پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حادثههای پی در پی سرانجام گریبان اسکانیا را گرفت تا رفت و آمد این اتوبوسهای پرتردد در جاده های کشور با محدودیتهای بی سابقهای همراه شود و در آخرین اقدام مجوز تردد 134 دستگاه اسکانیا به حالت تعلیق درآمد.
ستاد ایمنی حمل و نقل در یکی از آخرین جلسات خود، بار دیگر به موضوع ایمنی اتوبوسهای اسکانیا ورود کرد و فیلترهای جدیدی را بر سر راه این اتوبوسها که در سالهای گذشته پای ثابت تمام حوادث جادهای خونبار بودهاند قرار داد.
طبق این تصمیمات 700 دستگاه اتوبوس اسکانیا باید برای کنترل و بررسی تغییرات به کارخانه مراجعه کنند و با توجه به استانداردهای آن مورد تایید مجدد قرار گیرند.
از سوی دیگر کارت هوشمند تردد 134 اتوبوس نیز به علت انجام تغییرات عمده و دستکاری به حالت تعلیق در آمده و رانندگان آنها باید برای دریافت دوباره مجوز اقدام کنند.
این محدودیتها در حالی اعمال میشوند که در حال حاضر اتوبوسهای اسکانیا سهم ویژهای در ناوگان اتوبوسهای بین شهری ایفا میکنند و به خصوص در مسیرهای VIP و ویژه بسیار پرترددند.
هر چند رییس اتحادیه اتوبوسهای بین شهری کشور پیش از این به ایسنا گفته بود محدودیتهای ایجاد شده بر سر راه اسکانیا، در مدیریت سفرهای جادهای تاثیر چندانی نخواهد داشت.
به گفته عامری، با توجه به تنوع اتوبوسهای فعال در مسیرهای مختلف کشور، محدودیت و یا توقف اسکانیا چندان دردسرساز نخواهد بود و ظرفیت ناوگان پاسخگوی نیاز مسافران خواهد بود.
با مصوبات اخیر به نظر میرسد این بار پیشگیری جای درمان را گرفته و وسواسهای امنیتی از حوادث خونبار جلوگیری کند.
من اغلب مسافر این اتوبوس ها هستم، جدای از مشکلات فنی که این اتوبوس ها دارند (که البته هنوز تایید رسمی نشده) ، مساله ساده و در عین حال حیاتی که در این وسایل لحاظ نمی شود، وجود چکش های شیشه شکن است. در این اتوبوس ها به صورت پیش فرض چکش هایی جهت شکستن شیشه ها در مواقع خطر و اضطرار تعبیه شده است که متاسفانه توسط رانندگان از روی ماشین برداشته می شود. وجود این چکش ها در موقع حوادث باعث کاهش و یا حتی حذف تلفات می شود که متاسفانه به راحتی از کنار آن می گذرند.