arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

بيكاری و افسردگی دليل خودكشی نيست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ناصر صالحی‌نسب، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه معتقد است بیکاری مهم‌ترین عامل خودکشی در مردان جوان است. بیشتر این افراد کسانی هستند که از بیکاری یا اعتیاد در رنج بوده و برخی نیز با وجود تأهل موفق به یافتن کار نشده‌اند. او درباره خودکشی‌های اخیر در مسجدسلیمان مي‌گويد، اگرچه بیشتر شهرهای استان خوزستان جزو مناطق محروم کشور هستند، اما به علت آمار بیکاری بیشتر در مسجد سلیمان، اقدام به خودکشی‌ در این منطقه بیشتر است.‌ سال‌گذشته شنیدم بیش از ۱۹۰ مورد اقدام به خودکشی در مسجدسلیمان انجام شده که البته منجر به فوت این افراد نشده است.

مجتبی قبادی، ‌مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه اعتقاد دارد در بررسی‌های صورت گرفته در استان مشخص شده افراد دارای تحصیلات بالای دیپلم و نیز افراد بی‌سواد کمترین آمار خودکشی را دارند. آمار اقدام به خودکشی استان كرمانشاه در‌ سال ١٣٩١ را ٣٦٠٠ مورد، در ‌سال ١٣٩٢ ٢٦٠٠ مورد بوده و در ٩ ماهه ابتدای ‌سال‌جاری نیز نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته موارد اقدام به خودکشی استان حدود ٢‌درصد کاهش داشته است.

بسياري از كارشناسان داخلي افسردگي را عامل خودكشي مي‌دانند. به اعتقاد آنان هرچه كه به افسردگي بينجامد مي‌تواند عاملي براي خودكشي باشد. آنها مي‌گويند، افسردگی یک تهدید جدی برای خودکشی است. افرادی که افسردگی دارند در اثر یأس و ناامیدی عمیقی که دارند، دچار توهمی می‌شوند که احساس می‌کنند بهترین راه برای فرار از این جهنم خودکشی است. فکر کردن به مرگ و خودکشی یکی از علایم خطرناک افسردگی است بنابراین اگر چنین صحبت‌ها یا رفتار‌هایی را مشاهده کردید آن را جدی بگیرید. این یک هشدار درباره فردی که به خودکشی می‌اندیشد نیست این یک التماس است التماسی برای کمک از جانب او!

اما به راستي بيكاري يا سطح سواد يا در نگاهي كلي‌تر افسردگي در ميزان خودكشي تأثير دارد؟ پاسخ خير است. مطالعات بین‌المللی نشان داده از میان هر ١١ نفر، دست‌کم یک نفر به خودکشی می‌اندیشد. یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی در شیکاگو اعلام کرده که جوانان، افراد مجرد، بانوان، قشر کم‌سواد یا بی‌سواد و بیماران روانی، صرفنظر از این‌که در کدام نقطه از کره‌زمین زندگی می‌کنند، بیشترین احتمال خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند. نتیجه تحقیقات این گروه که از جمع‌آوری اطلاعات ٨٥‌هزار نفر در ١٧ کشور توسعه‌یافته و درحال توسعه سراسر جهان به‌دست آمده است، اطلاعات سودمندی را در اختیار آنان قرار داده، ازجمله این‌که ٩,٢‌درصد از این افراد به خودکشی می‌اندیشند و ٢.٧‌درصد به این کار مبادرت ورزیده‌اند.

رفتار و تفکرات کاملا مشابه سبب بروز دلایلی ثابت جهت اقدام به خودکشی میان ساکنان کشورهای مختلف جهان است. طبق تحقیقات انجام شده در سازمان نظارت بر سلامت جهانی، طی ٤٥‌سال گذشته میزان خودکشی ٦٠‌درصد افزایش یافته است. امروزه خودکشی، عمده‌ترین دلیل مرگ در افراد ١٥ تا ٤٤ساله است. تمایل به خودکشی بین نوجوانان و جوانان هر کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در این گروه احتمال خودکشی در سنین ١٢ تا ١٥سالگی به اوج می‌رسد و فاصله زمانی بین اندیشیدن یک شخص به خودکشی و عملی کردن آن، بسیار کوتاه است. بحرانی‌ترین زمان برای مبادرت به خودکشی، یک‌سال پس از اولین‌باری است که فرد به فکر خودکشی می‌افتد، احتمال وقوع این حالت در کشورهای مختلف ٦٠‌درصد یا بیشتر است.

در تحقیقات فوق رایج‌ترین دلایل اقدام به خودکشی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه نشان داده افراد بین ١٨ تا ٣٤سال، بانوان، افراد کم‌سواد، مجردها و اشخاصی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، بیش از بقیه تمایل به خودکشی دارند. در این زمینه اختلافاتی نیز به چشم می‌خورد: «در کشورهایی مانند ایالات متحده که ساکنان آن از درآمدهای بالایی برخوردارند، اختلالات رفتاری ازجمله افسردگی، رایج‌ترین علل خودکشی را تشکیل می‌دهند. در مقابل در کشورهای کم‌درآمد، اضطراب، انگیزه‌های آنی و تجاوز عمده‌ترین دلایل خودکشی به‌شمار می‌روند.

اغلب مردم براین باورند که اقدام به خودکشی تنها میان افراد مبتلا به افسردگی رایج است، اما تحقیقات اخیر نشان داده، وجود اختلالات روانی دیگر نیز سبب افزایش احتمال خودکشی است. بررسی‌های به عمل آمده حاکی از این واقعیت است که هنگام مشابهت علل و عوامل اقدام به خودکشی در سراسر دنیا، تفکرات و رفتارهای متنوع در این ارتباط در ملیت‌های مختلف سراسر جهان به چشم می‌خورد.

آمار نشان داده که ٣,١‌درصد از مردم کشور چین تمایل به خودکشی دارند، درحالی‌که این رقم در کشور نیوزیلند به ١٥.٩‌درصد می‌رسد. محققان این اختلاف فاحش را به اختلاف فرهنگی و تفاوت دیدگاه‌های ملل مختلف نسبت می‌دهند. نتایج تحقیقات ارایه شده توسط سازمان نظارت بر سلامت روانی جهان، با استناد بر مصاحبه‌های حضوری با افراد انجام پذیرفته است. نیجریه، آفریقای‌جنوبی، کلمبیا، مکزیک، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، اوکراین، اسراییل و لبنان ازجمله کشورهایی هستند که تحقیقات اخیر در آنها انجام شده است.

منبع: روزنامه شهروند
نظرات بینندگان