arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

سفر فرستاده فرانسه به ریاض و تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در سال جدید میلادی لبنانی ها امیدوارند و آرزو دارند که رییس جمهوری جدید انتخاب شود و همه موسسات از جمله مجلس و دولت به فعالیت خود ادامه دهند و درهمین چارچوب قرار است « فرانسوا جیرو» فرستاده فرانسه به تهران و ریاض سفر کند.

 روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز شنبه خود افزود: مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه با از سرگیری ماموریت خود در پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان ، قرار است دوشنبه آینده به عربستان سعودی برود و با مقامات سعودی از جمله « خالد بن بندر» که گفته می شود پرونده ریاست جمهوری و یا همه امور لبنان به او سپرده شده است، دیدار کند.

السفیر افزود: در پایان سال گذشته میلادی 2014، فرانسوا جیرو با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تماس گرفت و در خصوص دیدارش از تهران که چهارمین سفر او به ایران درکمتر از یکسال است، به توافق رسید.

فرانسوا جیرو قرار است با مقامات جمهوری اسلامی ایران و بویژه « حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کند.

السفیر به نقل از یک منبع دیپلماتیک مرتبط با ماموریت فرانسوا جیرو نوشت که هیات فرانسوی قبل از پایان سال 2014 از واتیکان دیدن کرد و از « دومینیک مومبارتی» مواضع و رویکرد مقامات واتیکان را شنید.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: دو طرف توافق کردند که از ابتکار عمل فرانسه حمایت کنند و نام هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان را وتو نکنند و اولویت ، تکمیل تلاش ها برای فعال شدن موسسات لبنانی مطابق قانون اساسی و از جمله انتخاب رییس جمهوری لبنان توسط نمایندگان مجلس این کشور با اجماع بزرگ ملی لبنانی باشد.

به گفته این منبع، فرانسوا جیرو دریافت کرد که واتیکان هیچ ابتکارعملی در خصوص انتخاب رییس جمهوری لبنان ندارد و از تلاش های کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان در این زمینه بویژه متحد کردن صفوف مسیحیان و توافق آنها در خصوص نامزد ریاست جمهوری حمایت می کند.

السفیر خاطرنشان کرد:تاکنون شاهد اجماع کامل مسیحی و یا ملی در خصوص انتخاب رییس جممهوری لبنان نبوده ایم اما زبان حال اکثریت لبنانی ها تاکید بر ضرورت اجماع و وحدت در همه مسائل از جمله مبارزه با فساد، حل پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی توسط تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره ، مبارزه با این گروه های تروریستی تکفیری مسلح و سوء استفاده آنها از اردوگاه های پناهجویان سوری در شهرک عرسال و بلندی های آن است و پایان دادن به خطر وجود زندانیان در« هتل 5 ستاره زندان رومیه» است.



** دور دوم گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل

السفیر همچنین نوشت که دومین جلسه گفت وگوی بین حزب الله و حزب جریان المستقبل قرار است دوشنبه آینده در« عین التینه» مقر رییس مجلس لبنان شروع شود.

این روزنامه لبنانی افزود: در این جلسه قرار است بعداز روشنگری درباره نیت های دو طرف، بحث های جدی شروع شود هرچند برخی طرف ها برای مشوش کردن اهداف این گفت وگو کلید خورده است.

السفیر اضافه کرد: دستور کار جلسه دوم بررسی راه های کاهش تنش های طایفه ای و مذهبی در لبنان اعلام شده و دو طرف بر آن توافق کرده اند و احتمال می رود که سرآغازی برای توقف حملات رسانه ای و سیاسی بین طرف های مختلف در لبنان باشد.

نخستین دور گفت وگوهای حزب الله وحزب جریان المستقبل در آخرین روزهای سال گذشته در فضایی مثبت برگزار و دو طرف در بیانیه ای با تاکید بر ادامه و تکمیل این گفت وگوها با رویکردی مثبت برای کاهش تشنج ها و اختلافات انباشته شده، آن را فرصتی برای کمک به توافق داخلی لبنانی ها دانستند.

هیات های حزب الله و حزب جریان المستقبل سه شنبه شب نخستین دور گفت وگوها را در ساختمان شماره 2 ریاست مجلس لبنان ( عین التینه) و تحت نظارت « نبیه بری» رییس مجلس که 4 ساعت طول کشید، برگزار کردند.

« نادر الحریری» مشاور و رییس دفتر« سعد الحریری » رییس حزب جریان المستقبل به همراه « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و « سمیر الجسر» از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف این حزب در نخستین دور گفت وگوهای با حزب الله شرکت کردند.

« حسین الخلیل» معاون سیاسی « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز به همراه « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان و « حسن فضل الله» از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس از طرف این حزب پشت میز گفت وگوها نشستند.

دور نخست این گفت وگوها که با تلاش های « نبیه بری» رییس مجلس و رییس جنبش امل لبنان شکل گرفته است، تحت نظارت مستقیم وی برگزار شد و شخصا ریاست نخستین جلسه را برعهده داشت.

در این دور از گفت وگوها « علی حسن الخلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش امل از نزدیکان نبیه بری هم حضور داشت.

نبیه بری گفته است که اگر دو طرف تمایل داشته باشند «علی حسن الخلیل» در جلسات دیگر گفت وگوها، شرکت خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان