیای اسلام در زمان حاضر، وضعیت تشیع را بسیار حساس ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی که بدخواهان اسلام و تشیع، با ایجاد و تقویت گروه های تکفیری نظیر داعش، در صدد براندازی اسلام و تشیع هستند، ضرورت اهتمام به فراگیری علوم دینی و تلاش برای تبلیغ دین اسلام و ترویج تشیع، بیش از گذشته آشکار می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، ضرورت برخورداری از نیت خالص در همه امور بخصوص در امر خطیر طلبگی و تبلیغ دین را یادآور شد و گفت: اگر طلبه علوم دینی از ورود به حوزه علمیه، هدفی جز تبلیغ دین و ترویج تشیع نداشته باشد و در این راه، با جدیت و خالصانه، تلاش و کوشش کند، خداوند متعال وعده داده است که به نیت خالص او جامه عمل پوشانده و او را در راه این هدف بزرگ و در این راه پرفراز و نشیب، موفق و پیروز گرداند.

وی با بازگویی گوشه هایی از مجاهدت و زحمات علما و فقهای بزرگ قرون گذشته، اثرگذاری بزرگان دین و نیل ایشان به نتیجه مطلوب را ناشی از خلوص نیت آنان دانست.

وی اظهار کرد: صرف نظر از شاگردان خاص ائمه طاهرین (س) و مجاهدت ایشان، سیری در سیره علما و فقهای بزرگ، حاکی از آن است؛ آنان در حالی که از نظر مالی و از نظر اجتماعی همواره در تنگناهای گوناگون و شدید بوده اند، ولی به سبب روحیه اخلاص و نیات الهی، توانسته اند در تبلیغ دین، بسیار اثرگذار و آثار گرانقدری برای عالم اسلام و تشیع، از خود به یادگار گذارند.

آیت الله مظاهری افزود: اگرچه در شرایط کنونی، زندگی و معیشت طلاب علوم دینی و خانواده های آنان به سبب مسائل و مشکلات اقتصادی، سخت است و بسیاری از آنان در مضیقه مالی هستند، اما اگر جایگاه خود را به درستی بشناسند و بتوانند با نیت خالص به تحصیل علم و تقوا بپردازند، همه سختی ها و مشقت ها برای آنان، آسان می شود و راه ارزشمند علما و فقهای گذشته توسط آنان ادامه خواهد یافت.

وی با ابراز نگرانی از افت علم در حوزه های علمیه، تلاش بی وقفه و کوشش مداوم در تحصیل علم را برای طلاب امری ضروری دانست و گفت: موفقیت در امر خطیر طلبگی، نیازمند تلاش و مجاهدت مداوم و کوشش بی وقفه است و طلاب باید بیشترین اهمیت و اولویت را برای تحصیل علم و کار علمی قائل شوند تا بتوانند افت علم در حوزه های علمیه را جبران کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: علما و بزرگان دین بر اثر فعالیت مداوم علمی و تلاش شبانه روزی در تحصیل علم، به جایگاه مناسب علمی دست یافتند و به تجربه اثبات شده است که استعداد ویژه، نبوغ خاص و تیزهوشی، در مقایسه با تاثیر کار و تلاش بی وقفه، تاثیر چندانی در موفقیت افراد ندارد.

آیت الله مظاهری تقوا را عامل اساسی برای موفقیت و رستگاری طلاب علوم دینی دانست و تاکید کرد: روحانیون و طلاب علوم دینی باید توجه داشته باشند که بدون مراعات تقوای کنترل کننده و قبل از حاکم کردن روح خداترسی و خشیت در عمق جان خود، به جایگاه مطلوب نخواهند رسید.

وی افزود: طلاب و روحانیون علاوه بر رعایت تقوای الهی و به خصوص اجتناب از گناه، باید سرمشق جامعه، اطرافیان و خانواده باشند و رعایت تقوا را بصورت عملی به دیگران بیاموزند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، اقدامات و برنامه ریزی های مرکز مدیریت این حوزه و مراکز و دستگاه های علمی، پژوهشی و خدماتی وابسته به آن را مثبت و موثر ارزیابی و از تلاش های مدیر حوزه علمیه اصفهان آیت الله « سید یوسف طباطبایی نژاد» و سایر مسوولان این حوزه علمیه، قدردانی کرد.
نظرات بینندگان