arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

سشوار براي مو ضرر دارد يا مغز؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در زندگي پرسرعت امروز همه به دنبال راه‌هايي هستند که هرچه سريع‌تر به کار‌هايشان برسند. بسياري از ما حتي وقت نمي‌کنيم زماني را به خشک کردن مو‌هايمان بعد از استحمام اختصاص دهيم و به سرعت سعي مي‌کنيم موهاي خودمان و فرزندمان را سشوار کنيم و آماده رفتن به سرکار شويم.

سرماي هوا ضرورت استفاده از سشوار را در اين موارد بيشتر کرده اما سوال اينجاست که آيا استفاده مرتب از خشک‌کن‌هاي برقي که در زندگي امروز به يکي از ملزومات تبديل شده، پوست و موي ما را دچار آسيب نمي‌کند؟

سشواري انتخاب کنيد که دکمه تنظيم دما و وات داشته باشد تا بنا به نيازتان شدت دستگاه را کم يا زياد کنيد. برخي از انواع سشوار داراي حسگر هستند و وقتي مو داغ مي‌شود، خود به خود خاموش مي‌شوند. اين نوع براي کساني که مرتب مجبورند از سشوار استفاده کنند، انتخاب بهتري است و آسيب کمتري به مو مي‌رساند. فروشندگان به افرادي که الکتريسيته ساکن در مو دارند استفاده از سشوارهاي UV (فرابنفش) را توصيه مي‌کنند اما در کل UV براي مو چندان مناسب نيست و حتي توصيه شده آقايان از محصولاتي که SPF دارد و اجازه نمي‌دهد نور خورشيد به مو آسيب برساند، استفاده کنند.

براي کساني که مو‌هايشان الکتريسيته ساکن دارد، به جاي استفاده از سشوارهاي UV (فرابنفش)، استفاده از سرم‌ها و اسپري‌هاي مخصوص ضد زبري مو توصيه مي‌شود. کيفيت پايين سشوار يا انتخاب نادرست شدت و ميزان حرارت آن، حتي در دست گرفتن اشتباه سشوار مي‌تواند باعث از بين رفتن موهايي شود که سست و آسيب‌ديده هستند.

باد سرد سشوار هم مضر است
بسياري از افراد فکر مي‌کنند باد سرد سشوار مشکلي ايجاد نمي‌کند اما باد سرد سشوار هم باعث ايجاد الکتريسيته در مو مي‌شود و عامل خشکي مو است. اگر شدت باد سشوار زياد باشد، تفاوتي نمي‌کند که با باد سرد سشوار بکشيد يا از دماي گرم سشوار استفاده کنيد. به هر حال مو را شکننده مي‌کند. در صورتي که از شدت پايين همراه با باد سرد استفاده کنيد، ميزان آسيب تا حدي کمتر است اما حتي در اين شرايط نيز در اثر استفاده مکرر، مو آسيب مي‌بيند. شايد بهترين راه اين است که حداقل براي خشک کردن روزانه مو از سشوار استفاده نکنيد و حوله‌هاي ميکروفيبر که قدرت خشک‌کنندگي بالاتري دارند، به کار بريد و هر از گاهي براي حالت دادن به مو سشوار بکشيد.

سشوار هم براي مو ضرر دارد، هم براي مغز
امواج الکترومغناطيسي که از ضعيف‌ترين سشوار‌ها هم ساطع مي‌شود، ۳۰۰ برابر امواجي است که از گوشي‌هاي تلفن همراه ارسال مي‌شود پس سشوار غير از ضرري که براي مو دارد، براي مغز هم مي‌تواند مضر باشد. به همين دليل مخصوصا براي کودکان براي خشک کردن مو تا جاي ممکن از سشوار استفاده نکنيد. کودکان موهاي ضعيف و ظريفي دارند و چون ميزان مراقبت آن‌ها از مو‌هايشان به مراتب کمتر است، آسيب بيشتري مي‌بيند و در برابر باد داغ سشوار سست‌تر است. سعي کنيد ساعاتي از روز بچه‌ها را حمام ببريد که در خانه هستند. بعد نم مو‌ها را با حوله بگيريد و اجازه دهيد مو‌ها در هواي آزاد خشک شوند. اگر براي بيرون رفتن عجله داريد، از حمام کردن کودک يا لااقل از شستن موهاي او صرف‌نظر کنيد.

توصيه هاي مهم
۱. قبل از استفاده از سشوار ابتدا مو‌ها را با حوله خشک کنيد.

۲. مجددا با‌‌ همان حوله نم مو را از ريشه به سمت پايين بگيريد و اجازه بدهيد مو‌ها چند دقيقه‌اي لاي حوله پيچيده بماند تا رطوبت آن گرفته شود. هر چه مو هنگام خشک کردن با سشوار نم بيشتري داشته باشد، احتمال صدمه ديدن آن بيشتر است به همين دليل قبل از کار با سشوار، مو را تا جاي ممکن خشک کنيد.

۳. هرگز روي موي نمدار اتوي مو يا سشوار داغ نگيريد زيرا باعث صدمه ديدن آن مي‌شود.

۴. بهتر است قبل از خشک شدن کامل مو، سشوار کشيدن را متوقف کنيد. نگذاريد هنگام سشوار کشيدن مو‌ها کاملا خشک شود چون مو‌ها به مقداري رطوبت نياز دارد.

۵. يکي از اشتباه‌هايي که بسياري از آرايشگران مرتکب آن مي‌شوند، نزديک بردن بيش از حد سشوار و چسباندن آن به مو براي حالت دادن بيشتر به آن است.

۶. سشوار بايد ۱۲ تا ۳۰ سانتي‌م‌تر از مو فاصله داشته باشد و هر دسته مو بيش از چند ثانيه در معرض باد گرم قرار نگيرد و مرتب جاي سشوار عوض شود.

۷. اگر مرتب از سشوار استفاده مي‌کنيد، ماسک مو را فراموش نکنيد.

۸. براي پيشگيري از آسيب موهاي آسيب‌ديده تقويت آن‌ها لازم است.

۹. هر از گاهي نيز نوک مو‌ها را کوتاه کنيد تا زيبا‌تر به نظر برسند.

۱۰. هرگز پشت سشوار و پروانه خنک‌کننده را به سمت مو نگيريد. با اين کار ممکن است مو‌ها وارد پروانه سشوار شود و نه‌تن‌ها به دستگاه آسيب برسد و باعث سوختن موتور ‌شود بلکه مو‌ها هم کنده شوند.

منبع : جام جم
نظرات بینندگان