arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۳

يک سوم زنان زنداني جهان، در آمريکا زنداني‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس سرشماري سال 2010 در ايالات متحده آمريکا بيشتر از 2300000 زنداني وجود دارد؛ رقمي بسيار بالاتر از ميانگين جهاني که 707 زنداني در هر صد هزار نفر است.

ايالات متحده‌ي آمريکا بيشتر از آن‌که دانشگاه و کالج داشته باشد، زندان و بازداشتگاه دارد. آمريکا بيش از هر کشوري در جهان زندان دارد، در برخي مناطق جنوب کشور تعداد افراد زنداني از تعداد دانشجويان در آن منطقه بيشتر است.

پيش از اين هم «مرکز بين‌المللي مطالعات زندان» اعلام کرده بود که يک سوم زنان زنداني جهان، در آمريکا زنداني‌اند و اين کشور بيش از هرکجا زن زنداني دارد.

آمريکا برخلاف بسياري از کشورهاي اروپايي دربرابر جرم‌هاي کوچک هم رويه‌اي سخت‌گيرانه و مجازات حداکثري دارد. بسياري از جرم‌هايي که در اروپا با جريمه‌ي نقدي، کار در بخش عمومي يا با امکان حبس خانگي و کنترل از راه دور مجازات مي‌شوند، در آمريکا چندين ماه يا چندسال زندان در پي دارد.

بر اساس نقشه‌اي که سايت روزنامه آمريکايي «واشنگتن پست» منتشر کرده، زندان‌هاي محلي نقش بسيار مهمي در مديريت شهرها توسط پليس و مقامات محلي ايفا مي‌کند؛ به نحوي که بيشتر از 3200 زندان از اين نوع در ايالات مختلف اين کشور فعاليت مي‌کند.

اين نقشه نشان مي‌دهد که ايالات متحده با دارا بودن بيشتر از 5000 زندان در خاک خود، علاوه بر اينکه يک رکورد جاودانه در تاريخ روابط بين‌الملل به جا گذاشته است، تعداد زندان‌هاي عمومي و بازداشتگاه‌هاي محلي خود را از تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌هايي که در اين کشور فعاليت مي‌کنند، بالاتر برده است.

در بسياري از مناطق آمريکا به ويژه در بخش‌هاي جنوبي، تعداد افرادي که در زندان هستند، بيشتر از تعداد افرادي است که در دانشگاه‌ها و مراکز تحصيلي عالي در حال فعاليت هستند. به عنوان مثال، منطقه «کامبرلند» داراي 41 بازداشتگاه و هفت دانشکده است. در منطقه «لگزينگتون» هم نسبت زندان‌ها به دانشکده‌هاي عالي، 15 به يک است.

جالب اينجاست که در برخي موارد، حجم بالايي از مراکز بازداشتگاهي در مناطقي قرار دارند که از جمعيت پاييني برخوردار هستند؛ مانند شمال نيويورک. در برخي مناطق هم افرادي که رد زندان و بازداشتگاه بسر مي‌برند، حدود 30 درصد از کل جمعيت آن منطقه را تشکيل مي‌دهند.

در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي از سوي هر دو حزب بزرگ دموکرات و جمهوري‌خواه براي اعمال قانون تمرکز زندان‌ها صورت گرفته است. با نگاهي به نقشه فوق مشخص است که علت اين مساله و پيگيري براي اجراي آن، جلوگيري از توزيع زندانيان در سراسر ايالات متحده که 85 درصد خاک اين کشور را تشکيل مي‌دهند، است.

سالانه ده‌ها هزار دلار از بودجه عمومي ايالات متحده خرج نگهداري و رسيدگي به اين زندان‌هاي و مراکز بازداشتگاهي مي‌شود؛ هزينه‌اي که قطعا مردم اين کشور ترجيح مي‌دهند براي توسعه بهداشت و رفاه عمومي آنان خرج شود.

منبع : رجا
نظرات بینندگان