arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳

گاردین: آقای اوباما! بدانید که ائتلاف آمریکا علیه داعش با کمک ایران شکل گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گاردین با انتشار مقاله ای تحت عنوان «ائتلاف اوباما با هزینه ی ایران تشکیل شده و روحانی آن را می داند» نوشت: باراک اوباما طی سخنرانی روز چهارشنبه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح اجمالی چهار مرحله‌ای را در خصوص چگونگی جلوگیری از ظهور جریان افراط‌گرایی در خاورمیانه بیان کرد. سومین مرحله‌ای که وی به آن اشاره کرد، بر سرکوب گرایش‌های فرقه‌ای بیشتر جنگ‌هایی که در حال حاضر در عراق و سوریه روی می‌دهد، متمرکز بود، عراق و سوریه‌ای که انتقام‌جویان داعش نوار وسیعی از خاکش را در اختیار خود گرفته‌اند.      

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، با این وجود، واکنش و پاسخ اوباما به اقدامات غارتگرانه فوق‌العاده موثر در عراق توسط گروه کینه‌جوی ضدشیعی داعش، ویژگی فرقه‌ای خودش را دارد: ایالات متحده امریکا از همین خودکامه‌های سنی حمایت می‌کند که شعله‌های فرقه‌گرایی را تشدید کرده‌اند. و امریکا ائتلافی را با یک رضایت‌مندی نسبی ایران شکل داد ـ  ایرانی که با شدت هر چه تمامتر اقدامات و تلاش‌های ضد داعش را پشتیبانی و حمایت کرده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:  «افراط‌گرایان همسایگان ما را تهدید کرده و به خشونت و خونریزی متوسل شده‌اند»، و هشدار داد که جنگ با این جریانات افراط‌گرا بایستی «به مردم منطقه واگذار شود و آنها هستند که می‌توانند کشورشان را نجات دهند».

بی‌شک، سعودی‌ها که در رأس حکومتهای امیرنشین و پادشاهی منطقه قرار دارند، به همراه ساختن کشورهای کوچک منطقه برای بمباران کردن سوریه کمک می‌کنند که عربستان سعودی آن را بیشتر یک جنگ فرقه‌ای نیابتی می‌داند.  اما ائتلاف دور از ذهن با بنیادگرایان دولت‌های سنی‌مذهب در برابر اعقاب بسیار افراطی خودشان، هزینه فرقه‌گرایانه خودش را به دنبال دارد. گرچه ایران، به‌عنوان کانون اصلی و منطقه‌ای شیعه، و ایالات متحده امریکا در برابر داعش به گونه‌ای نیمه جدی با یکدیگر همراهی می‌کنند، اما چشم‌انداز این همکاری با دست‌ ردّهای ایالات متحده امریکا در خصوص اینکه به دنبال کمک ایران است، به رابطه سرد، و در نهایت، رد موکّد ایران راجع به این تصور، تبدیل شده است.          

 ولی، مقامات رسمی امریکا اذعان دارند به اینکه ایالات متحده امریکا در فکر دعوت از ایران برای حفظ سهم و نقش کلیدی عربستان سعودی در مقابله با داعش نیست. اندکی پس از سخنرانی اوباما، و تنها دو مایل آن طرفتر در مرکز منهتن، جمع کثیری از گزارشگران و اعضای اتاق‌های فکر، به سخنان روحانی گوش سپرده بودند که بیان داشت ایران نخستین کشوری بوده است که به «همسایگان عراقی و کرد خود» کمک نظامی کرده است تا داعش در عراق نابود گردد.

اوباما، سال گذشته، زمانی که امیدها برای بهار عربی به جای آنکه خاموش شود صرفا رنگ باخت، کار خود را آغاز کرد. سپس در مجمع عمومی سازمان ملل بود که رئیس‌جمهوری امریکا بر «تلاش‌ها جهت رفع تنش‌های فرقه‌ای» به عنوان یکی از چند ابزار برای پافشاری و تحمیل دموکراسی در خاورمیانه» پافشاری کرد. اوباما گفت: این وظیفه و تکلیف یک نسل است. اما مادامی‌که خط‌مشی سیاسی امریکا، خودکامه‌های سنی‌مذهب را قادر ساخته که هر چه بیشتر احساسات ضدشیعی هر کسی را برانگیزانند، این تکلیف دائما به نسل بعدی منتقل می‌شود.  
نظرات بینندگان