arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳

تکان دادن علاج گریه و بی خوابی کودکان نیست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تکان دادن کودکان به هنگام گریه و بی خوابی امکان ایجاد آسیب مغزی درآنها را افزایش می دهد.

دکتر آرزو همتی با بیان این مطلب اظهارکرد: نگه داشتن و جابه‌جا کردن اصولی سر کودک از بدو تولد تا دو سالگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: میزان آسیب پذیری سر کودک تا دو سالگی بسیار زیاد است و یک تکان شدید و یا عدم حمایت مناسب از سر به هنگام جابه‌جایی می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز کودک وارد کند.

وی افزود: والدین باید در جابه‌جایی نوزادان نارس، نوزادان کم وزن، نوزادان مبتلا به کولیک مفرط و نوزادان معلول دقت بیشتری به نسبت کودکان عادی داشته باشند.

وی ادامه داد: میزان آسیب مغزی به تکرار، شدت و استمرار تکان دادن نوزادان وابسته است اما آسیب‌های کوچکی چون زودرنجی، رخوت و بیحالی، تشنج، استفراغ یا بی‌اشتهایی و دیگر آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب چشمی یا شکستگی استخوان از عوارض تکان دادن نوزاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: ورم مغز، خونریزی در شبکیه‌ی چشم و خونریزی ته چشم که در اکثر موارد باعث از دست دادن دید به طور کامل یا جزیی می‌شود از دیگر عوارض شدید ناشی از تکان دادن نوزاد است.

همتی ابراز کرد: زمان بی خوابی و گریه کودک باید به جای تکان دادن علت واقعی در ناآرامی کودک را پیدا کرد و با رفع آن زمینه خوابی آرام را برای کودک فراهم آورد.

وی در پایان گفت: آسیب‌های مغزی در کودگان گاه هیچ علایم ظاهری ندارند اما می‌توانند سلامت و نوع عملکرد وی را در آینده تحت تاثیر قرار دهند بنابراین والدین می‌بایست با دقت زیاد کودک خود را جابه‌جا کنند و به هنگام گریه و نا آرامی با تکان‌های شدید سعی در خواباندن کودک نداشته باشند .
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان