arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۳

سيگاري ها زود تر مي ميرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دکتر ريحانه مهرگان، با اشاره به اينکه در مطالعات انجام شده، مشخص شده است که سيگار کشيدن باعث از بين رفتن کلاژن پوست که وظيفه حفظ قابليت ارتجاعي پوست را بر عهده دارد، مي‌شود گفت: بدون داشتن اين خاصيت ارتجاعي، پوست نمي‌تواند به حالت اوليه بازگردد و در نتيجه چين ‌و‌ چروک‌هاي ايجاد شده در سطح پوست باقي مي‌ماند.

وي با بيان اينکه نيکوتين موجود در سيگار باعث باريک شدن رگ‌هاي خوني مي‌شود، گفت: اين امر از جريان مناسب خون در مويرگ‌ها جلوگيري مي‌کند. زماني که مويرگ‌هايي که مسئول تغذيه پوست هستند، نتوانند وظيفه خود را درست انجام دهند چين و چروک‌ها و علايم بيشتر و عميق‌تر پيري زودرس در سطح پوست به‌ وجود مي‌آيد.

مهرگان افزود: لب‌هاي سيگاري‌ها، انگشتاني که سيگار را نگه مي‌دارد، ناخن‌ها و لثه‌ها همه از اين تنگي عروق و زيان‌هاي سيگار متاثر مي‌شوند.

اين متخصص پوست و مو گفت: پلاک‌هاي سفيد رنگ در کام سيگاري‌ها و زبان‌شان گاهي به دليل التهاب غدد بزاقي به وجود مي‌آيد. دانه‌هاي قرمز هم مشخصه سيگاري‌هاست. لب‌ها و لثه‌هاي سياه هم علاوه بر وجود خون غليظ و تيره سيگاري‌ها، نشانه عدم خون‌رساني است و چون خون و موادغذايي به لثه نمي‌رسد، باعث بروز عفونت‌هاي ميکروبي و لثه‌هاي دردناک خون‌ريزي دهنده در آنان مي‌شود.

مهرگان با اشاره به بررسي‌هاي اخير و ارتباط سيگار با سفيد شدن و ريزش مو گفت: اين مطالعات حاکي از اين است که در افراد سيگاري موها زودتر به رنگ خاکستري در مي‌آيد.

وي يادآور شد: مکانيسم ايجاد سفيدي و ريزش مو ناشي از سيگار متعدد است، اما مهم‌ترين مکانيسم، اثر انقباضي بر عروق ريز پاپيلاي مو است که باعث کاهش خونرساني به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو مي‌شود.

مهرگان با بيان اينکه سيگاري‌ها اشتهاي کمتري به غذا دارند، گفت: مواد مغذي و ويتامين‌ها کمتر به بدن سيگاري‌ها مي‌رسد. سيگار باعث افزايش همه هورمون‌هاي آندروژنيک مي‌شود، بنابراين احتمال ريزش مو را بيشتر مي‌کند. بنابراين باعث نازک ‌شدن لايه فوقاني پوست، کاهش ضخامت زير پوست و در نهايت آسيب به فوليکول‌هاي مو مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه سيگار و قليان که مانع اکسيژن‌رساني به سلول‌هاي بدن است، گفت: اگر مصرف مواد دخاني ترک شود، اکسيژن‌رساني به بافت پوست بيشتر و به مرور زمان روند چروک‌ شدن پوست متوقف مي‌شود و گاهي حتي در آنهايي که در سنين جواني سيگار کشيدن را شروع کرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح مي‌بينيم.

اين متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: اين افراد از مشکل کاهش چشمگير روند بهبود و ترميم زخم‌ها هم نجات پيدا مي‌کنند. از آنجا که سيگار، جريان خون و اکسيژن دريافتي پوست را کاهش مي‌دهد، روند بهبود و التيام التهاب‌ها و زخم‌هاي پوستي را نيز با مشکل مواجه مي‌کند. به همين دليل بدن افراد سيگاري براي بهبود جراحات و زخم‌هاي ايجاد شده نسبت به سايرين، به طور معمول به زمان بيشتري نياز دارد.

منبع : نامه نيوز
نظرات بینندگان