arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳

بی مهری به اصحاب فرهنگ شاعران سیستان و بلوچستان را مجبور به کوچ کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاعر برجسته و برگزیده ایرانی سیستانی گفت: بی مهری به اصحاب فرهنگ بویژه حوزه شعر و شاعری بسیاری از شاعران سیستان و بلوچستان را مجبور به کوچ کرده است.

استاد 'عباس باقری' در نشست شعرا و اصحاب فرهنگ با استاندار سیستان و بلوچستان که به مناسبت روز فرهنگ و شعر با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار و مدیر کل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دفتر استاندار برگزار شد، بیان کرد: متاسفانه شاعران معاصر به نیازها و خواسته های مردم بی توجه هستند و از آن غفلت کرده اند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل با بیان اینکه بسیاری از اشعار معاصر بر اساس تقویم سروده می شود، افزود: سروده شدن اشعار براساس تقویم و مناسبت ها سبب شده تا رد پا و جایگاهی از مردم در آن دیده نشود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از ظلم وارده بر ادبیات ما از سوی پیشکسوتان اعمال می شود، گفت: درک بایسته ای از مزیت های شعر امروز کشور خود نداریم و این موضوع موجب نگرانی اساتید شعر است.

باقری تاکید کرد: کارکرد شعر باید مردم گرایانه باشد و فضا و میدان برای حضور مردم ایجاد و به جوانان در سرایش اشعار بها داده شود .



شاعر برجسته ملی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فضای استان سرد و خرد ستیز است و بی توجهی به شعرا و ادبا موجب مهاجرت بسیاری از آنان به سایر استان های کشور شده است.



وی ادامه داد: متاسفانه سیاست در سیستان و بلوچستان بر ادبیات و فرهنگ و هنر چیرگی داشته و بر خلاف سایر استان های کشور که فرهنگ در اولویت قرار دارد در این استان سیاست در اولویت قرار گرفته است.



باقری تصریح کرد: بهترین شاعران و اصحاب اندیشه و فرهنگ ما در سیستان و بلوچستان دچار افسردگی شده و چون در این استان جایگاهی برای آنان در نظر گرفته نشده است به دنبال جایگاه واقعی خود در سایر شهرهای کشور هستند.



وی گفت: بی توجهی به هنرمندان و شعرای جنوب استان موجب شده تا بسیاری از آنان برای امرار معاش و کار به کشور های حوزه خلیج فارس از جمله قطر مهاجرت کنند.

شاعر پرآوازه ایرانی سیستانی اظهار داشت: متاسفانه موازی کاری در استان ما بیداد می کند و هر دستگاه و یا نهاد و سازمانی با راه اندازی انجمن شعر به زعم خود به این حوزه کمک می کند.



وی گفت: به طورمثال حوزه هنری، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از ادارات دیگر انجمن شعر دارند در حالی که متولی فرهنگ باید ارشاد اسلامی باشد و در راه وحدت رویه و تشکیل یک انجمن واحد و قوی کار کند.



باقری خطاب به استاندار گفت: شما اگر به حوزه فرهنگ و هنرمندان و اصحاب فرهنگ توجه کنید به طور حتم مشکل ناامنی و امنیت نیز در استان حل خواهد شد.



وی با اشاره به کمبود بودجه در این بخش خاطر نشان کرد: جای تاسف است که یک مدیر فرهنگی و یا رییس انجمن شعر و ادب برای مبلغ اندکی مجبور به گردن کجی در مقابل مسوولی شود.

وی اظهار داشت: کنگره شعر سیستان یکی از رویداد های مهمی است که از سال 70 برگزار می شد و اصحاب فرهنگ سیستان با دعوت از شاعران سراسر کشور و پذیرایی از آنها در منازل شخصی خود این کنگره را برگزار می کردند تا شاعران کشور برای مردم شعر بخوانند.



وی ادامه داد: متاسفانه این کنگره و هم نشینی شعرای کشور در سیستان بیش از سه سال است که به دلیل نبود اعتبارات و مشکلات مالی برگزار نشده است.



رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل خواستار اختصاص بودجه و توجه جدی به منظور حمایت از چاپ آثار شعرای استان شد و گفت: لازم است تا بسیاری از این شعرا و ادبا قبل از این که چشم از جهان فرو بندند آثار آنان جمع آوری و منتشر شود.



شاعر برجسته سیستان و بلوچستان با انتقاد از برخی برنامه های تلویزیونی و تولید شده در رسانه ملی تصریح کرد: برنامه ثریا که سعی داشت خشکسالی و زندگی سخت مردم سیستان را به تصویر بکشد بیشترین ظلم را در حق فرهنگ و تاریخ این منطقه و به بدترین وجه ممکن از سیستان دفاع کرد.



باقری افزود: خشکسالی امری طبیعی است اما برنامه ها و مستندهایی از این دست چهره ای نامناسب از مردمی با آن تاریخ عظیم نشان داد که در شأن آنان نبود.



وی ادامه داد: در حالی که این سرزمین دارای این همه اسطوره های کهن و نام آور از جمله یعقوب لیث صفاری سیستانی به عنوان احیا کننده زبان فارسی است و یا اسطوره های شاهنامه است اما حتی یک سریال و یا ده دقیقه فیلم از آن ساخته نمی شود و در عوض تنها بدبختی، فلاکت و گرسنگی از این مردم نمایش داده می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان