arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

استرس‌شغلي‌و راه هاي‌درمان ان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  اميرمحمد شهسواراني،استرس را هرگونه عامل فشارزايي عنوان کرد که از بيرون يا درون به فرد وارد مي‌شود و او را ناچار مي‌کند که براي بازگشت به حالت تعادل پيشين انرژي مصرف کند.

وي گفت: عوامل متعددي در انسان به بروز استرس منجر مي‌شوند که بخشي از آن دروني و بخشي بيروني است.

عوامل بيروني ايجادکننده استرس کدام است
اين متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: آلودگي هوا، سر و صداي محيط، رفتارهاي ناهنجار ديگران، فشارهاي، نقل و انتقالات، عدم امنيت و کم بودن منابع و حمايت‌هاي شغلي موجب استرس مي‌شود.

وي افزود: همچنين روابط خانوادگي که نتواند آرامش و موفقيت مورد نياز فرد را تأمين کند به فشار رواني منجر مي‌شود.

عوامل دروني ايجادکننده استرس کدام است
اين روانشناس با بيان عوامل دروني ايجادکننده استرس گفت: ژنتيک، تنش‌هاي پيشين فرد، بالا بودن فشار خون، آماده نبودن بدن براي مقابله با استرس، وجود افکار زياد به واسطه مسائل مختلف و درگيري‌هاي ذهني موجب استرس مي‌شود.

چه علائمي نشان مي‌دهد که فرد استرس شغلي دارد
اين متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: شغل يکي از مهمترين عوامل بيروني استرس در فرد و به تبع او خانواده فرد است.

عوامل مختلفي مي‌تواند استرس‌هاي شغلي را در فرد ايجاد کند يکي از آنها الزامات و خواسته‌هاي زياد آن شغل از فرد مورد نظر است.

همچنين کمبود منابع و حمايت‌هاي فرد در شغل مي‌تواند موجب بروز استرس شغلي شود.

وي افزود: عدم تناسب مهارت فرد با جايگاه شغلي‌اش نيز مي‌تواند موجب استرس شود.

اين عدم تناسب گاهي به اين شکل است که فردي با توانمندي‌هاي بسيار در شغلي بسيار پايين قرار مي‌گيرد و در حالت عکس آن فردي با توانمندي‌هاي پايين در جايگاه شغلي قرار مي‌گيرد که نيازمند توانمندي‌هاي بالا است.

شهسواراني ادامه داد: کيفيت روابط فرد با همکاران خود، روابط فرد با رؤسا و مديران و رؤسا با کارمندان در محيط شغلي و همچنين کيفيت رابطه فرد با اعضاي خانواده‌اش در ايجاد استرس شغلي مؤثر است.

راه‌هاي کاهش استرس را بشناسيم
اين روانشناس خاطر نشان کرد: يکي از مهمترين و در عين حال ساده‌ترين راه‌هاي کاهش استرس شغلي آموزش مهارت‌هاي مقابله با استرس، ارتباط مناسب با ديگران، رفتار سازماني است.

افزون بر اين براي کاهش استرس شغلي بهتر است مسئولان و مديران براي هر عنوان شغلي فهرست تفصيلي تمام وظايف را مشخص و به کارمندان ابلاغ کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان