arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

داعش در جذب افراط گرايان غربي موفق عمل کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحدمرکزی خبر نوشت: کارشناس مسایل امنیتی بکار گیری از شبکه های اجتماعی اینترنتی را دلیل موفقیت داعش در جذب افراط گرایان غربی دانست.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: عضو سابق مدیریت حفاظت داخلی در فرانسه و مشاور ویژه در سازمان اداره و پیشگیری از اقدامات تروریستی در اروپا در خصوص اعدام سه تبعه غربی توسط دولت اسلامی با این شبکه تلفنی گفتگو کرد.

مجری پرسید: اعدام این سه تبعه اروپایی از نظر شما چه معنایی دارد؟
کاپریولی پاسخ داد: به نظر من این گروه برنامه ای در دستور کار خود دارد و به اجرای این برنامه ادامه می دهد. این گروه همچنان به تهدید غربی ها به انتقام گیری از طریق قتل گروگان ها و عملیات نظامی خود در عراق و همچنین سوریه ادامه می دهد. این گروه از طریق ویدئویی که اخیرا منتشر کرده است، غرب را به اقدامات تروریستی تهدید کرده است. این پیامی روشن است به مبارزان این گروه در جبهه و طرفدارانش. این گروه در این پیام تاکید می کند که در برابر تهدید های ائتلاف (آمریکا) تضعیف نشده است.
مجری سوال کرد: گفته می شود که جلاد دیوید هینز نیز انگلیسی بوده است. آیا می توان اعداد ارقام مشخصی از شمار افراط گرایان غربی در بین نیروهای دولت اسلامی اعلام کرد؟
کارشناس پاسخ داد: به نظر می رسد شمار غربی های ملحق شده به این گروه بین دو تا سه هزار نفر باشد. بین دوازده تا پانزده هزار جنگجوی خارجی تاکنون به این گروه پیوسته اند که حدود سه هزار نفر از این نیروها غربی هستند. علاوه بر حدود هزار فرانسوی، شماری از انگلیسی ها، آلمانی ها و آمریکایی ها به این گروه ملحق شده اند. شمار زیادی عرب نیز به دولت اسلامی پیوسته اند.
مجری پرسید: القاعده تا به این حد موفق به جذب غربی ها شده بود؟
کارشناس پاسخ داد: نه. به هیچ وجه. القاعده در افغانستان مستقر بود و فقط افراد را برای انجام سوء قصد آموزش می داد. اما دولت اسلامی یک تشکل نظامی است که قصد اشغال سرزمین هایی را در سوریه و عراق را دارد. این گروه با پول و ایجاد نهادهای دولتی، قصد ایجاد یک کشور را دارد. علاوه بر این دولت اسلامی قصد گسترش سرزمین های تحت کنترل خود به سوی کشورهایی چون اردن و مصر را دارد. به محض این که این دولت از سوی غربی ها تهدید شود، برای حمله به دنیای غرب وارد عمل خواهد شد.
مجری پرسید: چطور این گروه توانسته است این همه اروپایی را جذب کند؟
کارشناس پاسخ داد: در سال دو هزار و یازده و آغاز انقلاب در سوریه، بسیاری از کشورهای غربی از ارتش آزاد سوریه حمایت کردند. اما جنبش اسلامی در سوریه بسیار قوی بود و خود را مطرح کرد. این تشکل از طریق ارتباطات خوب و با استفاده از تمامی ابزارهای پیشرفته ارتباطی و از جمله شبکه های اجتماعی اینترنتی، تصاویری با این پیام که اسلام و مسلمانان مورد تهاجم قرار گرفته اند، غربی ها را با هدف متوقف کردن بشار اسد و شیعیانی که در عراق سنی ها را سرکوب می کنند به ملحق شدن به این سازمان جهادی دعوت کرد. آن ها از سه سال پیش کار اطلاع رسانی در این خصوص را آغاز کرده اند و نتیجه ای را که از آن مطلع هستیم کسب کردند.
نظرات بینندگان