arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۳

برنده فرانسوی نوبل اقتصاد: دولت‌ها نباید تصمیم بگیرند چه کسی شایسته افتخار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'توماس پیکتی' اقتصاد دان فرانسوی برنده جایزه نوبل نشان افتخار دولت فرانسه را رد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، پکتی نویسنده کتاب 'سرمایه در قرن بیست و یکم' با رد نشان افتخار دولت فرانسه اعلام کرد: دولت ها نباید تصمیم بگیرند که چه کسی محترم و شایسته افتخار است.

وی خطاب به دولت گفت: شما باید زمان خود را صرف احیای اقتصادی در فرانسه و اروپا کنید.

این در حالی است که دولت فرانسه با مشکلات اقتصادی متعدد از جمله افزایش کسری بودجه و بدهی و نیز رشد اقتصادی اندک مواجه است.

دولت اولاند امسال با تکرار مشکل کسری بودجه و تایید بودجه سال 2015 میلادی توسط اتحادیه اروپا نیز مواجه شد. پاریس میزان رشد اقتصادی را در سال 2014 میلادی چهار دهم درصد و میزان کسری بودجه را 4.4 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است.

فرانسه به رغم صرفه جویی 21 میلیارد یورویی در بودجه 2015 میلادی خود میزان کسری بودجه را 4.3 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده بود که به دلیل فاصله قابل توجه این رقم با تعهداتش در قبال اتحادیه اروپا مجبور شد این میزان را به 4.1برساند.

دولت فرانسه اول اکتبر ( 9 مهر ماه) همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 2015 میلادی به مجلس به شکست تازه اش در کاهش کسری بودجه اذعان کرد. همچنین دولت با اعلام ناکامی در بازگرداندن تعادل بودجه تا سال 2017 میلادی که پیشتر وعده آن را داده بود، تاریخ 2019 میلادی را برای حل مشکل کسری بودجه تعیین کرد.

نظرات بینندگان