arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

پروتئين مفيد برای قلب و مغز کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصصان دانشگاه جانز هاپکينز از شناسايي يک پروتئين خبر دادند که براي سلامت مغز و قلب مفيد است.

اين متخصصان يک فاکتور رشد عصب موسوم به BDNF را پيدا کرده‌اند که در حقيقت به دليل تقويت حافظه، تغذيه رگ‌هاي خوني و عصبي شناخته شده و به عنوان يک عامل ضدافسردگي طبيعي تاثير مي‌گذارد و همچنين به قلب کمک مي‌کند تا ضربان مرتبي داشته باشد.

اين يافته مي‌تواند توضيح دهنده رابطه مشاهده شده بين افسردگي و بيماري قلبي باشد که در سالهاي اخير بر آن تاکيد شده است. همچنين شناسايي اين فاکتور مي‌تواند به روش درماني جديدي براي نارسايي‌هاي قلبي منجر شود.

BDNF در مغز توليد مي‌شود و به عنوان يک فاکتور رشد به شکل گيري عصب‌هاي جديد و رگ‌هاي خوني در سراسر سيستم عصبي کمک مي‌کند. مطالعات متعددي نشان مي‌دهد چگونه موش‌هاي فاقد توانايي در توليد BDNF بلافاصله پس از تولد به دليل اختلالات عصب شناختي تلف مي‌شوند. همچنين نارسايي‌هاي BDNF در انسان با افسردگي، زوال عقلي، شيزوفرني، بيماريهاي تحليل‌برنده اعصاب از قبيل بيماري هانتينگتون مرتبط است.

دکتر «نينگ فنگ» متخصص ارشد اين مطالعه با در نظر گرفتن نقش BDNF در رشد عصب‌هاي حمايت کننده قلب تصميم گرفت تاثير اين پروتئين را بر عملکرد قلب بررسي کند. تيم مطالعاتي وي ابتدا سلول‌هاي ماهيچه قلب را مجزا کرده و دريافتند زماني که در BDNF‌ آغشته شوند منقبض و رها مي‌شوند.

 از سوي ديگر اين آزمايش روي سلول‌هاي ماهيچه‌اي موش‌هايي با قلب ضعيف انجام گرفت و مشخص شد به رغم وجود BDNF‌ اين سلول‌ها، منقبض و سپس رها نمي‌شوند و ادامه بررسي‌ها معلوم کرد که اين سلول‌ها از کمبود ماده‌اي رنج مي برند که موجب مي‌شود واکنش صحيحي در برابر BDNF نداشته باشند.

متخصصان دريافتند اين نقص به مولکولي در سطح سلول با نام گيرنده TRKB‌ مربوط مي‌شود که BDNF را قادر مي‌سازد تا وارد سلول ماهيچه‌اي شده و آن را منقبض و سپس رها سازد.

متخصصان سپس اظهار داشتند که اين يافته‌ها نشان مي‌دهد ناهنجاري‌ در مسير ارتباط BDNF با گيرنده‌اش در نهايت به عملکرد ضعيف قلب منجر مي‌شود. همچنين چنين اختلالاتي ممکن است نارسايي قلبي را در پي داشته باشد که در برخي از بيماران سرطاني اتفاق مي‌افتد.
نظرات بینندگان