arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

کرزی: خبرهای خوشی برای مردم افغانستان داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهوری افغانستان در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان گفت: امروز خبرهای خوشی برای مردم افغانستان داریم.

حامد کرزی روز شنبه در این مراسم که در تالار بزرگ لویه جرگه افغانستان برگزار شد، با برشمردن رشادت های برهان الدین ربانی از رهبران سابق جهادی با آرزوی برقراری صلح در افغانستان بدون ذکر جزئیات بیشتر از خبرهای خوش برای مردم کشورش خبر داد.

گفته می شود توافق نهایی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان برای تشکیل دولت وحدت ملی، خبر خوش 'حامد کرزی' برای مردم کشورش است.

ستادهای انتخاباتی 'عبدالله عبدالله' و 'اشرف غنی احمد زی' دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه با تاکید به اینکه دو طرف در خصوص همه اختلاف نظرها به توافق رسیده اند و فقط در خصوص چگونگی اعلام نتیجه اختلاف دارند، وعده داده بودند احتمالا روز شنبه دو نامزد برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق نهایی خواهند شد.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته با رهبران جهادی و روسای قوای سه گانه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان دیدار و گفت وگو کردند.

شب گذشته نیز دو نامزد برای برطرف کردن آخرین اختلاف مذاکراه کردند.

گفتگوهای دو جانبه عبدالله و احمدزی دو نامزد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان از دو ماه گذشته آغاز و تا کنون چندین بار متوقف و بار دیگر از سر گرفته شده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز دور اول، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روی داده است.

پس از این ادعا، دو نامزد ریاست جمهوری با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهوری افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود و هر دو نامزد حکومت وحدت ملی تشکیل دهند.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور دوم از سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان