arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

پرسپوليس و استقلال مجوز فعاليت در بخش آکادمي را ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس اکادمي ملي فوتبال در باره ايجاد آکادمي‌ها توسط باشگاه‌هاي ليگ برتري گفت: اگر باشگاهي گزارشات خود را به صورت کامل ارسال نکند، مجوزش لغو مي‌شود.

محمدحسين عليزاده در پاسخ به اين پرسش که آيا در جهت اهداف آکادمي ملي فوتبال، اين مرکز تيمداري مي‌کند يا خير؟، اظهار کرد: آکادمي ملي فوتبال تيمداري نمي‌کند. در واقع ما بحث مديريت جريان را در اين مرکز داريم. قرار است تا رده هاي سني زير 8، 9، 10، 11، 12، 13 سال را زير نظر خود داشته و اردوهاي مختلفي را در اين رده‌هاي سني برگزار کنيم. اين تيم‌ها در کنار ديگر تيم‌هاي ملي اردو خواهند داشت و تمرين مي‌کنند.

وي در ادامه افزود: ما حافظ منافع خانواده‌ها هستيم تا چرخه مناسبي را بر روند مدارس فوتبال شاهد باشيم. کار ما بيشتر نظارتي است تا دخالت. باشگاه‌ها بايد در بخش آکادمي فعال شوند و ما را از لحاظ بازيکنان حمايت کنند که در تيم‌هاي ملي با کمبود استعداد مواجه نباشيم. اين وظيفه تيم‌هاي ملي نيست که بازيکنان را تربيت و در اختيار باشگاه‌ها قرار دهد.

رئيس آکادمي ملي فوتبال در ادامه درباره اينکه به نظر مي‌رسد باشگاه‌هايي که آکادمي دارند به صورت صوري در رده‌هاي پايه فعاليت مي‌کنند، گفت: به سمتي پيش مي‌رويم تا نهاد آموزشي و هويتي مشخص براي آکادمي‌ها تعريف کنيم. پس از اعلام اينکه باشگاه‌ها بايد آکادمي داشته باشند و در آکادمي‌ها فوتبال آموزان در رده هاي سني پايه حضور داشته باشند، با استقبال مواجه شديم.
وي اضافه کرد: اينکه 31 استان بتوانند آکادمي داشته باشند در بضاعت استان‌ها نبود و عملا سرمايه‌گذاري هم در اين رابطه صورت نمي‌گرفت. طي پيشنهادي که به سازمان ليگ ارائه کرديم، قرار شد هر باشگاه يک آکادمي داشته باشد تا فوتبال پايه در آن شکل بگيرد. در واقع باشگاه‌ها شبکه فوتبال آموزشي کشور هستند و بدون شک خانواده ها در آينده به باشگاه‌ها رو مي‌آورند.

عليزاده همچنين تصريح کرد: از 16 تيم حاضر در ليگ برتر 10 تيم داراي آکادمي‌هاي استاندار مطابق با چک ليست‌هاي آکادمي ملي فوتبال هستند. معتقدم 70 درصد باشگاه‌ها امکان اين را دارند که آکادمي داشته باشند. در پايان شهريورماه ارزيابي نهايي از آکادمي‌هاي موجود خواهيم داشت و در صورت عدم فعاليت و يا کم کاري، بدون شک پروانه آکادميشان را لغو مي‌کنيم.

وي خاطرنشان کرد: تاکنون تيم‌هاي فولاد خوزستان، سپاهان، تراکتورسازي تبريز، پيکان، ساپيا و راه آهن آکادمي‌هاي خود را فعال کرده‌اند. تيم نفت نيز فعاليت خود را شروع کرده است. با توجه به عدم ارسال مدارک و گزارشات تيم پرسپوليس که در اختيارمان قرار نگرفته و تيم استقلال نيز در بخش آکادمي هيچ مجوز فعاليتي ندارد.

رئيس آکادمي ملي فوتبال در ادامه بيان کرد: متاسفانه برخي از مديران تيم‌ها بيشتر به فکر تيمداري در رده بزرگسال خود هستند و رغبت چنداني براي ايجاد آکادمي و يا پيشرفت آن ندارند. خوشبختانه با ابلاغيه سازمان ليگ، 20 درصد هزينه‌هاي يک باشگاه بايد براي آکادمي صرف شود و بخشي از بازيکنان در تيم‌هاي پايه باشد که امسال اين امر اجرايي شده است.

وي همچنين يادآور شد: به نظر من باشگاه فولاد خوزستان با توجه فعاليت‌هاي مستمرش در آکادمي و ليگ‌هاي پايه مزد زحماتش را پس از چند سال گرفت و توانست قهرماني ليگ برتر را به خود اختصاص دهد.

عليزاده در پاسخ به اين سئوال که "چرا نسبت به گذشته استقبال مردم از حضور در استاديوم‌هاي ورزشي کمتر شده است"؟ گفت: صورت مسئله کاملا روشن است. اولين اصل احترام به ارباب رجوع است. دومين مسئله امکاناتي است که در اختيارشان قرار مي‌گيرد و بسيار محدود است. زماني که فردي علاقمند به فوتبال وارد ورزشگاهي مي شود که امکانات ندارد، آرامش ندارد و در نهايت امنيتش تامين نمي شود، چرا بايد انتظار رشد تعداد تماشاچيان و پر شدن ورزشگاه ها را داشته باشيم؟

وي در ادامه بيان کرد: باشگاه سپاهان را برايتان مثال مي زنم. براي اسکان تماشاگرانش، رفت و امد و در مجموع امکاناتي که اين باشگاه در نظر گرفته قابل قبول بوده و طرفدارانش نيز اين تيم را تنها نمي‌گذارند. برخي باشگاه‌ها نيز تا حدودي تلاش مي‌کنند اما تلاششان مقطعي بوده و چندان مثمر ثمر نيست. در باشگاه‌هاي دنيا مردم با قيمت بالا لباس تيم مورد علاقه شان را مي‌خرند، صندلي‌هاي خود را براي هر بازي رزرو مي‌کنند اما آيا در ايران مي‌توان چنين کاري را انجام داد؟ و يا رفتار برخي از بازيکنان که در ليگ حرفه اي رقابت مي‌کنند آيا واقعا مناسب است؟
رئيس آکادمي ملي فوتبال در پايان گفت: اگر فردي به همراه فرزندش در ورزشگاه حضور داشته باشد و شاهد رفتارهاي نادرست باشد آيا بازهم بايد با استقبال بالا به استاديوم روي آويد؟ در هر صورت تلاش مجموعه فدراسيون فوتبال رفع چنين مشکلاتي است. بدون شک تلاش خود را براي رفع آن بکار مي گيرد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان