arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

صالحی: استفاده از فناوری لیزر از ضروریات پیشرفت ایران اسلامی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان انرژی اتمی از فعالیت‌های مرکز ملی علوم و فنون لیزر و پژوهشکده لیزر و اپتیک در زمینه طراحی و ساخت شتاب‌دهنده لیزری فوق پرقدرت و تحقیقات راهبردی خبر داد.

 علی‌اکبر صالحی با ارسالی پیامی به سومین همایش لیزر و کاربردهای آن، برگزاری این همایش را موجب حرکت پرشتاب علمی و توسعه بهره‌مندی از دستاوردهای این حوزه از دانش بشری دانست و گفت: برگزاری این همایش جلوه‌ای از رویکرد نوین صنعت هسته‌ای کشور برای گسترش روابط علمی و پژوهشی به منظور هم‌افزایی با دیگر نهادها و مراکز علمی در سطح ملی است.

رییس سازمان انرژی اتمی در این پیام که توسط محمد قنادی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان قرائت شد، اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری این همایش شناسایی و جذب نیروهای مستعد و نخبه و استفاده از خدمات آنها در پژوهشکده لیزر و اپتیک پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران است.

صالحی با اشاره به نقش برجسته انواع لیزرها و کاربردهای گوناگون شتاب‌دهنده‌های لیزری در حوزه‌های مختلف از جمله بیولوژی، پزشکی، شکاف و گداخت هسته‌ای و نیز پردازش مواد، افزود: هم‌اکنون لیزر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پزشکان و آسیب‌شناسان از جایگاه مهمی در تشخیص و درمان بیماری‌ها برخوردار شده است. همچنین لیزر در پیشبرد اهداف توسعه صنعتی از جایگاه و پایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است به گونه‌ای که ساخت بسیاری از قطعات حساس و دقیق در صنایع راهبردی که ساخت آنها با روش‌های دیگر مقدور نیست با استفاده از لیزر به آسانی امکان‌پذیر است.

وی در این پیام خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و گستردگی کاربرد علوم و فنون لیزر در صنایع گوناگون از جمله صنایع راهبردی بدون اقرار و گزافه‌گویی می‌توان گفت که استفاده از فناوری لیزر در زمره ضروریات توسعه و پیشرفت ایران اسلامی است. از این منظر پژوهشکده لیزر و اپتیک سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرده و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به عنوان یک مرکز راهبردی برای اجرای طرح‌های ملی در سال 85 بنیان نهاده شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فعالیت‌های مرکز ملی علوم و فنون لیزر در حوزه تحقیقات راهبردی، زیرساخت‌های فناوری لیزر همراه با فناوری‌های مدون شده جهت انتقال به شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید منابع لیزری برای ارائه به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در کنار اقدامات پژوهشکده لیزر و اپتیک در مسیر طراحی و ساخت شتاب دهنده لیزری فوق پرقدرت نویدبخش حرکت پرشتاب پژوهشگران و تلاشگران این عرصه برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها در این زمینه است.

سومین همایش لیزر و کاربردهای آن در حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف به مدت دو روز در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرده است.

این همایش به گفته محمد قنادی معاون سازمان انرژی اتمی پس از 21 سال برگزار می‌شود. اولین همایش در سال 67 و دومین همایش در سال 72 برگزار شده است.

همچنین در این همایش درباره فناوری لیزر، لیزر در صنعت، لیزرهای با توان و انرژی بالا، کاربرد لیزر در تولید انرژی، برهم‌کنش لیزر با ماده، لیزرهای فوق کوتاه، تست‌نگاری لیزری، اپتیک لیزر و بیوفوتونیک، مقالات و سخنرانی‌هایی ارائه می‌شود.

در این همایش از پیشکسوتان دانش لیزر نیز قدردانی شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: لیزر ، پزشکی ، اتمی ، تست نگاری
نظرات بینندگان