arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۳

نفت امسال ۵۷ دلار و سال ۲۱۰۶ حدود ۷۵ دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آژانس انرژی آمریکا وابسته به دولت این کشور در یک ارزیابی ناگهانی اعلام کرد که قیمت هر بشکه نفت در سال جاری 2015، به طور میانگین به 57 دلار برای هر بشکه افزایش خواهد یافت و در سال 2016 هم به 75 دلار خواهد رسید.

  پایگاه اینترنتی العربیه با اعلام این خبر افزود: ارزیابی های رسمی آمریکا حاکی از آن است که نوسانات قیمت نفت در سال 2015 بسیار شدید خواهد بود و از 38 دلار برای هر بشکه تا 112 دلار در ماه دسامبر، اختلاف قیمت خواهد داشت.

آژانس انرژی وابسته به دولت آمریکا اعلام کرد که قیمت نفت در سال 2009 تحت تاثیر تولید نفت فسیلی در آمریکا، افزایش تولید جهانی، کاهش شاخص های اقتصادی و کاهش مصرف، به پایین ترین سطح خود رسید.

این آژانس اعلام کرد که تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر، روزانه 9.2 میلیون بشکه بود و با افزایش 100 هزار بشکه ای، به روزانه 9.3 میلیون بشکه خواهد رسید.

سال آینده این میزان تا 9.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، این میزان دومین تولید بالا در تاریخ ایالات متحده است، بالا ترین میزان تولید نفت آمریکا در سال 1970 بود که به 9.6 میلیون بشکه در روز رسید.

این رسانه ادامه داد: این رقم شک و شبهه هایی در میزان ارزیابی آژانس انرژی آمریکا به وجود می آورد.

در دو هفته گذشته، گزارش های بسیاری حکایت از آن داشت که برخی شرکت های حفاری آمریکایی از پروژه های جدید برای توسعه چاه های نفت و نصب دکل ها، صرفنظر کردند.

این گزارش ها همچنین حکایت از آن داشت که شرکت های نفت آمریکایی، با توجه به افزایش هزینه ها در مقایسه با قیمت بازار، از بخشی از تولید نفت فسیلی چشم پوشی کردند.

ارزیابی های آژانس حاکی از آن است که تغییراتی اساسی به زودی در بازار نفت به وجود خواهند آمد به گونه ای که شرکت های تولید به ادامه پمپاژ و ذخیره ادامه خواهند داد تا اینکه مصرف به زودی افزایش یابد و این شرکت ها خواهند توانست تولیدات خود را بفروشند.

برخی شرکت ها در انتظار این تغییرات، زیان های موقت را پذیرفته اند و معتقدند متوقف کردن تولید به معنی عقب افتادن از رقابت در بازار است به ویژه اینکه از سر گیری فعالیت در سکو ها پس از متوقف کردن آن ها، دشوار است.

در زمینه مصرف محلی، آژانس آمریکایی خاطرنشان کرد که قیمت گالن نفت 2.33 دلار یا نزدیک 60 سنت برای هر لیتر خواهد بود که بهبود اوضاع برای مصرف کنندگان است زیرا خواهد توانست سالانه 750 دلار صرفه جویی کند.

برخی ارزیابی ها حاکی از آن است که جمع این صرفه جویی به 120 میلیارد دلار خواهد رسید و مصرف کنندگان می توانند با این پول، دیگر وسایل مورد نیاز خود را بخرند و قرض های خود را پرداخت کنند.

در پایان این گزارش آمده است: البته قیمت ها در سال 2016 به این ترتیب نخواهد بود و هر گالن به 2.72 دلار افزایش خواهد یافت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان